Annons

Raw-hantering i photoshop??

Produkter
(logga in för att koppla)

mariehelene

Medlem
Någon som vet vad det är för fel när det inte längre går att öppna raw-filer i photoshop? Har fungerat finfint att bara dubbelklicka på raw-filen, men nu står det plötsligt hela tiden att det är fel filformat.
Har kollat i C:\Program\Delade Filer\Adobe\Plug-ins\CS2\File Formats\ och där ligger filen Camera Raw, så pluginnen finns där den ska. Har inte ändrat inställningar i kameran heller, så jag fattar inte vad som orsakar problemet!
Vore jättetacksam om någon vet vad det hela beror på, för jag tycker photoshops raw-hantering är mycket bättre än programmet som följde med kameran (vilket jag måste använda hela tiden nu...)

Prova att högerklicka och välj "Öppna med..."

Du kan ha fått fel programassociation till dina RAW-filer.

Det fungerar inte.. Det står "could not complete your request because it is not the right kind of document".
Själva photoshopfönstret kommer upp, så dialogrutan kommer alltså från photoshop...

Mjaha, nästa saker att prova:

1. Se om det funkar med en annan RAW-fil.
2. Installera om ACR (Adobe Camera RAW).

Har själv råkat ut för samma meddelande.
Antingen är filen trasig, eller så har photoshop problem att läsa den (doh!).

I mitt fall kunnde den inte öppnas eftersom nätverksdisken den låg på var skrivskyddad. Se över dina rättigheter för filen, eller om du kan öppna den i något annat program.

Det är inte bara en fil det gäller, utan alla mina raw-filer överhuvudtaget. Däremot funkar de att öppna i andra program, men tyckte att det gick bäst att redigera dem i photoshop... Hur kollar man om nätverksdisken är skrivskyddad? Och kan den bli det bara utan vidare? Det har ju fungerat perfekt förut!

Om du inte råkar sitta på kontor eller liknande behöver du nog inte kolla nätverksdisk :)

Har du testat att titta på RAW-filerna i Bridge?
Om du dubbelklickar på bilden i Bridge så ska CS2 startas och Adobe Camera RAW öppnas. Men om den klagar på fel filformat så är antingen ACR trasig och behöver installeras om, eller också har du en så ny kamera att ACR inte känner igen råformatet.

(Det kan ju finnas en annan orsak, men jag listar detta som mest sannolikt.)

Har råkat ut för samma sak. Gick in under "Hjälp" och körde en "Update" med senaste programvaruuppdateringarna från Adobe. Det löste problemet.

ANNONS
Götaplatsens Foto