Annons

Seriös svensk webbutik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Vi är nog för övrigt en minoritet som köpt bil cash tror jag. Försäljaren verkade i alla fall undrande när vi inte skulle betala på kredit men ändå undrade om rabatt eftersom vi betalade kontant.
Sannolikt så. Jag skulle f ö aldrig köpa en bil på kredit, vare sig ny eller beg. Det bör i sammanhanget nämnas att jag aldrig köpt eller ägt någon bil, däremot en motorcykel som jag köpte ny, och betalade till 3/4 kontant. Resterande tog jag på lån, vilket betalades av på två månader, jag avskyr skulder. Om jag någon gång skulle skuldsätta mig inför ett köp, så är det bara för en bostadsrätt (vilket inte är/kommer att bli) aktuellt för mig, i övrigt så är det bara kontanta medel som gäller.

Har jag inte kontanter, väntar jag tills dess att jag har det. Svårare än så är det inte, (för mig).
 

Polar300

Aktiv medlem
Mina kort är spärrade för internetköp som standard. Om jag vill köpa något kan jag gå in på bankens sida och öppna ett kort för internetköp. Denna öppning gäller då i en timme, sen stängs det igen. Jag tycker det är en rätt bra lösning. Jag har ett betalkort, kopplat till lönekortet, och ett kreditkort, där köpen är räntefria om hela summan betalas när räkningen kommer.
Jag säger som apersson; Att ha alla kort spärrade mot internetköp (och fysiska köp utanför sverige/norden/EU beroende på inställning) vilket vid behov enkelt kan låsas upp för en kort stund via inloggning på ens internetbank - det är melodin. Ser man sedan till att det rena kreditkortet har en vettig kreditnivå så blir det aldrig några problem. Och de ev. fysiska fakturor som dyker upp skall ALLTID öppnas samma dag som brevet anländer, förfallodatum (och ev. även totalsumman!) skall markeras med orange överstrykningspenna, betalningsordern omedelbart läggas in i internetbankens kommande betalningar för att utföras på förfallodatum - så är det lugnt! Gör man detta till sin rutin för-alltid-bruk så är man säker...

Och naturligtvis ALDRIG köpa mindre saker på någon som helst form av kredit. De enda kreditköp som vi normalt måste acceptera som svenskar är väl (tyvärr) bostad och möjligen bil. Resten ska vi betala fullt ut direkt, annars lever vi över våra tillgångar...

[Jag fick faktiskt en kopia på av ett upplysningsföretag lämnad kreditupplysning för någon månad sedan - med summeringen "Mycket god kreditvärdighet" efter det att jag beställt leverans av en tjänst som skulle faktureras efter utförandet... Uppenbarligen finns det numera valörer/nyanser i deras valideringar/utlåtanden - som antagligen påverkas av eventuell 'brist' på skulder, på förmögenhet, på fastighetsägande etc...]
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag säger som apersson; Att ha alla kort spärrade mot internetköp (och fysiska köp utanför Sverige/norden/EU beroende på inställning) vilket vid behov enkelt kan låsas upp för en kort stund via inloggning på ens internetbank - det är melodin.
Håller med. Men, jag har aldrig råkat illa ut vad det gäller kreditkortsbedrägeri avseende köp (fysiskt på plats i ett annat land), eller på nätet. Det är ju ganska mycket säkerhet med verifikationer av köp via Paypal eller Bank-id (även om det har förekommit bedrägerier genom det senare sista tiden), och jag handlar en hel del på nätet, både inrikes och utrikes.

För mitt vidkommande (inför en stundande längre resa), är det dessutom inte praktiskt (genomförbart) att sätta på/stänga av kortet för utlandsköp, då jag (kanske) inte kommer att ha tillgång till Internet i den utsträckningen jag behöver, för att kunna verka just så.

Men ånyo, jag har aldrig råkat illa ut, vare sig inom eller utom landet när jag använt kortet för köp och betalning, och då har jag snurrat runt mer än vad en vanlig Svensson vanligtvis gör (?), de senaste åren.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Nä. Missade en gång tror jag. Men har inte fått någon påminnelse, ingen påminnelseavgift eller någon annan signal. Däremot så kollade jag idag och såg att det var ränta på både denna och förra månaden. Jag har avbetalat halva objektivet så kan i alla fall med nöd och näppe betala hela nu. Kollade det finstilta i avtalet och det står ngt i stil med att om man inte uppfyller alla krav (t.ex. betala i tid, men jag trodde att man åtminstone kunde få en påminnelse) så övergår den räntefria avbetalningsplanen till att man får betala ränta resten av tiden, och effektiv ränta är nästan 20 %... Detta varnar inte Cyberphoto för när man kan välja räntefri avbetalning.

