Liselott, tyvärr har jag varit ute och plåtat fram tills nu så jag har inte kunnat supporta din nyinköpta kortläsare.
1. Kortläsaren behöver ingen installation. Har du fotograferat RAW så finns det en RAW fil på kortet och kortläsaren kommer att se den. Kortläsaren ser ALLA typer av datafiler.
2. Jag brukar flytta över hela "DCIM" mappen från kortet till datorn för att "frigöra" kortet om man vill kunna plåta igen innan man gått igenom bilderna.
Flytta bilderna gör jag genom att högerklicka på mappen och välja "kopiera" och sedan högerklicka i datorn och välja "klistra in"
Eller så drar jag bara över mappen helt sonika, klicka, håll nere knappen, dra över, släpp.
3. För att få en RAW bild att fungera i Photoshop kan det krävas att du endera konverterar bilderna till DNG format. eller om du har nya photoshop CS2 laddar hem nyaste cmaera RAW filen till ditt photoshop, se mer på
www.adobe.com
4. Det är lite knöligt initsialt att få allt att funka med uppdateringar osv för att kunna hantera RAW, när alla dessa delar är klara så kommer du efter lite pillande och läsande om RAW inse vilken otrolig ny värld RAW öppnar för fotografen! JAg vill påstå att dom som fotograferar i RAW fotograferar 2 gånger! en gång på plats och sedan en gång vid datorn...
Lycka till med RAW! jag har själv ägt en 350D så behöver du hjälp förutsatt att du kör någon Photoshop CS version så kan jag hjälpa till