Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rullas tillbaka hela vägen

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleks

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en Canon EOS 300, och har börjat framkalla s/v själv. En sak som dock irriterar mig, är att när filmen rullas tillbaka, så rullas hela filmen in i rullen igen. Detta gör processen med att få ut filmen ur rullen lite mer komplicerad. Kan man på något sätt hindra kameran från att rulla in hela filmen, så att man har en liten flärp ute?

//Alexander

Fotar själv s/v med en EOS 300 och har då inga problem med att få ur filmen i samband med framkallning. Mig veterligen finns det inget sätt att få en liten bit att stanna kvar utanför på 300:an men om det är nån som vet om det så vill jag gärna också ta del av det, även om det som sagt inte är några som helst problem med att få ur rullen ur kassetten.

Det finns filmuttagare. Ett litet verktyg som kostar nån dryg hundring.
Men det är ganska meningslöst att dra ut filmänden om du ska framkalla..

Lättast är att du med en kapsylöppnare knäcker upp filmkasetten. Tar ut spolen, och därefter i sedvanlig ordning klipper och lindar upp filmen på spiralen.

När jag klipper filmen i mörkret brukar jag i nio fall av tio klippa filmen rakt genom perforeringen med följd att den blir svår att ladda i spiralen.
Jag skulle nog rekommendera att du använder filmutdragare även om du framkallar själv. Detta under förutsättning att din kamera inte kan ställas in så att den lämnar en bit av filmen utanför kasetten.

Olle

Om det går att få denna kamera att lämna en filmsnutt ute så står det i bruxisen under Custom functions (om kameran har nåt sånt?), kolla där.

Kan ju även vara bra att ha om du vill byta rulle mitt i, annars så är du hänvisad till en filmutdragare.

Larsa

Olle skrev:
När jag klipper filmen i mörkret brukar jag i nio fall av tio klippa filmen rakt genom perforeringen med följd att den blir svår att ladda i spiralen.
Jag skulle nog rekommendera att du använder filmutdragare även om du framkallar själv. Detta under förutsättning att din kamera inte kan ställas in så att den lämnar en bit av filmen utanför kasetten.

Olle

Märkligt.
Inget fenomen jag direkt närkt av.
OM jag klipper i perforeringen så klipper jag av filmen och rättar till hörnen efteråt..
Inte svårare än man gör det faktiskt...

Jag bryter i mörker upp filmkassetten med kapsylöppnaren och tar ut filmen. Där efter klipper jag bort filmflärpen och känner efter med fingrarna vad som behöver putsas på filmremsan. Matar in den i spiralen och klipper sedan av spolen från filmen.

Eh, för att anknyta lite till det Johan skrev. Nog måste det väl finnas större svårigheter i mörkrummet än att få ut filmen ur kassetten & klippa den?

Va vet jag, en idag helt digitalförstörd kille som har helt andra problem i mitt digitala mörkrum.

Larsa

Ett alternativt sätt är att vara uppmärksam när du spolar tillbaka filmen.
Om du lyssnar noga hör du när filmen lossnar från spolen. Om du då är snabb hinner du öppna bakstycket innan fliken åker in i kassetten. Återspolningen avbryts automatiskt när bakstycket öppnas.
Vill du inte chansa med att öppna bakstycket kan du prova att stänga av kameran istället.

Ta en bit fotopapper, klipp en remsa på säg 10cm (1cm bred).
På ena änden sätter du lite självhäftande tejp.
Sen är det bara att pilla in den tejpade änden i rullen samtidigt som du snurrar lite på spolen. Du märker när den fäster.

Tadaa! En filmutdragare som kostat runt 2spänn.

Tackar för hjälpen!

Är det någon som vet på´t ungefär hur fingerkänslig en Kodak T-max Iso 100/400 är? Om man är nybörjare som jag och fumlar lite i mörkret, sabbar man filmen då? Kan det vara en bra ide att använda plasthandskar? eller ska man helt enkelt ge fan i att fingra på den? :)

MVH

Alexander

Om du öppnar kasetten med ölöppnaren och rullar fram filmen lagom lång tilldess perforering finns på båda sidorna och då klipper av flärpen, så finns det ett flera centimetrar kvar av filmremsan som inte innehåller några bilder. Tippar på en 2-4 bilder ungefär. Håll i den fortfarande rullade filemn i ena anden och dra fram en bit av filmremsan som du styr in i sprialen. När den har fäst så kan du vicka in den med filmen hängandes ned mot golvet. Hela filmremsan är ca 1,3 m lång...

Jaghar inte funderat så mycket på fingeravtryck, men jag använder några droppar diskmedel som vätmedel i framkallaren och diskmedel löser fett.

Träna om du känner dig osäker med en kasserad filmremsa. Första gången är det lite knepigt, men sedan går det bättre för varje gång. Jag är övertygad om att du lixom jag fixar detta.

Jag har slutat klippa av remsan, det är lika lätt att dra i den med rullen intakt. Öppna kassetten med en kapsylöppnare och skaka ut filmen. Sedan är det bara att trä i filmen i rullen.

Men det kanske kräver vana, så om du nu är nybörjare så skrota en tri-x (eftersom den är något billigare :) ) och sedan öva i dagsljus, först med ögonen öppna och sedan blunda. När du har klarat det några gånger när du blundat så är det en smal sak i totalmörker. Viktigt är att ta det lugnt och inte få panik.

Försök alltid ha så rena fingrar som möjligt eftersom fettiga fingrar på filmen kan orsaka ojämn framkallning. Men vad jag kommer ihåg, så började jag lustigt nog med 120 film och fingrade duktigt på filmen innan jag fick i den i rullen dom första gångerna och kunde inte se några problem när jag framkallat.

Men att vara noga är A och O i allt man gör så var försiktig och stressa inte.

Lycka till.

ANNONS
Götaplatsens Foto