Jag upptäckte detta av en slump. Kunde blivit otroligt dyrt! Nu kostar det mig inte så mycket mer än att jag får ett väldigt stort hål i plånboken istället för en utspridd betalning.
Det är rätt dåligt att inte den regeln syns från början när man väljer avbetalning. Jag tycker att du ska kontakta Cyberphoto och påpeka det för dem.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har en kreditgräns på 5000 på de två kreditkort jag har. De tar betalt ränta om man missar en avbetalning, men enbart för den månaden tror jag (har inte missat avbetalning).
Ja, det brukar vara standard för kreditkort att det är så. Hur mycket räntan blir vet jag inte, men rimligen inte så mycket som 20%. I så fall är det alltså bättre att avbetala via kreditkortet än via Svea Finans, Klarna eller något liknande.

Fast det är ju lockande med räntefria avbetalningsköp. Sådana tror jag att det är svårt att få med ett vanligt kreditkort.
 

PMD

Aktiv medlem
Hade ett kreditkort en gång men förstod inte riktigt meningen med det och sade upp det.
Om någon har snott kortnumret och köpt saker med ditt kort så är det lättare att låta bli att betala en kreditkortsräkning än att försöka få tillbaka pengarna som har dragits från kontot direkt när ett debiekort (förut kallat bankkort).

Om man anmäler till kreditkortsutgivare direkt när man upptäcker ett köpa som man själv inte har gjort så finns det god chans att man inte behöver betala de pengarna, medan det är betydligt svårare att få en bank att stå för förlusten när pengarna redan har dragits från ett konto.

Sen finns det andra fördelar med ett kreditkort. En reseförsäkring brukar aktiveras om man betalar en resa med ett kreditkort och det finns skydd som regleras i kreditkortslagen som inte omfattar debetkort.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag använde nyligen Santander och frågade i butiken. Betalar man enligt planen blir det utan ränta. Missade man betalningen blev det hutlös ränta. Så jag tvekade in i det längsta men använde ändå avtalet, det var ju gratis.

Cyberfoto ska inte upplysa om villkoren, det kan bli fel. Det är ett separat kreditavtal.
Opraktiskt att fråga i butik i Umeå när man bor i Stockholm. De kan ju visst påpeka vad som står i avtalet. De tillhandahåller ändå tjänsten för sina köp och har det i princip som ett försäljningsargument tolkar jag.
 

lofling

Aktiv medlem
Ja, det brukar vara standard för kreditkort att det är så. Hur mycket räntan blir vet jag inte, men rimligen inte så mycket som 20%. I så fall är det alltså bättre att avbetala via kreditkortet än via Svea Finans, Klarna eller något liknande.

Fast det är ju lockande med räntefria avbetalningsköp. Sådana tror jag att det är svårt att få med ett vanligt kreditkort.
Ja, precis. Svårt att få sånt avtal på 48 månader för ett köp för bil eller dyrt objektiv tror jag. Lägre än 1 % ränta
 

lofling

Aktiv medlem
Det är rätt dåligt att inte den regeln syns från början när man väljer avbetalning. Jag tycker att du ska kontakta Cyberphoto och påpeka det för dem.
Det stod enbart finstilt i avtal som skickades ut efter köpet var klart och jag har för mig redan fått objektivet sedan en tid tillbaka.

De svarade som sagt inte alls på om de ska nämna det eller inte. Bara att de kunde prata med Svea, vilket de gjorde och nu ska jag ha fått det ändrar till räntefritt igen, fast jag har ännu inte fått skriftlig bekräftelse.

