Annons

Sökes: Era bästa Hojbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Inte heller så skarp men kan inte begära så mkt vid 1/85. :)
Den här är rätt typisk för en (för mig) halvbra crossbild. Själva känslan har du hittat med farten och itensiteten. Kameratekniskt är det rätt: Lagom lång slutartid för att inte frysa hjulen och en snygg panorering men bakgrunden är inte rolig med flaggposten.

Jag har föredrar också bilder där åkaren åker mot mig istället för snett bortåt. Din bild påminner i just detta om min bild jag la upp för något inlägg sedan. Bilden där åkaren åker snett nedåt höger. Hade jag (och du) istället lyckats fånga en bild av samma typ där åkaren rörde sig mot kameran eller i alla fall inte bortåt så hade "impacten" blivit mycket större. Just motocross är ju en högintensiv sport och där det i alla fall för mig är viktigt att fånga känslan av just itensiteten för att kunna förmedla den till en betraktare som kanske inte är helt insatt i sporten. Sälja min bild helt enkelt...
 

Gnutte

Aktiv medlem
Den här är rätt typisk för en (för mig) halvbra crossbild. Själva känslan har du hittat med farten och itensiteten. Kameratekniskt är det rätt: Lagom lång slutartid för att inte frysa hjulen och en snygg panorering men bakgrunden är inte rolig med flaggposten.

Jag har föredrar också bilder där åkaren åker mot mig istället för snett bortåt. Din bild påminner i just detta om min bild jag la upp för något inlägg sedan. Bilden där åkaren åker snett nedåt höger. Hade jag (och du) istället lyckats fånga en bild av samma typ där åkaren rörde sig mot kameran eller i alla fall inte bortåt så hade "impacten" blivit mycket större. Just motocross är ju en högintensiv sport och där det i alla fall för mig är viktigt att fånga känslan av just itensiteten för att kunna förmedla den till en betraktare som kanske inte är helt insatt i sporten. Sälja min bild helt enkelt...
Intressant, föraren var väldigt nöjd med fotot även om han köpte fotot.
Lagom tid nja det är väldig sällan jag håller mig på dessa tider men du verkar vara stadig på handen. Håller mig mest runt 1/125-320
 

Mankan G

Aktiv medlem
Intressant, föraren var väldigt nöjd med fotot även om han köpte fotot.
Lagom tid nja det är väldig sällan jag håller mig på dessa tider men du verkar vara stadig på handen. Håller mig mest runt 1/125-320
Jag tyckte jag var rätt tydlig när jag skrev att det var MIN smak som gjorde att jag inte till 100% uppskattade bilden. Inte din eller åkarens. Men tydligen var jag inte tydlig nog. Jag står fortfarande fast vid min åsikt: Bakgrunden är hemsk och den förstör bilden för MIG. Att det sedan finns andra som kanske inte bryr sig eller kanske inte ens ser den är en helt annan sak. Att du sedan har lyckats sälja bilden bekräftar ju bara tesen att "smaken är som baken" och jag är den första att gratulera dig. Obs! detta är ingen sarkasm eller ironi. Jag menar verkligen grattis!

Nästa del missförstod du också: Jag skrev inte att din valda slutartid är perfekt rent tekniskt hela tidem. Jag skrev att i just den bild du visade så gav den av dig valda slutartiden ett resultat som JAG gillade. Inget annat. Brydde mig faktiskt inte ens om att notera vilken tid du använt. Det räckte fint för mig med att jag gillade intrycket som den gav. För mig så beror vald slutartid väldigt mycket på situationen. Jag har tagit panoreringar av motocrossåkare på 1/5s till ca 1/500. Det handlar inte så mycket om att vara stadig på handen numera. I alla fall inte med de VR gluggar jag har tillgång till. De hjälper till väldigt mycket vid panoreringar :) Bildstab är fantastisk......
 

Gnutte

Aktiv medlem
Det handlar inte så mycket om att vara stadig på handen numera. I alla fall inte med de VR gluggar jag har tillgång till. De hjälper till väldigt mycket vid panoreringar :) Bildstab är fantastisk......

Ok, hade ett 70-200 f/4L IS innan jag spontant köpte en hoj & var tvungen att sälja det. Min erfarenhet av IS är det snarare stjälper än hjälper. Det är först vid stillastående motiv när jag vill ha lång tid t,ex vattendrag & fortfarande allt omkring skarpt som det är oslagbart. Vid motorsport blir det en fördröjning släpningar som gör motivet snarare oskarp än skarp när jag lekt med tider. Nu har jag bara erfarenhet av upp till 320mm inkl 1,4 extender men visst kan IS säkert vara ett bra hjälpmedel när du kör 300-400-600mm. :)
 

P.R.

