Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ruttna sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy1

Avslutat medlemskap
Hej,finns det ingen system digitalare för rimliga pengar som har en bra sökare?
Jag har testat 300d och 20d,ingen av dessa kommer i närheten av en eos 3!
Nu undrar jag om Nikon eller Minolta har någon prisvärd modell som är bättre?

Prisvärd Minolta

Ok,då är ju Minoltan ett betydligt billigare alternativ,men är för dåligt på läst om övrig prestanda på den,får göra lite efter forskning.

Hej du!

Har en 1V
Har haft 3:an
Har 5:an
Har haft D30, D60, 300D
Har nu 1D mk2 och 350D

du får leta i all evighet men...

350d har liten men klar sökare

1D mk2 har bra sökare

1V o 3:an har perfekt sökare.

Roine

Hej

Jag har bla haft EOS 1V, EOS 3 och jag vande mig rätt snabbt med 300D, 20D sökare, tyckte att digitalt var så mycket bättre att inte en sämre sökare hindrade mig från att konvertera till digitalt. För mig vållar det inget större problem.

MVH

Omar Brännström

Fokusera

Jag tror man ser olika på saken beroende på om man som jag nästan alltid fokuserar manuellt och ofta i dåligt ljus!

Jag kikade i en Pentax Ist DS.... Riktigt förvånad över hur stor sökaren var. Mycket större än EOS 20D för att inte jämföra med 300D och 350D.

Jag var faktiskt själv inne på att köpa en 20D när jag tyckte att jag inte orkade vänta på 7D längre. Men när jag sedan fick chansen att testa 7D på mässan så var det sökaren som faktiskt var den ultimata wow upplevelsen. Prestandamässigt så är det inta så stor skillnad mellan 7D och 20D. Det som egentligen ska fälla avgörandet för dig borde vara handhavandet.

mvh/Ove

Hoppsan!

Det verkar som Canon håller på att bli överkörda för en gång skull,kul.
Har alltid vart Canonfrälst men det verkar som man får se över marknaden,är faktiskt lite inne på Minoltan!

SixBySix skrev:
Jag kikade i en Pentax Ist DS.... Riktigt förvånad över hur stor sökaren var. Mycket större än EOS 20D för att inte jämföra med 300D och 350D.

Ist DS är ett billigare alternativ än Dynax 7D & sökaren står inte D7D:s långt efter...

Har jämfört min D7D med kompisens Ist D & D7D:s sökare är ngt större samt ljusare, skillnaden är dock inte så stor, märks mest i ljushet.

Jag värdesätter sökaren högt, ger en helt annan känsla vid fotograferandet med en större, ljusare sökare. Var nära att köpa 20D men den föll på sökaren...

//Larsa

Re: Hoppsan!

Jimmy1 skrev:
Det verkar som Canon håller på att bli överkörda för en gång skull,kul.
Har alltid vart Canonfrälst men det verkar som man får se över marknaden,är faktiskt lite inne på Minoltan!

Gå till en butik där du kan klämma på D7D & 20D & jämföra ergonomi & sökare.

//Larsa

Jimmy, jag såg att du bor i Örebro så du kan väl höra av dig så kan du få kolla på min 7D, jag kanske t o m kan styra upp en 20D så du kan jämföra och fälla ett avgörande därifrån..

mvh/Ove

Gedigna grejer

Kul att vi är några stycken som gillar bra sökare och lite rejäla grejer.
Autofocus,10 olika motivprogram.lätta leksakshus etc,finns det ju en uppsjö av!
Dessa har säkert sina användare och inget ont i det,men.....

Schysst Ove

Det var hyggligt av dig Ove,jag bor ca 5mil utanför Örebro,men är väl in till stan åtminstånde 2ggr i månaden.

SixBySix skrev:

jag skulle å det starkaste avråda från *ist DS. Hadde själv modellen under några månader och blev mycket besviken med bildernas kvalitet. Skärpan är usel (då menar jag kamerans skärpa oberoende av linsval, själva ccd plattans kapacitet). Samtliga exemplar jag testade (3st) hadde dessutom en stark störning vid hög iso i kombination med seribildstagning, se exempel: http://www.konst.biz/bilder/IMGP0309.JPG

kan bara instämma i kritiken av 20d och 350d-sökarna, har själv en 350d men jämfört med vad man får i stället tycker jag den sopar mattan med allt i jämförelse för de pengarna. Bilderna blir avsevärt skarpare än med *ist DS, D100, D70 (det är de jag jobbat med)

Senast ändrad:
josef_k skrev:
jag skulle å det starkaste avråda från *ist DS. Hadde själv modellen under några månader och blev mycket besviken med bildernas kvalitet. Skärpan är usel (då menar jag kamerans skärpa oberoende av linsval, själva ccd plattans kapacitet). Samtliga exemplar jag testade (3st) hadde dessutom en stark störning vid hög iso i kombination med seribildstagning, se exempel: http://www.konst.biz/bilder/IMGP0309.JPG

kan bara instämma i kritiken av 20d och 350d-sökarna, har själv en 350d men jämfört med vad man får i stället tycker jag den sopar mattan med allt i jämförelse för de pengarna. Bilderna blir avsevärt skarpare än med *ist DS, D100, D70 (det är de jag jobbat med)
Ser ut som om din ccd hade någon typa v fel..?

Kan bara instämma i att D7D's sökare är toppen - stor och ljus! Kombinationen med bl.a. en riktigt bra display gör den till en härlig kamera att arbeta med. Myntets baksida är väl att den drar lite mer ström än konkurrenterna, men det priset betalar jag gärna för skakreduceringen.

/Per

Jag har vertikalgrepp till min D7D som innehåller dubbla batterier. Jag har plåtat 897st (Raw + jpg fine) bilder på en laddning, och då var AS aktiverat hela tiden. Några av bilderna var tagna med seriebildstagning och en massa med blixt (5600HSD). Man kanske tjänar 20% mer bilder om man stänger av AS. Nu har jag ett original batteri och ett pirat från Zebramedia, jag tycker nog att piraten har bättre kapacitet än originalet. Jag brukar aldrig köra slut på batterierna men det var mellan två olika tillfällen som jag glömde att ladda batterierna som jag kunde räkna ihop bildantalet. Det var en vecka mellan tagningarna. 740st + 157st. Fast jag vet att jag rensat bilder i kameran vid båda tillfällena så siffran är sanning med modifikation. Det var säkert ett 60-tal bilder totalt som raderades och därför inte inräknade i totalen.

mvh/Ove

ANNONS
Götaplatsens Foto