Värt att nämna är att jag funderat på både en D850 och en hel del MFT-saker. Om jag skulle välja att handla de någon annanstans pga detta (vilket hade kunnat undvikas lätt utan att kosta mig 1000 kr bara jag vetat om det) förlorar de en del på historien. Därför tycker jag att det borde ligga i deras intresse att veta om och att informera andra kunder om.
 

iSolen.se

Guest
Opraktiskt att fråga i butik i Umeå när man bor i Stockholm. De kan ju visst påpeka vad som står i avtalet. De tillhandahåller ändå tjänsten för sina köp och har det i princip som ett försäljningsargument tolkar jag.
Det var fysisk butik så det gick utmärkt och när jag beställde xqd-kort från Cyberfoto häromdagen gick det också utmärkt att prata med dem (löjligt snabb leverans f ö, hade grejerna mindre än ett dygn senare)
Även webbplatser har informationen och han upptäckte ju själv avtalstexten.
 

knobloch

Aktiv medlem
Om jag skulle välja att handla de någon annanstans pga detta (vilket hade kunnat undvikas lätt utan att kosta mig 1000 kr bara jag vetat om det) förlorar de en del på historien. Därför tycker jag att det borde ligga i deras intresse att veta om och att informera andra kunder om.
Problemet är att det ser likadant ut i princip överallt. Har inte sett någon internetbutik där det framgår vad som gäller om du inte följer Delbetala-kampanjens villkor. Det står endast vad som gäller om du följer villkoren.

Men vad gäller betalsätt Faktura så står det alltid vad som händer om du inte betalar (påminnelseavgift, dröjsmålsränta, inkasso). Det kanske är mer reglerat i lag vad gäller faktura än vad som gäller för avbetalningskontrakt.
 

lofling

Aktiv medlem
Det var fysisk butik så det gick utmärkt och när jag beställde xqd-kort från Cyberfoto häromdagen gick det också utmärkt att prata med dem (löjligt snabb leverans f ö, hade grejerna mindre än ett dygn senare)
Även webbplatser har informationen och han upptäckte ju själv avtalstexten.
Nu hänger jag inte med vad du menar. Skulle jag åkt till Umeå från Stockholm för att gå in där fysiskt? Vem är han? Dessutom pratade jag med butiken i telefon angående köpet flera gånger, för jag gjorde bl.a. ett tillägg av en vara. Fick ingen information alls då. Det är klart att avtalstext gick att hitta någonstans. Det var inte min poäng.
 

iSolen.se

Guest
Nu hänger jag inte med vad du menar. Skulle jag åkt till Umeå från Stockholm för att gå in där fysiskt? Vem är han? Dessutom pratade jag med butiken i telefon angående köpet flera gånger, för jag gjorde bl.a. ett tillägg av en vara. Fick ingen information alls då. Det är klart att avtalstext gick att hitta någonstans. Det var inte min poäng.
Det går att prata även med butiker som är på distans.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, men då ska du betala hela kameran på nästa månadsräkning, annars så blir det ränta, eller?
Ja, det är rätt. Men jag anser, som en del andra här, att fixar jag inte det så får det vara. Jag har inget emot att göra kreditköp, så länge de är räntefria. Även på mitt kreditkort finns det en del försäkringar och sånt som går in, om jag betalat med kortet. Kan kanske vara bra någon gång.

Men jag köper inte saker på kredit, om det inte är något som har ett bestående värde eller drar in pengar till mig. Det är en sak att köpa ett arbetsfordon, eller en maskin, som drar in pengar, på kredit. Den avbetalar ju sig själv. Ett hus kan man också tänka sig, även om jag inte har något lån på den fastighet jag äger. Hade inte på de andra två fastigheterna jag hade heller, fast de har jag sålt nu. Men där finns ju i alla fall ett bestående värde, om man sköter om grejorna någorlunda.

Men en privatbil köper jag aldrig på kredit. Den rasar ju i värde som en sten i vakuum, så det är lika bra att betala den och så se om det finns något värde kvar när jag av någon anledning inte vill ha den längre. Den är ändå bara en kostnad. Har jag inte råd med bilen jag vill ha får jag vänta eller ta något billigare.
Likadant med kameraprylar. Det är hobby, så det får kosta, men det innebär även att det blir med pengar som finns över, nu, vid köptillfället.

Mina kort fungerar för utlandsköp, så det är inget problem. Det är bara internetköp som inte går, men de köpen går ju inte att genomföra om jag inte har internet så jag kan aktivera kortet. Så det är inte heller något problem.
 

lofling

Aktiv medlem
Problemet är att det ser likadant ut i princip överallt. Har inte sett någon internetbutik där det framgår vad som gäller om du inte följer Delbetala-kampanjens villkor. Det står endast vad som gäller om du följer villkoren.

