Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

reparera canonzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Frolicc

Aktiv medlem
Köpte en begagnad kamera och fick med ett trasigt objektiv som de inte längre ville ha kvar. Tänkte att man kanske kunde fixa det. Min fråga är helt enkelt, kan man det?

Objektivet är Canons 35-135 1:4-5,6 usm.

Med zoomen inställd på 35 mm funkar allt fint. Fokus låses på alla avstånd. Då man går upp i brännvidd minskar fokusmöjligheterna. På 135 mm är man nere i kanske 5 meter. Längre bort går inte att fokusera. Varken med manuell eller auto.

Då man försöker att manuellt fokusera "slirar" fokuseringsringen och det går alltså ej att fokusera på föremål längre bort än 5 m (vid 135mm).

Är detta något som går att laga? Är det något man kan laga själv om man är normalt händig? Vad skulle en eventuell reparation kosta?

För ett tag sedan fick jag min EF 28-105, 3,5-4,5 USM version I reparerad, dvs nya autofokusdelar sattes in.
Kalaset kostade litet över 1800 riksdaler!

ANNONS
Götaplatsens Foto