Annons

Raw och hur ändra och trixa

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, får väl ta min D70 där man kan ta en bild och få ut på en Raw-fil och en jpg från samma bild och lägga upp. Tveksamt dock om jag hinner det ikväll.

Jag har nu testat en hel bunt med olika RAW konverterare till min 300D och det blir skillnad på bilden beroende på vilken man väljer att läsa in bilden med. All skärpning etc även på jpeg bilderna är ju efterbehandling även om den gjorts i kameran. Jag använder helst Adobe camera raw nu och den begriper att applicera OK skärpningar per default samtidigt som det är lätt att sätta levels etc. Duger inte vitbalansen från kameran kan man välja olika fasta lägen eller mickla till en helt customiserad.
Men inte är det svårt alls att använda RAW. Med defaultinställningarna i importen blir det lika bra eller dåligt som jpeg men det ger som jag sa tidigare en extra chans att rädda en bild som inte blev helt rätt vid exponeringen med minimerad kvalitetsförlust.

kaw skrev:
Blir inte resultatet av standardinställningar då precis lika dant som JPEG från kameran? Bortsett från eventuella JPEG-förluster förstås.

Konverterar du rakt av blir det samma resultat förutsatt att programmet kan hämta upp kamerans inställningar.

Men med rå kan du göra korrigeringarna av bilden innan konverteringen och därför vinna kvalitet och precision.

Jag brukar justera kurvan i råkonverteraren när jag har maximalt med data att jobba med.

nej, men enligt mitt tycke så verkar ju ett öppnande av en raw-bild i photoshop "framkalla" och göra bilden helt okej, utan massa ändrande utan användade av kamerans inställning.

Resultatet blir nog ändå lite olika mellan olika RAW-program eftersom de använder olika algoritmer för att skapa färgerna.

självfallet! Dock tycker jag att det här me RAW har spårat ur lite. Det låter som man måste vara ett geni (visa kanske att de
är det?) för att ändra i en raw-bild.
Sen verkar många i princip mena att bilden är så dålig i RAW, ungefär som om färgfotot utan retuschering vore svartvit.
Mycket lustigt, så DÅLIG tycker jag verkligen inte att någon oretuscherad RAW-bild är.
Verkligheten kanske det är?

Jo, jag håller med. RAW-bilden kanske är "närmare" verkligheten än vad folk vill tro. Ofta ser jag bilder med hög kontrast och mättade färger. Men går jag ut och tittar på stan så är det mesta ganska grått.

...Det låter som man måste vara ett geni för att ändra i en raw-bild...
Jag känner ibland att diskussionerna om RAW ofta kan skrämma bort de som är nyfikna.
Det är ju egentligen görlätt att bearbeta en RAW-fil, oftast behöver du inte göra någonting särskilt alls.

Jag höll nyligen en kurs i digitalfoto här i Malmö och reaktionen efter att jag pratat om RAW och visat hur man jobbar blev ”jaha, det här var ju ingenting märkligt.” Innan kursen hade de varit nyfikna på RAW men trott att det låg över deras huvuden.

...Mycket lustigt, så DÅLIG tycker jag verkligen inte att någon oretuscherad RAW-bild är.
Egentligen är ju en RAW-bild riktigt usel att titta på. Om vi skall vara petiga.
Den måste på något sätt konverteras till en mer normal fil, psd, jpg eller tiff.
Men det är ju inte märkligare än att en bild direkt från en skanner kan se finfin ut, särskilt om du justerat den innan inskanning.
En RAW kan ju automatprocessas i de flesta program efter kamerainställningarna.
Eller så kan den ses som en ett råmaterial som har fotograferats i syfte att bearbetas.

johaneriksson skrev:
självfallet! Dock tycker jag att det här me RAW har spårat ur lite. Det låter som man måste vara ett geni (visa kanske att de
är det?) för att ändra i en raw-bild.
Sen verkar många i princip mena att bilden är så dålig i RAW, ungefär som om färgfotot utan retuschering vore svartvit.
Mycket lustigt, så DÅLIG tycker jag verkligen inte att någon oretuscherad RAW-bild är.

Tja du...den här bilden är konverterad "rakt av", i Adobe Camera Raw. Har inte pillat på några kontroller alls, och inte gjort någon efterbehandling alls. Det enda jag har gjort är att konvertera den till 8-bitar och bytt till sRGB.

Bilagor

• obehandlad.jpg
    obehandlad.jpg
    27.2 KB · Visningar: 189
Och den här pillade jag lite på spakarna i Adobe Camera RAW. Har inte gjort någon som helst efterbehandling efter konverteringen. Bara konverterat till 8-bitar och sRGB.

Döm själv...

Bilagor

• behandlad.jpg
    behandlad.jpg
    44.3 KB · Visningar: 205
Inte? Ok, den kanske är lite överdriven..:)

Men hur som helst tycker jag att bilderna ganska klart visar att det behövs lite pillande i raw-converteringen för att "göra" bilden.

Som jag tidigare skrev, så vill vi ofta ha färggranna och kontrastrika bilder. Var himlen verkligen sådär blå med så stor kontrast i molnen och mot fåglarna?

måste en bild se ut exakt som det såg ut vid fotograferingstillfället?

Dels så tycker jag att en bild mycket väl kan representera känslan vid fotograferingstillfället..

eller bara vara "snygg", oavsett hur det egentligen såg ut vid fotograferingstillfället.

Ta terjes bilder som exempel...tror nog att de flesta av hans bilder inte ser ut som det egentligen såg ut vid fotograferingstillfället.

Nej nej, jag menade inte att den "måste" se ut som vid fototillfället. Absolut inte. Men jag tyckte det var relevant i diskussionen om RAW-programmen. Standardinställningen borde väl vara så neutral och lika som verkligheten som möjligt?

jo, där har du rätt. Men det beror ju på hur man exponerar. Jag brukar t.ex. oftast exponerar väldigt rikligt...och då blir ju bilderna totalt värdelösa, såvida man inte mixtrar i konverteringen.

johaneriksson skrev:
Hej!

Jag har bara fotat i jpeg och tänkte nu gå över till Raw eftersom jag hört så mkt positivt om det formatet.
Undrar bara vilken plug in man behöver för att öppna dessa (till en Canon 20D) i tex photoshop och var man hittar den.
Sen undrar jag om det finns ngn utförlig guide för hur man ändrar och trixar med filen. Hur man ska ändra kontraster och sådant.

tacksam för svar!

Titta i senaste numret av Ljud & Bild (nr 2/2005) där har dom en jättebra sammanfattning av Raw med för och nackdelar.

Jag tycker verkligen inte heller att bilden ovan som gjorts om blev bättre. Den speglar ju inte en verklighet och har försökt gjort ett rätt uselt foto bra.
Jag kan självklart tycka att man ska få leka med mättnad och färgnyanser, det kan bli snyggt, men man kan samtidigt inte tycka att en "bild ur verkligheten" är dålig.
Jag brukar använda kamerans inställning i Adobe RAW och tycker att den kan spegla hur det såg ut när jag tog bilden rätt bra.
Sen efterbehandlar jag den givetvis med kurvor, levels, mättnad och allt vad det heter.
Detta ger oftast bilden lite mer touch och den blir bättre, men bilden jag började med var inte så usel utan jag har mer fått stjärnan på bilden att tindra lite mer.

/Johan

Jag tycker att Camera RAW i Photoshop ibland missar en del färger, speciellt i högdagarna. I de flesta fall tycker jag dock att bilden blir bättre I ACR än i Nikons Editor, men ibland blir färgerna, speciellt djupblå himmel och liknande inte alla lika bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto