Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma Af 24-70/2,8ex DF Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

swede

Aktiv medlem
Sigma Af 24-70/2,8ex DF För Minolta

Hej är det någon som har erfarenhet av det här objektivet? Eller kan länka mig till en sida där den har testats.

Vad betyder ex och DF?

Hilsen Peter

Japp.. har ett sådant, dock till Canon. Men det är stort...större än man tror, om man bara sett det på bild. Ganska vasst ljud från den (kan ha med att jag är van vid USM).
Men den fokuserar snabbt och utan problem.

EX står förmodligen för exclusive för det tillhör sigmas toppserie, med mycket hög finish och roboust utförande.

DF står för Dual Fokus. Det innebär att du har två olika omkopplare på gluggen. dels den vanliga af/mf och dels en på fokusseringsringen.

Den kan du skjuta fram o tillbaka och får därmed den till att antingen vara opåverkad vid af, eller så roterar den vid fokusering, men då kan du justera fokus i efterhand genom att vrida på den. Lite jobbigt att ha den i det läget när af'en arbetar.

Tack för information Jeppe!

Jag skall beställa den nu.

Har du också erfarenhet av Tamron AF SP 90/2,8 Macro?

Hilsen Peter

Själv valde jag Sigma 28-70/2,8 och utan att vilja lura någon så verkar det efter en rulle vara en bra glugg.

Jag skall testa lite mer men, som sagt, den verkar vara av god klass.

Lustigt att i det omnämnda testet så är utsnittet ett annat på Sigma med 50mm 2,8 än på de andra bländarna.

Det gör att jag tappar respekten för testet, man kan inte föra in nya variabler mitt i en testserie.

ANNONS
Götaplatsens Foto