Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAW konvertering till olika bildstorlekar.

Produkter
(logga in för att koppla)

RogerN

Medlem
Hej

Jag är inte så himla grym på det här med RAW konverteringar. Så jag har en fråga till er som är bättre än mig på det. (Jag har en Canon EOS 300D och använder Photoshop CS2.)

När man öppnar en RAW-bild så kan man välja bla Färgrymd, Upplösning och Storlek mm.
Det jag är nyfiken på är just Storlek.
Det finns ett antal olika storlekar att välja mellan. Vissa med minus och plus framför siffrorna. Om man väljer dom med plus framför gör PS en interpolering då eller är det en bildstorlek som man kan välja utan att tappa kvalitet i bilden??
Och om det nu sker en interpolering är den bättre än den man kan göra i efterhand när man har bilden som PSD-fil?

du har inte testat själv..?

Min uppfattning är att det blir förjäkligt. Verkar som om interpolationen gör en förstoring som sedan skärps på något sätt. Ser helt konstigt ut om man zoomar 100%.

Kanske har någon en annan uppfattning.

ANNONS
Götaplatsens Foto