Annons

S/V scanner för negativ + dia

Produkter
(logga in för att koppla)

solvargen

Aktiv medlem
Hej Fotovänner.
Har hört ett flertal gånger att det är svårt att skanna S/V och att de inte gör sig till rätta.
Har en del S/V negativ jag skulle vilja scanna in och gärna göra 30-45cm kopior på skrivaren eller skicka in till ett lab ev.
Finns det någon som har ett bra alternativ att tipsa mig om?
MVH Thomas

Hej. Jag är lite förvånad...finns det ingen här på fotosidan som har skannat sina svartvita negativ för att på den vägen skriva ut en bild på skrivare eller lämna in på ett fotolab??
Undrar om någon vet en bra scanner för svartvita negativ?
Mvh Thomas

Jodå, jag har en epson 4990 som jag scannat alla bilder jag har här med. Den funkar bra för S/V (dia är mycket svårare). Jag har skrivit ut ett par riktigt stora bilder på Crimson som jag scannat från Tri-X- och Tmax-negativ. Resultatet har blivit superbra!

Jag har även gjort en del andra utskrifter med mindre bra resultat. Det svåra är att få bilderna lagom ljusa/mörka när man sitter vid skärmen och jobbar.

Tack Arvid.
Tittade igenom dina bilder och antar du scannat dessa med Epson 4990. Är dessa skannade ett flertal ggr??
Jag hade iofs tänkt på en mera renodlad filmskanner men kanske är det så att en flatbäddsscanner duger gott och väl ochså.
Hur stora utskrifter har du gjort med bra resultat?
Mvh Thomas

De är inscannade en gång, eller jag har inte använt multipass om det är det du menar.
Däremot är det väl inte säkert att det blev bra på första försöket, så de kan ju vara scannade fler än en gång ;-)

Jag har fyra bilder som är 35x50 på väggen här bredvid. De ser väldigt bra ut tycker jag. Iof så tror jag inte att bilderna är så krävande. De är rätt korniga och innehåller inte supermycket små detaljer.

Epson-scannern har funkat bra för mig. Jag använder mellanformat också och då var det flattbädd som var det enda vettiga alternativet. Dia är dock rätt svårscannat tycker jag.

Tack igen Arvid.
Hhum..låter onekligen intressant. Skall försöka att leta efter lite mera fakta på nätet ang. scanning av s/v negativ.
Har hittat att man även kan scanna in med dia-inställning och få en färgbild. Denna skall man sedan konvertera till s/v med ett bildbehandlingsprogram. Har du prövat detta?
Mvh Thomas

Ja det har jag testat. Jag brukar oftast scanna bilderna i någon sorts S/V high-dynamic-range-läge istället. Båda sätten funkar bättre än det vanliga svart-vita läget tycker jag.

Hhum..kanske är det något som jag bara har fått för mig men fortvarande skall väl s/v labframkallade papperskopior vara rent tekniskt och bildmässigt bättre än en s/v bilder från digitalkameran,redigerade och utskrivna på skrivare??
Min tanke är först och främst att få mina gamla s/v negativ inscannade till en bra kvalitet.
Jag undrar ochså:
Skulle du kunna svara mig om du tycker att kvaliteten från digitalkameran och utskrivna på skrivaren slår ut en inscannad s/v bild och utskriven på skrivare.
Ledsen om jag upptar din tid allför mycket?
Mvh Thomas

Det kan jag tyvärr inte svara på.
Jag har varken någon skrivare eller någon digitalkamera värd namnet. Någon annan kanske kan fylla i här.

Numera kan Crimson även exponera riktigt S/V-papper från digitala filer. Det blir väldigt bra om man har bra digitala orginal! Jag har svårt att tro att någon vanlig hemmaskrivare slår det.

När man trycker ut svartvita bilder på färgpapper får man alltid ett litet färgstick som beror på belysningen man har när man tittar på bilden. Det får man inte med riktiga svartvita papper, och inte heller med skrivare med ett svart bläck antar jag.

Intressant med crimson. Kanske skulle man beställa en s/v bild för att få lite mer uppfattning över hur bra resultaten blir med en inscannad s/v bild och en digital s/v bild.
Får tacka för dina inlägg.
Alexander:
Priset verkar helt ok på hp 4890. Skall kolla upp den även om jag kanske mer är ute efter en filmscanner
Mvh Thomas

Jag skannar en hel del sv/v negativ med 4990. Skannar som färgdia och största färgdjup samt inverterar i photoshop sen. Har även en EOS 5D och tycker väl att det upplösningsmässigt är ganska jämt skägg om man jämför med sv/v mellanformatsnegativ. För småbild finns det bättre och billigare alternativ än 4990, t ex nån av Minoltas filmskannrar som man ibland kan hitta begagnade väldigt billigt. Vill man ha möjlighet att skanna större format verkar även Epsons nya flatbäddare V700 och V750 (tror jag den heter) intressanta. Den senare har möjlighet till våtskanning som borde lösa planhållningen av filmen (som annars kan vara ett problem). 4990 presterar dock mycket bra tycker jag för mellanformatsnegg men är som sagt något sämre än en filmskanner (har en Minolta scan elite II som presterar bättre för småbild).

/D

David:
Intressant att höra. Får man fråga vilka erfarenheter du har av ett inskannat s/v negativ på Minolta scan elite 2 till färdig utskrift?
Vilken klass håller det i jämnförelse med en omgjord s/v digital bild-utskrift?
Mvh Thomas

solvargen skrev:
David:
Intressant att höra. Får man fråga vilka erfarenheter du har av ett inskannat s/v negativ på Minolta scan elite 2 till färdig utskrift?
Vilken klass håller det i jämnförelse med en omgjord s/v digital bild-utskrift?
Mvh Thomas

Jämför jag med 5D så ligger inskannat småbildsnegativ en bra bit efter vad gäller detaljupplösning. Tror även det skulle vara fallet om man använde trumskanner eller imacon. För att matcha 5D så måste man nog gå upp till mellanformat. Beroende på motiv så kan man dock få fina utskrifter i åtminstone motsvarande A3 från en inskannad småbild från Minoltan. Större än så om motivet inte är detaljrikt.
mvh
David

Jag tackar för svaret, David.
Ska nog ta och börja prova lite olika produkter tills jag fastnar för en "relativt" bra skanner och även se hur inlämnade utskrifterna blir.

"Upplösning" med mellanformat

dJb skrev:
Har även en EOS 5D och tycker väl att det upplösningsmässigt är ganska jämt skägg om man jämför med sv/v mellanformatsnegativ.
/D

Intressant jämförelse! Har du nå'n mer kommentar om skillnadernas art? Någonstans kommer väl kornet ha en mer betydande roll än själva upplösningen som skannern kan få ut?

Kan man med en extremt skarp film (Tmax100 eller Delta 100) få liknande skärpeintryck som med den digiatala FF-sensorn? Någon reservation om vilket mellanformat som du jämfört med? Är 645 tillräckligt med i matchen så att säga eller är det 6x7 som gäller?

Söker ingen absolut vetenskaplig jämförelse utan mer vad man upplever och hur långt man kommer med analogt svartvitt!

Andra som har synpunkter är förstås lika välkomna!

ANNONS
Götaplatsens Foto