Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 100-300mm för Canon AF

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
Hej,
lade ut detta objektiv på tradera i går,
http://www.tradera.com/auction/aid_34058199
men nu undrar (då jag fått flera frågor),
funkar det till Canons digitala systemkameror?
(har själv använt det till en analog systemkamera från Canon, men sålde denna kamera för några månader sedan)

Blir glad för svar då jag själv inte har en aning.

Mycket märkligt, är det ingen som vet?
Någon som har någon länk till något internationellt Canon-forum (typ Dyxum för oss Minoltanvändare)?

Beroende på hur gammalt det är så fungerar det helt ok, eller om det är för gammalt endast på full bländaröppning. Mitt 100-300 var av den sorten som bara fungerade på full öppning, och det gick inte att uppgradera som vissa Sigma gör. Jag fick c:a 500:- på eBay för mitt (och jag beskrev problemet). Dessa "gamla" Sigma lär dock fungera på vissa Canon.

Jag får nog tyvärr göra dig besviken. Ditt Sigma 100-300/4,5-6,3 UC fungerar med största säkerhet inte ihop med en digitalkamera.

Min bror hade ett sådant till analog EOS 300, och den fungerade inte med den digitala 300D. Dessutom är det så att digitalkameror ställer högre krav på skärpa pga 1,6x mindre bildyta (sensorn är mindre än filmrutan). De bilder han lyckades ta gjorde ingen vidare reklam för objektivet, eftersom det bara fungerade på största bländare (där är objektivet förstås som sämst).

För den som tar färgkort för fotoalbumet kan det vara ett sjysst komplement till normalzoomen, svanungar vid sommarstugan och sånt, i fullt solsken och lite nedbländat kan det nog till och med klara en liten förstoring. Det begärda priset var ju överkomligt.

/ Leif

tack för informationen,
sänker utgångspriset ytterligare i dag,
vill bara bli av med objektivet,
och 200-300 kr för det är ju absolut inget överpris
även om det "bara" skulle funka till en analog canon.

Eller så säljer du på eBay, jag fick som sagt c:a 500:- (71$) för mitt. Fast det kan ju vara skönt att slippa kluddet med det om det här är det enda du säljer.

nja, får nog kanske 300 kr för det på tradera,
helt ok för mig.
orkar inte kludda med eBay. Tar typ en kvart att bara lägga in ett objekt. Förstår inte varför de ska vara så himla krångliga.
och sedan ska de ha så massa pengar för det också.
Älskar att handla via eBay. Hatar att sälja via eBay.

Men tack för omtanken :)
Vill bara bli av med objektivet,
har inte precis några planer på att byta min fina Minoltautrustning mot Canon (men all respekt ändå, såklart, kära Canonanvändare) ÄVEN om det här objektivet skulle funka till digital utrustning.

ANNONS
Götaplatsens Foto