Annons

Sökes: Era bästa Hojbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Många snygga hojjar men i ärlighetens namn inte speciellt bra hojbilder. De flesta är rätt kassa faktiskt när jag står som betraktare. Att ni gillar era hojjar är en sak men det var inte det som trådskaparen frågade efter...

Är det ingen som har hört talas om uttrycket "kill your darlings"?
 

Gnutte

Aktiv medlem
Många snygga hojjar men i ärlighetens namn inte speciellt bra hojbilder. De flesta är rätt kassa faktiskt när jag står som betraktare. Att ni gillar era hojjar är en sak men det var inte det som trådskaparen frågade efter...

Är det ingen som har hört talas om uttrycket "kill your darlings"?
Intressant att komma med ett sådant uttalande utan att lägga in en egen bild! :)
 

MrJAM

Aktiv medlem
Många snygga hojjar men i ärlighetens namn inte speciellt bra hojbilder. De flesta är rätt kassa faktiskt när jag står som betraktare. Att ni gillar era hojjar är en sak men det var inte det som trådskaparen frågade efter...

Är det ingen som har hört talas om uttrycket "kill your darlings"?
Intressant att komma med ett sådant uttalande utan att lägga in en egen bild! :)
Framförallt konstruktivt. Jag bugar mig givetvis för Herr Frilansfotograf om det tar i. Jag måste ha missförstått TS totalt. Speciellt eftersom densamme påpekat att vi är helt ute och reser...
 

Mankan G

Aktiv medlem
Intressant att komma med ett sådant uttalande utan att lägga in en egen bild! :)
Kanske beror på att jag inte har några hojbiler eller att jag kanske har "killat mina darlings" :) Eller kanske bara att när jag skrev inlägget inte hade några bilder tillhanda. Eller att jag bara gillar att titta på bilder för att njuta, lära mig eller vad det nu kan vara.

Sanningen är den att jag har massor av hojbilder. 99,99% av dessa kommer från motocrossbanan då min egen son kör. Kommer vanligtvis hem med 200-300 bilder från en träningsdag. Av dessa kasseras säkerligen 90% direkt. Av de återstående brukar de allra flesta vara av en kvalitet som endast är för personligt bruk. Dvs personliga minnen. Någon enstaka är bra och ännu färre är riktigt bra. Observera att det är min smak jag pratar om. Samma sak gäller mitt påstående tidigare i tråden. Min smak och ingen annans. Jag är dessutom den första att erkänna att det är skitsvårt med få till actionkänslan i bilderna som hojåkande ofta innebär. I alla fall för mig. Visst kan det vara skitläckert med en stiliserad hoj eller en detalj men det är inte hojbilder för MIG...

Det jag saknar i många av bilderna i tråden är fartkänsla och/eller renodling (de mer konstnäliga bilderna undantagna). Väldigt ofta är motivet häftigt medan bakgrunden är jätteröring och alltför skarp. Eller en häftig hoj på bakhjulet där ALLT är knivskarp = var är fartkänslan när allt är skarpt? Cykeln kan ju lika gärna vara fast monterad på bakhjulet och stå still.....

Hur som helst så skall jag kika igenom mitt arkiv och återkomma snart.....med något som jag gillar. :)

Jo jag har hittat en direkt fast den är inte min. Ni som läser Kamera & Bild har säkert sett Magnus Fröderbergs endurobild i testet av D3S. Den bilden gillar jag. Suggestiv och med en härlig känsla.
 
Senast ändrad:

Mankan G

Aktiv medlem
Efter att ha läst trådskaparens första inlägg igen så får jag till viss del be om ursäkt. Han frågade inte alls om bilder med fartkänsla utan han söker era "bästa hojbilder".

Fortfarande står jag dock fast vid mitt uttalande om att många av bilderna inte tilltalar MIG som utomstående betraktare. Många är rent utav dåliga som bild betraktat. För ägaren är det förmodligen en annan sak men inte för mig som "köpare" av bilderna. Det finns några som jag gladeligen skulle kunna hänga på väggen där hemma men inte är de många.

Uttrycket "kill your darlings" är fortfarande relevant

Här är ytterligare en riktigt bra från Magnus Fröderberg
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/199611.htm?set=lp
 
Senast ändrad:

Tommy Hurtig

Aktiv medlem
Jag fotar själv mycket MC (främst på olika banor) men tyvärr är det ofta väldigt tråkigt att se andras bilder och mina egna är inte så roliga att se heller ... (Däremot är det väldigt roligt att fota dem så det är därför jag fortsätter).

Jag tror inte att problemet är att bilderna är dåliga utan att det är väldigt svårt att fota en MC (speciellt på bana) på ett sätt att det ger något extra. Ofta blir det bara en bild på en person (som ofta blir väldigt anonym) på en MC. Och den sticker inte ut på något sätt.

Själv brukar jag försöka fota i från konstiga vinklar för att få bilderna att se annorlunda ut. Ibland lyckas det men oftast inte :)


Magnus Fröderbergs bild är riktigt bra!
 

Mankan G

Aktiv medlem
Självklart har du rätt i att det är skitsvårt att ta en MC bild på en bana så att den riktigt står ut. Ofta får man inte stå så där riktigt nära (motocross när mina egna barn kör undantaget) för att bilden skall "stå ut". Det ÄR svårt att isolera motivet från bakgrunden som dessutom ofta består av en massa färgstarka reklamskyltar..

Men det hindrar inte oss fotografer från att vara lite självkritiska :)
 
ANNONS