Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
redigera i 16-bitarsläge
- Trådstartare peterw
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Allt det jag brukar göra med mina bilder kan jag göra i 16 bitar. Korrigera nivåer, kurvor, färgbalans, mörka och ljusa partiellt och räta upp bilden. men å andra sidan manipulerar jag inte mina bilder.
/Magnus
/Magnus
Copy_Con
Aktiv medlem
Vad är den stora nyttan med 16 bitars läge egentligen, förutom vid inscanning och ordentliga komprimeringar i histogrammet med t.ex. kurvor eller nivåer? Jag vill ha 65536 stegs-histogram, och 0 - 65535 i ljusvärde i färgkanalerna.
I slutändan skall ju bilderna ändå göras om till fjuttiga 16,7 miljoner färger, och efter CMYK-profilen lagts på så är man väl nere i dryga 30.000.
I slutändan skall ju bilderna ändå göras om till fjuttiga 16,7 miljoner färger, och efter CMYK-profilen lagts på så är man väl nere i dryga 30.000.
froderberg
Aktiv medlem
Fördelen är när man gör stora förändringar i bilden. Efter att ha skannat en bild kan det ofta behövas göras så stora förändringar att det krävs så mycket information som möjligt. När jag fått till nivåer, kurvor och färgbalans så konverterar jag om. histogrammet blir väldigt hackigt om jag inte skannar och redigerar i 16-bitar.
Copy_Con
Aktiv medlem
Så långt är jag med dig Magnus, jag scannar själv oftast helsidor och "svårare" bilder i 16-bit. Men jag undrar mest om vidare arbete i det läget, för mig känns det än så länge onödigt. Men kanske när Longhorn kommer, skärmarnas standardupplösning är 3150x2400, och du kan välja 64 bitars färgdjup i OS:et...
mipert
Aktiv medlem
Copy_Con skrev:
Vad är den stora nyttan med 16 bitars läge egentligen...
Många skannrar levererar mycket bättre kvalitet om man skannar i maximalt färgdjup.
Och man kan då göra justeringarna i Photoshop istället för i skannerprogramvaran, med samma kvalitet.
Bilder med många fina färgskiftningar som är i 8-bitárs läge kan bli bätre om man tillfälligt gör om dem till 16 innan man justerar. Men nu snackar vi finlir.
haze
Aktiv medlem
Anderzon skrev:
Hej,
Du kan inte redigera 16bitare i PS7 heller...
varför kan säkert någon annan förklara.
Mvh // Martin
Snart...
http://www.dpreview.com/news/0309/03092901adobecreativesuite.asp
Photoshop CS enables photographers to work directly with raw data from even more digital cameras and includes comprehensive editing support for 16-bit color images. Color across images can be synchronized effortlessly with Match Color and Shadow/Highlight correction cures exposure problems while preserving midtones.
stone
Aktiv medlem
Copy_Con skrev:
Vad är den stora nyttan med 16 bitars läge egentligen, förutom vid inscanning och ordentliga komprimeringar i histogrammet med t.ex. kurvor eller nivåer? Jag vill ha 65536 stegs-histogram, och 0 - 65535 i ljusvärde i färgkanalerna.
Varför skulle CMYK-bilder bara innehålla 30k färger? CMYK är ju trots allt 32 bitar... Och *så* mycket tror jag inte försvinner vid RGB->CMY+K
Varför 16bit/ch färgdjup är bra:
En gammal tumregel är att jobba med så högupplösta bilder som möjligt så länge som möjligt i produktionskedjan. Detta innefattar även färgdjup...
Hur många det är beror på vilken cmyk-profil man använder. Men det är nog undantagslöst färre än i en RGB-rymd som Adobe RGB t ex. Det är ju riktigt att 32 bitar ger ett gäng miljoner alternativ, men de skall ju kunna återges också. Det är inte konverteringsprocessen som dödar färgerna, det är profilen som anger vad värdena representerar som gör det.stone skrev:
Varför skulle CMYK-bilder bara innehålla 30k färger? CMYK är ju trots allt 32 bitar. Och *så* mycket tror jag inte försvinner vid RGB->CMY+K
haze
Aktiv medlem
Mycke färger blir det. PH har 255/lager.
När du printar används 4 - 6 vid vanliga skrivare/tryckmetoder. Webben klarar 216.
Men hur mycket fastnar på pappret?