Aktiv medlem
Vid motorsport blir det en fördröjning släpningar som gör motivet snarare oskarp än skarp när jag lekt med tider.
Det låter som att du antingen inte väntade på att IS skulle hinna starta ordentligt (man bör väcka den en sekund innan det är dags med ett halvavtryck) eller att din IS var trasig. Just vid panoreringar i motorsport underlättar optisk bildstabilisering en hel del. Jag använder 70-300 vilket är nära vad du hade med 70-200*1,4.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det låter som att du antingen inte väntade på att IS skulle hinna starta ordentligt (man bör väcka den en sekund innan det är dags med ett halvavtryck) eller att din IS var trasig. Just vid panoreringar i motorsport underlättar optisk bildstabilisering en hel del. Jag använder 70-300 vilket är nära vad du hade med 70-200*1,4.
Kan öven ha med dina valda inställningar för IS. Jag använder Nikon och deras VR har en automatisk panoreringsfunktion. Dvs en funktion som stänger av den horisontella justeringen när man panorerar. VR kompenserar då enbart för vertikala skakningar. Det betyder att objekt i bakgrunden blir suddiga men bara horisontellt. Lite svårt att förklara men det är helt klart en fördel. Det släpiga intrycket vet jag kan komma från om IS/VR även försöker kompensera för horisontella rörelser som ju en panorering faktiskt är.

Vill minnas att du kan få samma funktion med Canons IS men att du själv måste ställa in den via en switch. Ni som har Canon kan väl rätta mig om jag har fel.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Ok
Här komemr några hojbilder .
/Mats
Den första gillar jag skarpt men inte den andra. Skulle i och för sig gärna se att snöbilden vore hårdare beskuren för mer "impact" men utöver det så är den bra.

Bild två "lider" av en trist och alldeles för skarp bakgrund men framför allt för rörig bakgrund för att tillfredsställa min smak.
Även denna skulle vinna på att beskäras. Ta bort människorna
och skrotet till höger så blir bilden bättre.
 
Senast ändrad:

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Några tankar ang. bildernas "kvalitet".

Några tankar ang. det här med "kill your darlings".

I somras så plåtade jag en hel del Speedway i Elit-serien för en bildbyrå.
Av de bilder jag levererade så var i princip alla "vanliga" åkbilder som funkar.
Vare sig mer eller mindre.

Själv har jag satsat på panoreringar.
Där jag ändrat ISO för att försöka håll bästa möjliga koll på skärpdjupet.
Med lagom mycket tur så får du fartkänsla i bilden, och blir av med en del av problemet med störande reklam/objekt i bakgrunden.

Några av mina bilder tycker jag själv höjer sig något över snittet.
En tycker jag (och uppenbarligen fler än jag själv) sticker ut ur mängden på allvar.
Men den bilden bygger på att ljuset ligger rätt mot banan/förarna.
Vilket det gjorde ca 10 minuter av hela säsongen.
Finns här:
http://1x.com/photos/member/35159/29696/
 

P.R.

Aktiv medlem
Vill minnas att du kan få samma funktion med Canons IS men att du själv måste ställa in den via en switch.
Det stämmer, åtminstone på många IS-objektiv och det är definitivt så på mitt och Tonys före detta objektiv. Så ja att man inte ställt in objektivet korrekt inför fotograferingen är en annan möjlig felorsak.
 

Gnutte

Aktiv medlem
Det låter som att du antingen inte väntade på att IS skulle hinna starta ordentligt (man bör väcka den en sekund innan det är dags med ett halvavtryck) eller att din IS var trasig. Just vid panoreringar i motorsport underlättar optisk bildstabilisering en hel del. Jag använder 70-300 vilket är nära vad du hade med 70-200*1,4.

Jo jag vet att man är tvungen att vänta lite med IS innan man trycker ner helt. Jo jag körde i läge 2 för panorering + fokusering längre än 3m för snabbare fokus. Min egen åsikt är att IS gör ingen nytta förrän du kör 1/60 & längre allt annat vid kortare tid kan man än så länge köra hand. Jag kör sällan så långa tider så för mig som amatör så behöver jag inte IS ännu igen.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tips ang panorering.

Ett tips för de som panorerar.
Jag brukar sätta min monopod i objektivets stativfäste, och släppa lite på skruven, så att det går att röra på objektivet.
Gör att jag undviker alla former av skakningar i höjdled.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Några tankar ang. det här med "kill your darlings".

