** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seriekoppla hårddiskar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej.

Det enda du kan göra är att skaffa en USB-hubb och koppla dem till, sen drar du din enda sladd från hubben till datorn.
 
Där ser man. Är det eftermarknadssladdar som behövs eller kan det ingå?

Det beror på, om disken har både USB och Firewire brukar endast en USB-kabel följa med. Firewirekablar är dyra.
Det finns också två versioner av Firewire 400 och 800, med helt olika kablar och jag vet inte hur kompatibla dom är med varandra.

/Karl
 
Är inte helt säker här men FW800 ska du nog använda och jag tror också att FW-kablar följer med.

Dra en FW800 från dator till disks 1s ena uttag och sedan en FW800 från disk 1s andra uttag till något av disk 2s uttag är mitt förslag.

Fick du inte med någon installationsanvisning?
 
Jag fick med usb, fw 400/800. Men dom är väl tänkta att dra till datorn från disken, inte mellan två diskar?
Det är samma. De som designade FW tänkte igenom användningsfallen.

Du ska ha flera uttag på baksidan av disken. Beroende på vilken D2-modell du har ser det lite olika ut, men antagligen har du en USB, en FW400 och två FW800. Koppla en FW800-kabel från dator till disk 1 och en FW800-kabel från disk 1 till disk 2. Det spelar ingen roll vilka FW800-uttag du använder.
 
Är inte helt säker här men FW800 ska du nog använda och jag tror också att FW-kablar följer med.

Dra en FW800 från dator till disks 1s ena uttag och sedan en FW800 från disk 1s andra uttag till något av disk 2s uttag är mitt förslag.

Fick du inte med någon installationsanvisning?

...eller så säger man:

Köp två firewirekablar (om du inte har några på hyllan sen tidigare).

Stoppa in dem i de hål som passar :)
 
Ytterligare en anledning till att inte seriekoppla är om man vill kunna stänga av enskilda diskar och tillverkaren inte har tänkt igenom sin design ordentligt. Min observation är att mina FW-diskar fdrån LaCie driver FW-kontakterna med ström från FW-kontakten när de är avstängda, dvs disken kan förmedla signal mellan kontakterna även när den är avstängd. Mina FW-diskar från iomega däremot dödar seriekopplade diskar när de stängs av. En iomega-disk måste alltså sitta på en egen FW-buss eller alltid vara igång.
 
ANNONS