Men vad gäller betalsätt Faktura så står det alltid vad som händer om du inte betalar (påminnelseavgift, dröjsmålsränta, inkasso). Det kanske är mer reglerat i lag vad gäller faktura än vad som gäller för avbetalningskontrakt.
Jo, det skulle kunna vara reglering. Men just Svea har fått kritik också, se tidigare inlägg. Oavsett vad som gäller borde det väl vara något ansvar hos Cyberphoto som trots allt använder delbetalningen som ett försäljningsargument. Och ansvar hos mig som köpare absolut.
 

lofling

Aktiv medlem
Ja, det är rätt. Men jag anser, som en del andra här, att fixar jag inte det så får det vara. Jag har inget emot att göra kreditköp, så länge de är räntefria. Även på mitt kreditkort finns det en del försäkringar och sånt som går in, om jag betalat med kortet. Kan kanske vara bra någon gång.

Men jag köper inte saker på kredit, om det inte är något som har ett bestående värde eller drar in pengar till mig. Det är en sak att köpa ett arbetsfordon, eller en maskin, som drar in pengar, på kredit. Den avbetalar ju sig själv. Ett hus kan man också tänka sig, även om jag inte har något lån på den fastighet jag äger. Hade inte på de andra två fastigheterna jag hade heller, fast de har jag sålt nu. Men där finns ju i alla fall ett bestående värde, om man sköter om grejorna någorlunda.

Men en privatbil köper jag aldrig på kredit. Den rasar ju i värde som en sten i vakuum, så det är lika bra att betala den och så se om det finns något värde kvar när jag av någon anledning inte vill ha den längre. Den är ändå bara en kostnad. Har jag inte råd med bilen jag vill ha får jag vänta eller ta något billigare.
Likadant med kameraprylar. Det är hobby, så det får kosta, men det innebär även att det blir med pengar som finns över, nu, vid köptillfället.

Mina kort fungerar för utlandsköp, så det är inget problem. Det är bara internetköp som inte går, men de köpen går ju inte att genomföra om jag inte har internet så jag kan aktivera kortet. Så det är inte heller något problem.
Vad man köper och inte köper på kredit lägger jag inte någon värdering i. Det var inte min poäng i alla fall. Jag har råd att handla objektivet kontant, det var inte heller min poäng. Eller kanske inte ändå, beroende på hur man ser på huslån. Bankerna står ändå för många av stockholmares boende.

Att man ska behöva använda kreditkort för att få bonus anser jag i sig vara en styggelse för den delen, men har inte kommenterat det alls. Har tidigare köpt allting kontant och inte ens haft ett kreditkort. Jag har inte ett "riktigt", t.ex. AmEx eller MasterCard (bara debit) utan bara de två jag nämnt innan.
 

knobloch

Aktiv medlem
Jo, det skulle kunna vara reglering. Men just Svea har fått kritik också, se tidigare inlägg. Oavsett vad som gäller borde det väl vara något ansvar hos Cyberphoto som trots allt använder delbetalningen som ett försäljningsargument. Och ansvar hos mig som köpare absolut.
Jo, kollade länken i tidigare i inlägg och Svea var ett av 7 st företag som fått kritik. Övriga var Handelsbanken Finans, Nordea Finans, Medical Finance, Qliro, Resurs Bank och Wasa Kredit. Så det är inte endast ”just” Svea.

Håller med om att det borde vara tydligare på Cyberphotos hemsida vilka villkor som gäller, övriga näthandlares sidor också för den delen.

Men som du själv skriver, ansvar ligger också på köparen givetvis. Men de fullständiga villkoren borde så klart finnas mer lättillgängliga än hur det ser ut i nuläget.
 

lofling

Aktiv medlem
Jo, kollade länken i tidigare i inlägg och Svea var ett av 7 st företag som fått kritik. Övriga var Handelsbanken Finans, Nordea Finans, Medical Finance, Qliro, Resurs Bank och Wasa Kredit. Så det är inte endast ”just” Svea.

Håller med om att det borde vara tydligare på Cyberphotos hemsida vilka villkor som gäller, övriga näthandlares sidor också för den delen.

Men som du själv skriver, ansvar ligger också på köparen givetvis. Men de fullständiga villkoren borde så klart finnas mer lättillgängliga än hur det ser ut i nuläget.
Håller med. Just syftade på att det var Svea vi diskuterade, och att precis de hade fått kritik. Inte att det var bara (som i engelskans just) de.
 
ANNONS