Några av mina bilder tycker jag själv höjer sig något över snittet.
En tycker jag (och uppenbarligen fler än jag själv) sticker ut ur mängden på allvar.
Men den bilden bygger på att ljuset ligger rätt mot banan/förarna.
Vilket det gjorde ca 10 minuter av hela säsongen.
Finns här:
http://1x.com/photos/member/35159/29696/
Riktigt läcker bild. Den här står verkligen ut i positiv mening. Skulle gladeligen kunna ha den på väggen hemma
 

QUAD

Medlem
Den första gillar jag skarpt men inte den andra. Skulle i och för sig gärna se att snöbilden vore hårdare beskuren för mer "impact" men utöver det så är den bra.

Bild två "lider" av en trist och alldeles för skarp bakgrund men framför allt för rörig bakgrund för att tillfredsställa min smak.
Även denna skulle vinna på att beskäras. Ta bort människorna
och skrotet till höger så blir bilden bättre.
Du har helt rätt i det att dom kanske skulle må lite bättre av att beskäras . Nått att tänka på till nästa gång .

Men tack för bra comments på bilderna .

/Mats
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jo jag vet att man är tvungen att vänta lite med IS innan man trycker ner helt. Jo jag körde i läge 2 för panorering + fokusering längre än 3m för snabbare fokus. Min egen åsikt är att IS gör ingen nytta förrän du kör 1/60 & längre allt annat vid kortare tid kan man än så länge köra hand. Jag kör sällan så långa tider så för mig som amatör så behöver jag inte IS ännu igen.
Var finns motsatsförhållandet mellan att vara amatör och långa slutartider/IS?

Är också amatör numera till majoriteten av mina bilder och uppskattar kanske VR som allra mest vid just panoreringar.
 

P.R.

Aktiv medlem
Min egen åsikt är att IS gör ingen nytta förrän du kör 1/60 & längre allt annat vid kortare tid kan man än så länge köra hand. Jag kör sällan så långa tider så för mig som amatör så behöver jag inte IS ännu igen.
Självklart klarar man sig utan IS. Det har fotograferats motorsport och en massa annat utan det i 100 år.

I proffs/amatör-frågeställningen är jag övertygad om att de som klarar sig bäst utan IS (och de flesta andra hjälpmedel) är just proffsen. Som amatör behöver jag däremot all hjälp jag kan få av utrustningen.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Det gick att plåta med glasplåtar likväl. Eller med analoga kameror utan expmätare. Denna diskussion har vi haft vid varje teknikinförande och det finns alltid en massa människor som inte ser nyttan med nya prylar. Tänk på dagens filmfunktion. Först var även jag rätt skeptisk men inte längre. Så länge som filmfunktionen inte stör mitt stillbildsfotograferande så är den bara en bonus

Som jag ser det är all teknik som förenklar arbetet eller ger mig nya möjligheter bra. Oavsett det handlar om servostyrning i bilen eller VR i kameran. Dock får inte tekniken i sig ta fokus från arbetet. Den får alltså inte vara så pass komplicerad att jag missar att utföra arbetet. Det skall bara funka.

Som tidigare yrkesutövande fotograf hade jag en enorm glädje av allt som kunde hjälpa mig att ta bilder som gick att sälja. VR är ett av dessa hjälpmedel precis som AF och annan automatik som förenklar vardagen.

Som amatör handlar det mer om att kunna få med sig bilder hem som är omöjliga eller i alla fall svårare utan VR. Jag har precis lika stor nytta av det nu även om jag inte missar mat på bordet om jag missar en bild.

Om jag stod i valet mellan två gluggar, med och utan VR/IS så skulle jag alla gånger välja den med VR. Givetvis under förutsättning att prisskillnaden inte är för stor. Hellre en begagnad variant med VR än en ny utan....
 

SubEvent

Aktiv medlem
...är väldans sugen på att byta till en glugg med IS - på önskelistan står Canons 100-400, men tills vidare får jag fortsätta panga på utan sådan teknik. Kör idag med ett Sigma 50-500.
Fotot på R1:an är rätt gammal och så här i efterhand kan jag konstatera att skärpedjupet kanske var lite för kort...men trivs ändå med den.

...å sen var det Lindén från i år - Mantorp - däe jag mest ville fånga hans härliga körstil.

Sedan ett liknande foto från nästa sväng på Mantorp under en bandag.

...och sist en närbild på Stoner under kvalet i Assen 2008.
För alla som är "på" om utrustning kan jag upplysa att det fotot togs med en Canon 400D och en kitglugg från en gammal EOS 300....för min del "håller" det fotot än.

http://www.subevent.se/silver-r1.jpg
http://www.subevent.se/20090925-IMG_1290_linden.jpg
http://www.subevent.se/apics01.jpg
http://www.subevent.se/stoner_assen08_qual.jpg
 

Bilagor

ANNONS