Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder till tidning

Produkter
(logga in för att koppla)

Selberg

Medlem
Jag har tagit några fina jaktbilder som jag försöker sälja till en tidning. Dom är intresserade efter att sett lågupplösta kopior och skriver nu
"Hej, skicka en CD med högupplösta bilder så kan jag använda motiven efter behov."
Detta känns inte riktigt så jag undrar, kan jag skicka in bilder nu och prata pris senare?

Tacksam för tips.

Mvh Robert
 
Jag tycker inte heller att det var något alternativ som gynnar dig. Det bästa är att göra allting klart innan du släpper ifrån dig bilderna, så ni båda vet vad som gäller.

Att säga att man kommer att använda bilderna efter behov betyder isf att han får köpa loss rättigheterna av dig.

Gör inte vad andra anser vara rätt, utan gör vad du anser vara rätt.

Mvh Yanne / www.yhfoto.se
 
Rent juridiskt är det väl inget problem att avtala priset senare eftersom de inte får publicera Dina bilder ändå?! Praktiskt är det kanske bättre att skriva avtal först så sover Du lugnare om inte annat?

Vad skulle problemet vara att komma överens först?

/Peter
 
"Hej, skicka en CD med högupplösta bilder så kan jag använda motiven efter behov."
Detta känns inte riktigt så jag undrar, kan jag skicka in bilder nu och prata pris senare?
Om jag var du skulle jag se till att komma överens om ett pris först, att tidningen betalar x kr varje gång de publicerar någon av dina bilder. Alternativt att de får ett visst antal bilder på en skiva med fri användning mot en hyfsad klumpsumma.
 
Skicka du in en cd med bilder men bifoga ett papper där det påpekas vem som har upphovsrätten och att publicering inte får ske utan upphovsrättsinnehavarens samtycke samt infoga en liten prislista. Då faller nog poletten på plats.
 
Hej, jag säljer reportage till inredningstidningar och där är det alltid så att tidningen, efter att ha sett lågupplösta bilder, säger ja eller nej till reportaget, vi kommer överens om en peng och därefter sänds bilderna in (oftast laddas de upp till en ftp-server hos tidningen). Sedan brukar man inte få fakturera förrän hela artikeln + bilderna är ad:ade och klara - men då har man ju ändå ett uppgjort pris att hålla sig till.
 
ANNONS