Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sjuk kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130826

Avslutat medlemskap
Hej!

Nu mår min kamera rent ut sagt skit. (Och jag oxå, pga det, för den delen...) Och det är dags att en g för alla se efter om den går att rädda... Jag tänkte som så att jag radar helt enkelt upp grejorna jag har problem med och så får Du som har lite erfarenhet av nåt av problemen hemskt hemskt gärna kommentera. Ok?

#1 En allt för stor del av de bilder som kommer fr kameran är täckta av fula fläckar. (Spec de som är tagna i dagsljus.) (Gissar att det är skit på sensorn?)

#2 Kameran typ klipper i bilden. Dvs om jag tittar i sökaren och sen exponerar så saknas på den färdiga bilden nedre delen av det av motivet som jag såg i sökaren samtidigt som en del ovanför har kommit med istället...

3# Kameran "morrar" då jag knäpper på den resp stänger av den. (Gissar att det har å göra m #4?)

4# Kamerahusets spegel verkar ha låst fast sig. Dvs kan ej längre fällas upp och ned...

Alltså. Jag borde väl lämna in den på en heltäckande service, men frågan då är ju vad det skulle kunna kosta och vart jag isåfall borde gå (Ua/Sthlm)... Hur som helst så är jag otroligt tacksam om Du som har lite mera koll än jag har lust att komma m lite kloka inputs.

Tack f mig/ M
 
Här är Sonys verkstad..

http://www.insidertv.se/


Men du skulle behöva få lite koll på kostnader för pigga upp din kamera.... Därför ev kanske det blir endast lite dyrare med köpa en fin beg nyare kamera typ A550.. Mats Lillnor säljer ju en A550 med batterigrepp o så... Eller en lika dan beg med få exponeringar som du har.....


A200 A300 A350 har jag sett billigt på nätet.......

Tar upp det därför du nämner fel på spegeln.. Med tur är det bara rengöring. Med otur så är det nått alvarligare.. Då kostar det mer än det kanske är värt.. Så därav bör du få någon som kan sakerna att i alla fall snabbtitta och säga sin mening. Såsom Inside´s tekniker...Dom vet ju även ungefärligen kost också..

Så ett besök där i Solna är mitt tips...
 
#1 En allt för stor del av de bilder som kommer fr kameran är täckta av fula fläckar. (Spec de som är tagna i dagsljus.) (Gissar att det är skit på sensorn?)
Det låter som om det är damm/smuts på sensorn ja, om du postar upp någon exempelbild så kan vi nog ge dig ett exakt svar!

#2 Kameran typ klipper i bilden. Dvs om jag tittar i sökaren och sen exponerar så saknas på den färdiga bilden nedre delen av det av motivet som jag såg i sökaren samtidigt som en del ovanför har kommit med istället...
Låter som om spegeln/sensorn (kan inte riktigt de tekniska delarna så väl) har hamnat ur position...

3# Kameran "morrar" då jag knäpper på den resp stänger av den. (Gissar att det har å göra m #4?)
Det är bara bildstabiliseringen som sätter igång, dock ska det bara "brumma" till en väldigt kort stund... Har du inte upplevt detta innan?

Rekommenderar att du lämnar in den på service, dock vet jag inte vad en eventuell reparation skulle kosta eftersom jag inte själv har erfarenhet av att behöva skicka in något :)
 
Alla dessa fel sammantaget tycker jag tyder på en vattenskada. Har du varit ute mycket i regnväder eller fotograferat en blöt fest?

Spegel och sensor går nog att rengöra, men om du fått korrosion inne i mekaniken i kameran så att saker kärvar kan det bli dyrt och om det är knas i elektroniken så kan det uppstå många märkliga problem lång tid efteråt.

Be en serviceverkstad titta på kameran och lämna ett kostnadsförslag för reparation med garanti. Risken finns att det inte lönar sig om reparationen blir för dyr och då är det bara skrot kvar tyvärr, men i så fall har du ju inget att förlora på att försöka fixa den själv och har möjlighet att lära dig massa om kamerornas inkråm. Kan bli riktigt kul och det finns säkert massa gör-det-själv-tips och servicemanualer att hitta på nätet.

Lycka till!
Och om det inte funkar så är det dags för en ny kamera, t.ex. denna :)
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=131841


/Mats
 
Hej o tack för alla svar o tips!

-Korrision inne i kamerahuset lät väldigt otrevligt och jag försöker att inte tänka på alla kanot-och-badturer som kameran har tvingats med på...

