Annons

Raw foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Lottabos

Aktiv medlem
Hjälp. Nu har jag fotat Raw filer för första gången med min EOS 350 D. Jag kan se dem i displayen men HUR 17 FÖR JAG ÖVER DEM TILL MIN DATOR??? Jag trodde man gjorde likadant som med jpg-filerna men för mig händer ingenting. Jag ser ett antal mappar men de är tomma och sedan finns det 1 (!) jpg-fil. Vad har jag gjort för fel? Kan inte hitta någonting om detta i manualen. Vet någont

har du provat installera programvaran åt 350D'n?
funkade direkt för mig när jag hade det rätta programmet.

Föratt få över RAW filernatill din dator finns två sätt.

1. Installera det medföljande programmet som finns på skivorna, vet inte vad det heter men det ska finnas något.

2. köp en kortläsare, helt klart det bästa alternativet. Kostar från ~50 till 400. för runt 100:- har du en bra kortläsare. Du kopplar bara in kortläsaren i datorn, ingen installation krävs. plocka ut kortet ur kameran och sätt in i kortläsaren. Nu kan du föra över alla dina jpeg och RAW filer direkt in i datorn, och du kan även använda kortet som en vanlig diskett! spara saker du vill på kortet, ta med dig läsaren och kortet till en annan dator och föröver informationen!

Nu har jag varit och inhandlat en kortläsare (kostade 249:) men det blir ju samma resultat som tidigare!!! Ett antal mappar ser jag men de är tomma????

Hur du för över informationen till datorn har väl ingen betydelse, du måste ha ett programsom försår filerna. Photoshop av något slag. Jag hade samma problem med min D50, men löste det efter 3 timmars provande...
Tyvärr kommer jag inte ihåg hur. Jag kör Jpeg, det duger åt mig.

JL

Lottabos skrev:
Hjälp. Nu har jag fotat Raw filer för första gången med min EOS 350 D. Jag kan se dem i displayen men HUR 17 FÖR JAG ÖVER DEM TILL MIN DATOR??? Jag trodde man gjorde likadant som med jpg-filerna men för mig händer ingenting. Jag ser ett antal mappar men de är tomma och sedan finns det 1 (!) jpg-fil. Vad har jag gjort för fel? Kan inte hitta någonting om detta i manualen. Vet någont

Förlåt inhoppet.

Jag kanske är gammal och gaggig, men varför ska man fotografera i RAW och efter div: maniupelering överföra bilderna till tex: tiff och sdan spara dom.

Jag fotograferar i jepg och sparar mina i tiff
för att sedan om behov finns justera dom.

Är RAW på modet, eller kan någon motivera varför inte allt kan utföras i tiff.

Nej

Du måste öppna mappen på kortet då kommer det fram en massa filer img.cr2 typ!

Sedan markerar du dem och klistrar in dem i den mappen du vill ha dem! Sedan kan du tex ta hem picassa och kolla dina raw där! RAW är för dem som kräver kontroll det är ett negativ som man kan jobba med för att få rätt färg osv!

Finns andra sätt men detta är det enklaste för att du ska få fram dem! Photoshop CS2 klarar av att läsa av RAW.

Om jag sluddrar så hojta så ska jag förklara bättre! :)

Lycka till!

Hej igen.
Nu har jag lyckats få över filer till datorn. Jag provade att ställa in kameran på Raw+jpg och då kunde jag plötsligt tanka över båda filtyperna. Varför man ska fota i Raw undrar Thomas. Ja jag är ju knappast den rätta att svara men nog tror jag att det är lite mode i det också. Men det blir ju definitivt bättre bildinformation från början s a s. Jpg komprimerar ju lite och man har mer "obearbetad" data att arbeta med. Så har jag fattat det hela i alla fall. Dessutom är det kul att prova och se vad kameran kan åstadkomma och vad jag kan göra av det hela efteråt.

Hej Thomas S. Tack för det och Du sluddrar inte (förresten är fredagsgroggen redan urdrucken?). Jag har CS så jag ska prova att öppna dem där. Kul att det fungerade till slut. Tack tack.

Det var så lite så! Ta en grogg till ;)

Men RAW är inget som är på mode, RAW är helt enkelt ett "ikke destruktivt" format vilket vill säga att du förlorar inte informationen i RAW vilket du där emot gör med JPG. Sedan finns det dem som tar sin färdigbehandlade RAW fil(för man måste behandla och convertera en RAW) och gör om dem till TIFF.

RAW låter en göra en massa saker bättre och lättare styra vitbalansen, få rätt på separata kanaler lättare. RAW är lätt när man kommer underfund med det och mycket bättre!

Finns säkert någon som kan putta på mer info efter hand :)

Ursäkta skrev fel; det ska förstås vara att jag inte hittade "spara som" eller exportera, någonstans (obs. jag har inte tagit någon grogg idag, behövs tydligen inte!).

Re: Re: Raw foto

ThomK skrev:
Förlåt inhoppet.

Jag kanske är gammal och gaggig, men varför ska man fotografera i RAW och efter div: maniupelering överföra bilderna till tex: tiff och sdan spara dom.

Jag fotograferar i jepg och sparar mina i tiff
för att sedan om behov finns justera dom.

