Annons

Ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

LuNk4n

Medlem
Hej.

Jag har upptäckt att en ram kan förbättra en bild avsevärt. Och därmed har jag några frågor om detta:


* Passar en ram till alla sorters bilder? Finns det något tillfälle då man ska undvika en ram?

* Färgvalet på ramen beror på vilka faktorer?

* Vilket syfte har ramen för bilden, oftast?

* Vad mer ska man tänka på?

* Och till sist, hur gör man en snygg ram i photoshop? (Tutorial, någon?) Jag är inte helt hemma i den miljön ännu.


Tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar:
/ Mikael
 

fargo1000

Aktiv medlem
Ram kan både förstöra och lyfta bilden....tex om man har en bild som blir väldigt ljus i ena hörnet så att blicken sticker iväg från motivet kan man lägga en smal ram som ramar in bildytan och håller kvar ögat. Ett exempel är min bild "golden tulps" som jag tyckte fick ovan nämda effekt utan ramen.

Jag undviker ofta ram när jag printar ut bilden ända ut till kanten för att sedan glasa in den tex. Förstöra bilden med en ram kan man lätt göra om man använder en tjock och klumpig ram tex att man gör en träimitation av en riktig tavelram i ps. För min del tycker jag det bara ser larvigt ut.

som du ser på mina bilder använder jag ofta en svart ram med ett grått streck runt bilden oftast för att hålla bilden på på plats för ögat. Har fått en del kritik för detta men som jag ser det är det mest en fråga om tycke och smak.

När det gäller färgval är det ganska vanligt att folk använder en färg som finns i bilden, samma sak här tycke och smak,men jag anser att man inte ska dra på på med för mycket färger som kan störa ögat för det är ju inte ramen man visl se utan bilden. Mitt tips är diskreta färger som inte tar över bilden.

När det gäller en beskrivning tror jag att jag har en i min andra dator så jag kan ju försöka hitta den. Mailar över den om jag hittar den.

Lycka till med inramandet

/Olle
 

LuNk4n

Medlem
Tack så mycket för ditt svar, Olle Östman.


Om någon känner till en tutorial (beskrivning) hur man gör ramar i Photoshop så posta gärna en länk. Eller om du har en tutorial ligger på datorn, skicka den gärna till mig.


Och sedan borde det finnas fler personer som har synpunkter på det här med ramar? Posta ett inlägg!


/ med vänliga hälsningar!
 

phyros

Ny medlem
Jag tycker att ramar ofta gör det lättare att koncentrera sig på bilden, den blir 'renare'. Jag brukar titta på bilden länge innan jag 'känner' vilken ram som skulle passa, oftast blir det svart dock :eek:).

Tutorial finns på fotosidan, artiklar.

EDIT: Rättare sagt: http://www.fotosidan.se/cldoc/1884.htm

-Andreas
 

Makten

Aktiv medlem
Ramar är något jag ofta ger negativ kritik på när jag kritiserar bilder. Tyvärr är det väldigt många som bara smäcker dit en ram för sakens skull. En ram kan som sagt förstöra en bra bild om den inte passar in.
Själv försöker jag göra så enkla ramar som möjligt, som inte stör bilden. En massa olika tjocka linjer i olika nyanser blir ofta bara dåligt. En tunn ram tillför oftast ingenting, men ibland kan det vara idé med t ex en tunn svart linje kring en bild som är väldigt ljus i kanterna.
Men det är ju som med allt annat; en smaksak.
 
ANNONS