Jan Artursson
Aktiv medlem
Ok, får väl ta min D70 där man kan ta en bild och få ut på en Raw-fil och en jpg från samma bild och lägga upp. Tveksamt dock om jag hinner det ikväll.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
kaw skrev:
Blir inte resultatet av standardinställningar då precis lika dant som JPEG från kameran? Bortsett från eventuella JPEG-förluster förstås.
Jag känner ibland att diskussionerna om RAW ofta kan skrämma bort de som är nyfikna....Det låter som man måste vara ett geni för att ändra i en raw-bild...
Egentligen är ju en RAW-bild riktigt usel att titta på. Om vi skall vara petiga....Mycket lustigt, så DÅLIG tycker jag verkligen inte att någon oretuscherad RAW-bild är.
Verkligheten kanske det är?
johaneriksson skrev:
självfallet! Dock tycker jag att det här me RAW har spårat ur lite. Det låter som man måste vara ett geni (visa kanske att de
är det?) för att ändra i en raw-bild.
Sen verkar många i princip mena att bilden är så dålig i RAW, ungefär som om färgfotot utan retuschering vore svartvit.
Mycket lustigt, så DÅLIG tycker jag verkligen inte att någon oretuscherad RAW-bild är.
Verkligheten kanske det är?
Tycker inte den senare var bättre =)Walle skrev:
Och den här pillade jag lite på spakarna i Adobe Camera RAW. Har inte gjort någon som helst efterbehandling efter konverteringen. Bara konverterat till 8-bitar och sRGB.
Döm själv...
johaneriksson skrev:
Hej!
Jag har bara fotat i jpeg och tänkte nu gå över till Raw eftersom jag hört så mkt positivt om det formatet.
Undrar bara vilken plug in man behöver för att öppna dessa (till en Canon 20D) i tex photoshop och var man hittar den.
Sen undrar jag om det finns ngn utförlig guide för hur man ändrar och trixar med filen. Hur man ska ändra kontraster och sådant.
tacksam för svar!