Jag föreslår att du söker i ämnet här på fotosidan.
Kortfattat fördelar med RAW:

Du kan justera vitbalans dvs justera RGB mot varandra i raw innann uppräkningen börjar vilket betyder att du inte förlorar färgdata.
Du kan själv välja ett antal parametrar som kontrast,ljushet, tonkurva etc ,du kan inhämta mer information i lågdager/högdager som är klippta, detta genom att kamerans programvara betsämmer var ändpunkterna från svart till vitt skall ligga och sedan slänger resterande information i bilden=jpg.
Du kan räkna upp bilden med egen vald skärpning eller inte och brusreducering, påverka brytningsfel mm.

Externa programvaror är oftast betydligt bättre på att räkna/estimera fram bilden än de program som ligger inlagda kameran. Estimeringen är en datorintensiv beräkning vilket gör att kamerans estimering kan bli betydligt sämre än en extern uppräkning.Du kan arbeta med ett större bitdjup och välja en profil som innehåller mer färger och nyanser än de som ligger inlagda i kameran .

Valfriheten är därmed stor att själv kunna framkalla bilden , i kameran sätter den interna programvaran gränsen för hur bra en bild kan bli.
Med RAW är det du som bestämmer uppräkningen

Mikael

Senast ändrad:
Liselott, tyvärr har jag varit ute och plåtat fram tills nu så jag har inte kunnat supporta din nyinköpta kortläsare.

1. Kortläsaren behöver ingen installation. Har du fotograferat RAW så finns det en RAW fil på kortet och kortläsaren kommer att se den. Kortläsaren ser ALLA typer av datafiler.

2. Jag brukar flytta över hela "DCIM" mappen från kortet till datorn för att "frigöra" kortet om man vill kunna plåta igen innan man gått igenom bilderna.

Flytta bilderna gör jag genom att högerklicka på mappen och välja "kopiera" och sedan högerklicka i datorn och välja "klistra in"

Eller så drar jag bara över mappen helt sonika, klicka, håll nere knappen, dra över, släpp.

3. För att få en RAW bild att fungera i Photoshop kan det krävas att du endera konverterar bilderna till DNG format. eller om du har nya photoshop CS2 laddar hem nyaste cmaera RAW filen till ditt photoshop, se mer på www.adobe.com

4. Det är lite knöligt initsialt att få allt att funka med uppdateringar osv för att kunna hantera RAW, när alla dessa delar är klara så kommer du efter lite pillande och läsande om RAW inse vilken otrolig ny värld RAW öppnar för fotografen! JAg vill påstå att dom som fotograferar i RAW fotograferar 2 gånger! en gång på plats och sedan en gång vid datorn...

Lycka till med RAW! jag har själv ägt en 350D så behöver du hjälp förutsatt att du kör någon Photoshop CS version så kan jag hjälpa till

Hej Kalle.
Tack för Ditt engagemang. Jag har nosat lite på Raw i CS nu och det verkar kul men det är så mycket så det tar nog lite tid att lära sig. Jag har fått tips om en bok; Scott Kelby:s CS2 för digitalfotografer. Ska få låna den och se om det kan ge något. Den är ju på svenska också så då kanske det blir lite lättare. Jag tar Dig kanske på orden och återkommer lite längre fram om jag fastnar någonstans (vilket jag förmodligen gör).

Förresten,vad fastnade "på plåten" ikväll då?

Denna fastnade på plåten.. men det var inte direkt detta motiv jag var ute efter.. men solnedgångsbilder kan man inte säga nej till... Just i detta område finns massor av stora ludna larver.. vet inte varför eller vilken sort det är, men vid vissa tider på året finns det massor av larver här så jag tänkte plåta lite macro.. men det var redan för mörkt för det.. :( får sticka ut en annan dag

Bilagor

• 1111111111111.jpg
    1111111111111.jpg
    65.8 KB · Visningar: 202
Re: Re: Raw foto

Thomas Karlsten (ThomK) skrev:Jag kanske är gammal och gaggig, men varför ska man fotografera i RAW och efter div: maniupelering överföra bilderna till tex: tiff och sdan spara dom. Jag fotograferar i jepg och sparar mina i tiff för att sedan om behov finns justera dom.

Precis när jag suttit och filat på en lång drapa som förklarade fördelarna med raw fick jag syn på M. Risedals svar till dig och han hade fått med allt väsentligt så jag ska inte upprepa hans excellenta o pedagogiska svar. Däremot understryka bottomlinen: Med raw och en hyfsad rawkonverterare ( den som finns i Photoshop CS2 räcker för de flesta behov) har du enkelt uttryckt ett komplett digitalt mörkrum i datorn. Därtill kommer du att uppleva en ny glädje och dimension i ditt bildskapande under tiden du lär dig rawhantering. Jag lovar! Det har inget med mode att göra. Däremot kvalitet. Lycka till!

Hej igen.
Jag håller med. Det var ett förträffligt svar från Mikael Risedal. Det sa det mesta. Men Du lade bl a till det där med en ny dimension och glädje och det tycker jag också lät väldigt bra. Jag hoppas att det blir så. Jag hoppas också att Thomas K. kanske fick en tankeställare och vågar prova på något annat. Även om man inte lyckas så bra varje gång med något så har man ju i alla fall provat.

ANNONS