Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RAWShooter och lite RAW frågor (igen)

Produkter
(logga in för att koppla)

ante10

Medlem
Alltså, när jag skjuter raw så ger det mig möjligheten att i efterhand ändra exponeringen, vitbalansen + att jag får med allt bildsensorn ser mm. Men hur utnyttjar jag det i Rawshooter. Vitbalans och de inställningarna är ju inget problem men hur gör jag för att nyttja fördelen men "bildminnet".
När jag lägger in rawfiler sparas det RWS-filer under RWSettings (de är ju kopplade till bilderna). Hur gör jag för att utnyttja dem och vad innehåller de för info?

Ponera sen att jag gör någon ändring på min rawbild och sparar den som tiff. Den läggs då automatiskt under Converted. Allstå har jag nu en orginalbild och en "redigerad" bild samt en RWS-fil. Hjälp mig knyta samman dem. Måste jag ha kvar orginalbilden, nej såvitt jag förstår, men hur gör jag då om jag ändå vill få fram den för senare redigering?

Ren RAW-fråga:
Det går väl att göra en massa inställningar i kameran när man fotar raw precis som med jpeg, till exempel mättnad, kontrast, vitbalans etc. När jag väl har gjort det och tagit mitt foto är väl bilden lika "manipulerad" som med jpeg, så vad är grejen förutom fler kanaler och liknande.

Väldigt brydd över det här

Andreas, du måste behålla den ursprungliga RAW filen för att kunna återkomma till den och göra ytterligare framkallningar/konverteringar. RWS filer är små och innehåller endast informationen om hur RAW-filen ska tolkas/konverteras. Du utnyttjar RWS filerna genom att öppna RAW-filerna i RSE och programmet kommer ihåg ändringarna du gjort sist. Om du skulle radera RWS-filerna är det bara att dra spakarna igen tills du är nöjd, då sparas en ny RWS-fil.

Dina mättnad/kontrast inställningar i kameran påverkar inte RAW-informationen. Det är det du gör när du konverterar RAW-filer: anger värdena på den ursprungliga, avlästa från sensorn datan.

Med "fler kanaler" menar du antagligen fler nivåer i varje kanal. Ja, det är en fördel då man kan få fram detaljerna från exempelvis skuggor som finns kvar när bilden har flera nivåer.

Spara rawbilderna + rws filerna .. själv ser jag tiff bilderna som något som endast existerar på vägen till jpeg (som är det format mina bilder oftast slutar i, då nästan uteslutande på webben) - så fort bilden är "färdig" slänger jag mina tiff bilder då dom annars bara tar plats, de kan ju enkelt skapas igen från raw + rws! Givetvis skulle jag behålla dem om efterbehandlingen tar en massa tid, men än så länge brukar jag inte göra så mycket mer än att beskära och lägga skärpa i PS - resten fixas i Rawshooter!

ANNONS
Götaplatsens Foto