Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW Hur gör man???

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Min nya kamera Panasonic FZ18 har nu sorterats i Örebro och förhopningsvis kommer den till Ludvika under dagen. I kameran finns RAW format vilket är nytt för mig. Har försökt läsa mig till hur att använda det. Men jag är nog inte riktigt med. Är det någon som har enkla praktiska tips till en nybörjare på RAW.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15479

(Jag har Photoshop CS3 och Lightroom. Får väl med något program mrd kameran också)

Tacksam för alla tips.

Tack jag får väl klura lite till. Try and error ..;-) Det klarnar kanske bara man börjar..
Ingela

Rind skrev:
Tack jag får väl klura lite till. Try and error ..;-) Det klarnar kanske bara man börjar..
Ingela

Ja, så var det för mig. Raw kändes knepigt och konstigt innan jag provade men så fort jag kom igång kändes det inte alls svårare än jpg.

Börja gärna med Lightroom, det hanterar ju JPG och Raw på i princip samma vis vilket underlättare en övergång.

Mvh
Anders

timofej skrev:
Det gör väl ACR med?

Jag har inte Photoshop men så är det säkert.

Jag rekommenderade Lightroom därför att det hjälpte mig att ta steget från JPG till RAW. Visserligen var det en hel del att lära i början men jag tycker att sättet man jobbar på i LR passar den som inte har så avancerade redigeringskrav.

Dessutom tycker jag det är bra att använda ett program för att organisera sina filer på ett vettigt sätt.

AFJ skrev:
Jag rekommenderade Lightroom därför att det hjälpte mig att ta steget från JPG till RAW. Visserligen var det en hel del att lära i början men jag tycker att sättet man jobbar på i LR passar den som inte har så avancerade redigeringskrav.
Håller med. Själv upptäckte jag RAW efter jag provat Raw Shooter Essentials. Alla försök innan dess misslyckades eftersom allt upplevdes så krångligt. RSE var ett program som sänkte tröskeln reellt och sedan dess har jag fastlimmat knappen "kvalitet" på min kamera i RAW-läget.

Tyvärr stödjer RSE inte de moderna kamerorna men LR lånade en hel del från RSE och därmed anses vara en av de lättaste använda program. Och med guiderna jag och Johan länkat till är LR (eller ACR) en bra start i RAW värden.

Jag tror även att det är tom bättre att börja med ACR då man kan koncentrera sig på just RAW. LR har ju så mycket annat som kan förvirra nybörjaren. Efter man fått kläm på hur framkallningen i ACR fungerar är det enklare att flytta till LR - reglagen är nästintill identiska.

Efter att ha tittat runt en del och provat panasonics medföljande program har jag kommit fram till att jag börjar med Photoshop och adobe bridge samt ett RAW program som följer med. Detta inte för att det är bäst utan för att jag känner mig hemma i miljön. LR är säkert bra men just nu så fotar jag blandat RAW och JPG för att lära mig och då blev det lite knepigt i LR. Tror att jag i början bara kommer att ha ett fåtal RAW att hantera. På kameran är det så att jag kan få RAW på allt utom Inteligent Auto vilket gör att det säker kommer att bli blandat ett tag framöver. kan och vill inte heller tillbringa allför mycket tid vid datorn. Tror nog att jag vad det lider kommer att klara av detta. Det gäller dock att anpassa det efter sina egna förutsättningar (tid mm)

Enkla tips motages dock fortfarande med tacksamhet.

Ingela

ANNONS
Götaplatsens Foto