Annons

Sensorrengöring på 5D & D70 m.fl

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Här kommer lite information som jag var helt okunnig om tills idag, och det verkar fotoaffärerna i Sverige också vara.
En del av de nya kamarerna har en ny coatig på sensorn som kan skadas av kemikalier. Därför rekommenderas inte längre vanlig Eclipse till dessa.
Se citat
" You wouldn't have had a problem with Eclipse fluid, since you apparently use a 20D. Up until a year or so ago, the front of all DSLR sensor assemblies was a glass cover. Eminently cleanable.

The Canon 5D was the first DSLR (that I know of) to expose the coatings on the front of the sensor assembly. The dust-shakers on the Sony A100, Canon XTi/400D, and Canon 1DmkIII all have exposed coatings. The exposed coatings don't seem to be particularly delicate, but they can be chemically attacked. Ordinary Eclipse fluid has been known to attack those coatings.

Eclipse "E2" was created at the behest of Sony, who wanted a wet-cleaning fluid that was safe for the A100. Sony has approved Eclipse E2 for use on the A100.

Photographic Solutions lists the Leica M8 and the Nikon D70, D70s, and D80 as also needing E2. Hmmm… in that case the D70 would be the first DSLR model with exposed coatings.

The main concern is the dichroic "hot mirror" coating. If that coating is inadvertently stripped away, the sensor will become overly sensitive to infrared (IR) in the areas without the coating. While this will not affect most photos, it can lead to false color for certain materials that reflect a lot of IR. The main culprit seems to be clothing made from some synthetic fabrics; some white paint is IR-reflective, also."
PÅ Photographic solutions hemsida listas vilka kameror der rör sig om och som behöver E2.
Ingen verkar ännu sälja den i Sverige.

Nu är jag rutten på engelska, men om jag lyckats tolka inlägget rätt, så innebär det då alltså att Eclipse skulle vara skadligt att använda på min 5D?

Nu har jag då inte nyttjat spatlar och Eclips mer än ngn enstaka gång, men jag har då inte märkt att det skulle skadat min sensor..är det frekvent & ofta förekommande rengöring med vätskan som skulle skada eller är det skadligt oavsett omfattning?

Hej Catherine, Jag har också använt Eclipse någon gång på min 5D och har inte heller märkt något.
Deras hemsida är inte särskilt tydlig på den punkten. Bara nämner att man skall använda nya Eclipse E2 för vissa kameror.
Kankse finns det mer info någon annanstans på deras site.
http://www.photosol.com/eclipse_e2product.htm

Jag får kika lite på det där då, jag har ju ingen lust att ställa till så att sensorn pajjar, hellre då lite dammprickar.

Men det känns lite surt att köpa en ny flaska när jag bara använt två droppar ur den gamla...det blir dyra droppar det :(

Här är vad Photographic Solutions, alltså tillverkaren av Eclipse skriver om E2.
"E2 for TIN OXIDE Sensors
E2, the highest purity Tin Oxide sensor cleaner, is now available, containing less than 5 parts per million (ppm) of contamination (the whitish residue left after evaporation) It dries as quickly as it can be applied leaving absolutely no visible residue, making it the only recommended cleaner for Indium Tin Oxide coated CCD and CMOS sensor cleaning when used with Sensor Swabs."
Följande kameror behöver nya Eclipse E2
Canon 5d
Canon 1DMkIII, ingen fara ännu :)
CAnon 400D
Nikon D70
Nikon D70S
Nikon D80
Leica M8
Sony Alpha 100
Det son händer om coatingen blir förstörd är att kameran blir IR-känslig och färgerna blir fel på amterial som avger mycket IR strålning. Detta har problem har redan Leica M8 förresten. Inget kul. Bäst att vara försiktig med Eclipse till vi vet mer. På min 20D kan jag tydligen svabba vidare.

Om man läser de tekniska specifikationerna på http://www.photosol.com/msds.htm ser man att de har gått över från ren metanol i Eclipse till en blandning av metanol, etanol och isopropylalkohol i E2 (proportionerna redovisas inte).

Även om metanol är ett ganska aggresivt lösningsmedel verkar risken att förstöra sensorn något överdriven, speciellt som metanol fortfarande ingår i E2. Själv har jag använt isopropylalkohol inköpt på apoteket för våtrengöring av sensorn, förmodligen är det av större betydelse hur länge vätskan får verka än vilken sammansättning den har.

/Daniel

Då är vi minst 2 förvirrade. Tidigare var Canon 5D med i listan som behöver E2. Eftersom jag har en sådan själv var det ju det som jag titade efter. Varför den nu står som Eclipse verkar konstigt. Nya uppgifter eller ett skrivfel.

Jag skrev till Photographic solutions och frågade. Tydligen hade de gjort en tabbe. Se svaret:
"We had discovered that the coating of the 5D is on the down side of the glass over the sensor. There for Eclipse will not affect the coating. At first we thought the coating was on the outside. We have tested the Eclipse and it is safe.

--
Joel
Photographic Solutions"

Så min E2 lösning kan jag sätta på blåskontot. Nu med min flaska Eclipse och en flaska E2 så räcker det säkert livet ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto