Annons

Regler?

Produkter
(logga in för att koppla)

thundercat

Aktiv medlem
Läste idag lite i ett nummer av tidningen Foto om någon gammal rysk fotograf, som hyllades för hans banbrytande sätt att bryta mot fotografiska regler.

Tanken slog mig då, vilka sjutton är dessa regler? Säkerligen är det dessa som avgör om en bild blir bra eller dålig i de flesta fall, men jag har knappt en aning om vilka de är.

Måste man läsa långa kurser eller utbildningar för att förstå dessa, eller finns det enklare sätt att få sig en uppfattning om dem?

Sök på regler här så finner du mängder av de... samtidigt så finner du att regler är riktlinjer som man kan ha i ryggsäcken.

Regler är fina att ha med sig men inget man enligt mig bör arbeta slaviskt efter, då är man som en fånge.

Matematiskt så kan man räkna ut mycket i ett två dimensionellt format relativt lätt utifrån vissa filosofier men enligt mig så glömmer man att en bild blir bra även utan matematiska uträkningar.

Magkänlsan indikerar väl och ofta så stämmer den många av de vanligt förekommande reglerna som t.ex "Gyllene Snittet".

MEN samtidigt så menar jag också att det bör finnas ngt i en komposition som är triggande och kanske lite irriterande för betraktaren på ett undermedvetet plan..

Det som är "perfekt" är ofta lite väl lättsmält. Jag söker aldrig det perfekta utan det som är nära "perfekt men med en toutch av karamell" åt det håll som passar det enskillda uttrycket..

Svammel låter det som kanske...:)

MVH Niclas,

Kom också ihåg att många idag förnekar "regler" till 100% (eller nära 100%). Jag menar att de är mycket viktiga att ha de med sig även om man sällan tänker på de i förhållande till sina egna bilder.
De är fina referenser och kan ofta verbalt vara med på att motivera vissa strategiska val i skapandet. Det handlar då inte om att skapa utifrån reglerna utan att använda de som kontrollstadium ibland och kanske som hjälpredor när man vill förklara varför den och den detaljen fungerar fint just i den och den bilden... Men det är väl precis som all annan kunskap, typ..:)

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto