Annons

Så ser det ut när man gatufotar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik_N

Aktiv medlem
För alla er som undrat kan ni titta på följande youtubeklick - ofta har man sett fotografer och ofta deras bilder, men inte lika ofta hur det faktiskt ser ut när de är ute och plåtar. Jag tycker själv det är en mycket viktig pusselbit, särskilt för den sortens fotografi där fotografens agerande gentemot en omgivning är så avgörande.

http://www.youtube.com/watch?v=uuXcm35m50Y

Konstigt att inte folk ger sig på honom när han fotar så närgående som han gör emellanåt. Hans bilder är dock helt fantastiska.

men det är nog som han säger, endast i NY :)
även om jag för det mesta går efter principen att om man verkar tillräckligt självsäker i det man gör så låter folk en göra det mesta

Ja, han verkar ju rätt extrem. Men jag skulle önska mig en liten bråkdel av hans närgångenhetsförmåga. Då skulle nog mina gatufotobilder bli intressantare.

Hur är det i Sverige med sådan typ av fotografering som Jeff gör. Är det lagligt att fotografera människor rakt av på detta närgångna sätt?
Mvh Thomas

ondjultomte skrev:
ja, det är lagligt.
Om det nu är lagligt som du säger Kristoffer undrar jag vidare om det även är lagligt att publisera bilder på eventuellt inblandade personer på tex. fotosidan eller om man tänker sig en fotoutställning i framtiden. Måste man inte då fråga inblandade om tillåtelse?
Mvh Thomas

Det faller under PUL vid publicering på internet och lagen om namn och bild i reklam vid publicering i annonser. En utställning med pappersbilder skulle jag tro faller under tryckfrihetsförordningen (osäker här).

I PUL finns undantag för konstnärlig och journalistisk verksamhet. Dessutom kan man ansöka om utgivningsbevis från PRV för att ens hemsida skall falla under tryckfrihetsförordningen istf PUL. Man utser då en ansvarig utgivare som måste godkänna allt material som publiceras och hålla det inom lagens råmärken. Man kan alltså inte publicera vad som helst, t.ex. kränkande bilder eller texter, på sin hemsida bara för att man har utgivningsbevis.

Emil-G skrev:
Det faller under PUL vid publicering på internet och lagen om namn och bild i reklam vid publicering i annonser. En utställning med pappersbilder skulle jag tro faller under tryckfrihetsförordningen (osäker här).

I PUL finns undantag för konstnärlig och journalistisk verksamhet. Dessutom kan man ansöka om utgivningsbevis från PRV för att ens hemsida skall falla under tryckfrihetsförordningen istf PUL. Man utser då en ansvarig utgivare som måste godkänna allt material som publiceras och hålla det inom lagens råmärken. Man kan alltså inte publicera vad som helst, t.ex. kränkande bilder eller texter, på sin hemsida bara för att man har utgivningsbevis.
Så om jag nu förstår era inlägg rätt (Kristoffer och Emil) så är det fritt fram att fotografera människor typ som Jeff gör i videon från tidigare inlägg men man får inte publisera bilderna utan medgivande från inblandade personer. Man kan ju då undra om det finns anledning att alls ta bilder om man ändå inte får visa upp dem.
Mvh Thomas

Visa upp dem får du visst göra, både i form av utskrifter/kopior och i tryck. Förmodligen kan du hävda att ditt arbete faller under fritaget för konstnärlig verksamhet (kraven är ganska låga) och då får du publicera bilderna även på nätet.

Emil-G skrev:
Visa upp dem får du visst göra, både i form av utskrifter/kopior och i tryck. Förmodligen kan du hävda att ditt arbete faller under fritaget för konstnärlig verksamhet (kraven är ganska låga) och då får du publicera bilderna även på nätet.
Emil. Skall försöka leta vidare...kanske genom en äldre tråd vad som får fotograferas och publiseras. Tackar för dina svar.
Mvh Thomas

markusd skrev:
Jag ber att få hänvisa till Mikael Pertmanns fantastiska artikel "Vad får man fotografera?".

/Markus

Suck....
Snöa inte in på det "tekniska"!
Ut och plåta i stället! ;)

Om man funderar hela livet på vad man får eller inte får, då kommer man aldrig att få veta hur grannens äpplen smakar!? ;)

Och för bra fotografi, så måste man ta risker!

Nåja, litet skämt,
men att gå och fota, det gör ju alla turister, till höger och vänster!?
Ingen bryr sig!

Så jag tror det handlar om hur man agerar och APPARATEN!
Stora APPARATER, med mycket TELE,
då skulle även jag kanske undera:...

Och börjar någon tala om PUL, det vore i så fall första gången, då tänker jag säga: "Jag är konstnär, för dom gäller andra regler"

Vad jag tror i alla fall! ;)

Hur som helst,
jag kör på det i alla fall,
OM nu frågan skulle komma!
B)

PUL är inte tillämplig vid publicering på internet såvida bilderna inte är kränkande, det är den senaste uppgiften jag fått om detta, tror det var från fotosidans redax. Man kan alltså publicera bilderna på internet utan att det är brottsligt. man kan även se det som konstnärlig eller journalistisk verksamhet/reportage och då faller det inte heller under PUL. Så fortsätt plåta och visa era bilder på människor här på fotosidan precis som vanligt.

Benganbus skrev:
Suck....
Snöa inte in på det "tekniska"!
Ut och plåta i stället! ;)

Om man funderar hela livet på vad man får eller inte får, då kommer man aldrig att få veta hur grannens äpplen smakar!? ;)

Och för bra fotografi, så måste man ta risker!

Nåja, litet skämt,
men att gå och fota, det gör ju alla turister, till höger och vänster!?
Ingen bryr sig!

Så jag tror det handlar om hur man agerar och APPARATEN!
Stora APPARATER, med mycket TELE,
då skulle även jag kanske undera:...

Och börjar någon tala om PUL, det vore i så fall första gången, då tänker jag säga: "Jag är konstnär, för dom gäller andra regler"

Vad jag tror i alla fall! ;)

Hur som helst,
jag kör på det i alla fall,
OM nu frågan skulle komma!
B)

Amen!

ANNONS
Götaplatsens Foto