Annons

Scanna dia - ska det se ut som på ljusbordet eller med projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin F

Aktiv medlem
Som rubriken säger - vad ska man eftersträva när man scannar sina dia tycker ni?

När man lägger sina dior på ljusbordet har de ju en helt annan färgmättnad eftersom de inte förstoras upp. Personligen gillar jag detta och brukar försöka att få mina scannade dia att se ut som på ljusbordet.

Gör ni så eller eftersträvar ni mer utseendet man får när man drar upp bilden med projektor? Detta ger ju ett naturligare utseende på bilden, men blekare färger. Det är ju också beroende av vad man har för projektor och hur stort man drar upp bilden.

Finns det några åsikter om vad som är rätt och fel? Hur brukar ni göra?

Smaksak. Jag för mig lutar det nog lite mer åt ljusbordet. Jag har ju en hel del velvia och provia bland mina bilder här på fotosidan, inte speciellt svårt att se vilka som är vad faktiskt. ;)

Jag brukar exponera mina dior för projektorvisning, alltså lite knappt. De rymmer ju mer information, då men scannern kan ha svårt att dra den ur lågdagrarna. Där är antagligen Nikons scanner med DEE bra.

OK, hur man exponerar är ju en smaksak (precis som det jag undrar om), men hur gör nin när ni scannar och ska lägga upp för bedömning eller till tryck?

Försöker efterlikna så som det ser ut på ljusbord eller som det ser ut på projektor?

Mer åt ljusbordshållet oftast, men det jag har på skärmen ser inte ut som varken eller riktigt. Det beror ju på vad som är bäst för vilken bild. Jag tar det som blir bäst för bilden, som om det är exakt som på ljusbordet eller på projektorn ägnar jag inte en enda tanke åt.

ANNONS
Götaplatsens Foto