Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

raw - överexponerat, färgvarning

Produkter
(logga in för att koppla)

PärPersson

Aktiv medlem
Någon som vet vad som har hänt med raw-konverteraren (Adobe Bridge) när bilderna blir så här när man öppnar upp dem i Photoshop?

Hur åtgärdar jag detta? Bilden ser bra ut i Bridge men efter att jag har konverterat blir det snett.

Som synes uppstår streck runt överexponerade områden.

Bilagor

• img_9131.jpg
    img_9131.jpg
    43.4 KB · Visningar: 427
Jag har själv överexponerat kraftig med olika Canonkameror men har aldrig sett något liknande, vad är det för kamera? Om du vill maila mig raw-filen så tittar jag gärna på den.

Mvh
Eva-Teréz

Ladda hem några demoversioner från andra raw-konverterare och testa om du får samma effekt.

Jag fick liknande problem med bilder som såg bra ut i Silkypix, men ruskigt tilltufsade/förvrängda efter framkallning. Då var det Silypix trial-period som gått ut ... ;)

/Jimmy

Kan meddela att problemet är avklarat. Jag förstår inte hur det gick till men när jag igår öppnade bildhanteringsprogrammet och konverterade raw-filen, var allt i sin ordning. Det känns inte bra att en norsk omstart gjorde susen med tanke på att det kan hända igen. Hursomhelst, nu fungerar det.

Jag kan tillägga att problemet som diskuterats uppstod plötsligt - liksom helt ur det blå. Jag har inte haft problemet förr. Kanske att jag råkade trycka på något som jag inte skulle ha tryckt på.

Tack för hjälpen

ANNONS
Götaplatsens Foto