-Ang morrandet som skulle kunna uppstå då bildstabben startar så är det enl mig ett morrande av en helt annan klass. Iallafall så morrade den inte hälften så högt o länge ens tills för ett tag sedan. Och bildstabben har jag ju ändå alltid använt mig av...

-Att en reparation skulle kunna kosta tok för mkt har jag ju haft på känn en längre tid, men jag gör väl helt enkelt som så att jag traskar iväg till en fotoverkstad (typ Inside) nästa g jag far till Sthlm och kollar vad dom har att säga om saken!

-Tilläggas ska väl iof ändå att kameran så länge man inte måste fota en massa blå himmel, fortfarande är en stor vän o vapendragare. Senast i tisdags då Mando Diao skulle förevigas på Skansen...:)

-Men tack igen, hör av mig när jag vet nåt mer. Kan ju vara kul att få veta vilka problem andra får m sina kameror kanske:p (Bildexempel bifogas)

MVH/ M
 

Bilagor

  • DSC04423.JPG 35.jpg
    DSC04423.JPG 35.jpg
    4 KB · Visningar: 379
Om spegeln hade fastnat så skulle det ö.h.t. inte bli några bilder, så det är iaf inte ett problem. Däremot kan det ju vara så att den inte går ner fullt så långt den ska, men mer troligt är väl att prismat har hamnat ur läge lite?
 
Kolla med dom Malin.. Man ser redigt med smuts på din bild.. Så rengöring är nog av godo..

Har du formaterat om ditt minneskort? Eller provat ett annat?.. Jag har sett liknande "fenomen" i bilder då minneskort spökat...

(Sorry om frågan varit uppe redan. Skriver bara utan uppdatera minnet vad som skrivits.)
 
Mera svar, hurra!

Till Walle: Jo, så kan det väl kanske iof vara... Känner mig rätt osäker där måste jag säga.

Till Tobbe: Men det är väl klart att du inte ska be om ursäkt!! All hjälp och uppmärksamhet jag får är ju guld värt ju;) Och jag tror inte att nån snackat om nåt minneskort. Dock så har jag ju använt flera olika så felet bör inte ligga där iaf. Men. Jag ska ta med kameran och visa upp den för nån som vet. Gärna snart. Gärna nästa vecka:)
 
1. du har smuts på sensorn.
2. förmodligen är det ridån som har gått åt pipan.
spegeln har inget med exponeringen att göra, den är till för att du ska kunna se motivet i sökaren helt enkelt.
3. Är det ridån så kostar det mer än vad det smakar. Rekomendation skaffa nytt hus.
Har du tur så kanske garantin gäller, beror på hur gammal kamera du har och antalet exponeringar.
 
1. du har smuts på sensorn.
2. förmodligen är det ridån som har gått åt pipan.
spegeln har inget med exponeringen att göra, den är till för att du ska kunna se motivet i sökaren helt enkelt.
3. Är det ridån så kostar det mer än vad det smakar. Rekomendation skaffa nytt hus.
Har du tur så kanske garantin gäller, beror på hur gammal kamera du har och antalet exponeringar.


Öh, om spegeln fastnat i nedfällt läge så påverkar det förståss exponeringen,
 
Öh, om spegeln fastnat i nedfällt läge så påverkar det förståss exponeringen,

Nu är det ju dock bevisligen inte just det som har hänt, eftersom det faktiskt blir bilder ur kameran. Men om spegeln inte återvänder hela vägen ner, så påverkar det naturligtvis bilden som visas i sökaren. Det räcker troligtvis med någon mm för att det som visas i sökaren avsevärt ska skilja sig från det som fångas på bilden.
 
Ang spegeln...

Så tkr jag snarare att det verkar som om den skulle ha fastnat i uppfällt läge och som ngn nämnde hamnat lite lite i fel vinkel. För nedfälld är den iaf inte:p

O apropå omformatering av minneskort... Kan jag ju prova men förstår inte riktigt vad det skulle kunna leda till... Men kan ju testa när ja har kameran inom räckhåll.

Återkommer om jag får veta nåt spännande;)
 
Dålig formatering eller inte formatera i den kameran man använder kan leda till väldigt knepiga saker.. Jag fotade för göra en hifibildtråd som fick kastas alltihopa för jag glömt formatera om minneskortet ifrån den ena kameran till den andra här hemma.. Allt vart skit i stort sett.. Nu kanske detta inte är ditt problem. Men att utesluta ev del kan vara bra inför ditt besök på servicen för fråga vad göra..
 
ANNONS