Här finns lite mer om färg..
http://www.adobe.com/support/techguides/color/colormodels/rgbcmy.html
den här var bättre:
http://www.adobe.com/support/techguides/printpublishing/scanning/psscanning03.html
När du printar används 4 - 6 vid vanliga skrivare/tryckmetoder. Webben klarar 216.
den här var bättre:
http://www.adobe.com/support/techguides/printpublishing/scanning/psscanning03.html
Senast ändrad:
Nej, webben klarar det som filformatet och operativsystemet klarar av. 216 färger är den gamla "webbsäkra" paletten som används för grafik och textformgivning men har aldrig varit aktuell för fotografiska bilder i jpegformat. Där är det åtta bitar i tre kanaler som gäller.haze skrev:
Webben klarar 216[/url]
Copy_Con
Aktiv medlem
jimh skrev:
Hur många det är beror på vilken cmyk-profil man använder. Men det är nog undantagslöst färre än i en RGB-rymd som Adobe RGB t ex. Det är ju riktigt att 32 bitar ger ett gäng miljoner alternativ, men de skall ju kunna återges också. Det är inte konverteringsprocessen som dödar färgerna, det är profilen som anger vad värdena representerar som gör det.
Har kollat lite olika källor och fått fram att runt 100.000 nyanser är vad en fyrfärgsbild kan innehålla, alltså stämde inte mina tidigare uppgifter.
Om någon har 100% koll på processfärger så vore det kul att höra vad den personen har att säga om saken.
haze
Aktiv medlem
jimh skrev:
Nej, webben klarar det som filformatet och operativsystemet klarar av. 216 färger är den gamla "webbsäkra" paletten som används för grafik och textformgivning men har aldrig varit aktuell för fotografiska bilder i jpegformat. Där är det åtta bitar i tre kanaler som gäller.
Ok! Du har helt rätt. Jag är nog för gammal
Mer än 216 då. Men frågan kvarstår, har vi nytta av alla miljoner färger när vi får fram resultatet. Kan någon räkna ut DET?
stone
Aktiv medlem
haze skrev:
Mycke färger blir det. PH har 255/lager.
den här var bättre:
Jag förstår inte vad du menar, du rör ihop begreppen...
* PS klarar i 7:an 256 *nyanser* per *kanal*
* Vid print/tryck används 4-6 tryckfärger/bläck.
Hur många diskreta färgnyanser det kan åstadkomma beror på tryckprocess/bläck/rastertyp/etc
* "Webbfärger" är 216 st fördefinerade RGB (24bit) färgvärden som härstammar från den tid majoriteten av datorerna endast kunde visa 256 färgnyanser samtidigt.
stone
Aktiv medlem
haze skrev:
Ok! Du har helt rätt. Jag är nog för gammal
Mer än 216 då. Men frågan kvarstår, har vi nytta av alla miljoner färger när vi får fram resultatet. Kan någon räkna ut DET?
Tumregeln kvarstår -- vänta med att kasta bort förgnyanser så länge som möjligt så att det sista steget (i regel mjukvaran i steget innan bild-datat skickas till skrivare/RIP, eller tillochmed RIPen/drivrutinen själv) kan fatta så bra beslut som möjligt om vilka färger som skall översättas till vilket bläck/exponering/whatever i tryck/utskrift.
haze
Aktiv medlem
stone skrev:
Jag förstår inte vad du menar, du rör ihop begreppen...
Det var inte meningen.
Frågan min gällde vad man får ut av alla miljoner färger. Får ut betyder då ett slutresultat på papper.
stone skrev:
* PS klarar i 7:an 256 *nyanser* per *kanal*...
I mina PH7or har det aldrig varit fler är 255 (kolla dina kanaler så kanske du har det med).
stone skrev:
* * Vid print/tryck används 4-6 tryckfärger/bläck. Hur många diskreta färgnyanser det kan åstadkomma beror på tryckprocess/bläck/rastertyp/etc*...
Tack för tips. Jag lämnar det mesta vi gör på tryck, just därför är detta intressant. Vad har vi för nytta av detta?
Vi hade rullscanners stora som hus (länkade till rippar) för bara 8-10 år sedan med lägre upplösning än vad min minolta har idag.
I den scannades bilder som satt i dåtida foto och andra glassiga fackpresstidningar.
Har bilderna fler färger idag?
Hade ni snackat om förbättrad skärpa så är jag j..t intresserad.
stone skrev:
* * "Webbfärger" är 216 st fördefinerade RGB (24bit) färgvärden som härstammar från den tid majoriteten av datorerna endast kunde visa 256 färgnyanser samtidigt.
Ok! Här har Jim redan rättat mig. Vi använde denna under många år då vi knackade websidor och anpassade för olika browsers.