Annons

Skärmkalibrera min laptop, möjligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontus1970

Aktiv medlem
Hej!
Sitter med en HP Pavilion och undrar om det är möjligt att kalibrera denna? Jag har läst på forumet att ibland kan man bara profilera, jag vill ju kalibrera. Om detta är möjligt skulle jag vilja ha tips på någon hårdvarukalibrator som är prisvärd för hemmabruk, kanske något jag kan växa i ett tag tom?
Mvh, Pontus

Jag använder en Gretag Macbeth Eye-One Match 3 för att kalibrera min DELL Latitude. Den klarar av att hantera en extern skärm som huvudskärm och att använda enbart laptopskärmen.
/Mats

Hej!
Sitter med en HP Pavilion och undrar om det är möjligt att kalibrera denna? Jag har läst på forumet att ibland kan man bara profilera, jag vill ju kalibrera. Om detta är möjligt skulle jag vilja ha tips på någon hårdvarukalibrator som är prisvärd för hemmabruk, kanske något jag kan växa i ett tag tom?
Mvh, Pontus

Nej det är inte möjligt att hårdvarukalibrera den. Fär det krävs att bildskärmen har stöd för hårdvarukalibrering. Det du kan göra är att mjukvarukalibrera(profilera) din bärbara datorskärm.
Det du gör, det är att du låter grafikortet anpassa sig efter din bildskärm och dess brister. Detta kan i sin tur innebära att dom 16,7 miljoner färger som din skärm skall kunna visa, bara blir 6-7 miljoner när kalibreringen/profileringen är färdig. Vilket givetvis inte räcker för seriös bildbehandling. Det beror på att bildskärmen är för dålig redan från början.

Ska du hålla på med bildbehandling, så rekomenderar jag att köpa en "riktig" extern bildskärm. En bra budgetvariant är Eizo FlexScan 2231. Ligger på ca 6000 kr inkl kalibreringsverktyg.

mvh
cf

Tack för svar...

som jag gissade låter det inte helt lätt... För tillfället har jag inte plats för en extern skärm, men i framtiden hoppas jag ju på det! Tills dess vill jag ändå försöka göra så mycket som möjligt med det jag har, men det låter inte som om det kommer räcka särkilt långt... Kanske måste omvärdera, jag är inte prefektionist, men vill ju veta att det jag skapar håller någon standard i alla fall, utan referens ser ju det mesta bra ut... :)
//Pontus

som jag gissade låter det inte helt lätt... För tillfället har jag inte plats för en extern skärm, men i framtiden hoppas jag ju på det! Tills dess vill jag ändå försöka göra så mycket som möjligt med det jag har, men det låter inte som om det kommer räcka särkilt långt... Kanske måste omvärdera, jag är inte prefektionist, men vill ju veta att det jag skapar håller någon standard i alla fall, utan referens ser ju det mesta bra ut... :)
//Pontus

Hej!

Som Christer sa så går det dessvärre inte att kalibrera skärmen i en bärbar dator. Däremot är det alltid, oavsett skärm, bra att göra en profilering. Då får du så korrekt färgvisning som möjligt med de grejer du har.

Håll dock i minnet att i stort sett alla bärbara datorer på marknaden har en typ av skärm där du får ganska påtagliga färgförändringar beroende på betraktningsvinkeln. Så även om du profilerar skärmen så stämmer färgerna bara när du ser exakt rakt på skärmen.

En bra kalibrator till ett måttligt pris är Spyder III Pro.

ok! Då skall jag profilera den så länge i alla fall. Kommer det påverka hur många färger jag kan se, eller betyder det bara att man lyckas matcha 6-7 m färger? Kan man på ett ok sätt profilera mha programvara, eller behöver jag fortfarande en kalibrator typ Spyder?

ok! Då skall jag profilera den så länge i alla fall. Kommer det påverka hur många färger jag kan se, eller betyder det bara att man lyckas matcha 6-7 m färger? Kan man på ett ok sätt profilera mha programvara, eller behöver jag fortfarande en kalibrator typ Spyder?

Hej!

Mängden färger påverkas av alla former av kalibreringar och profileringar, det är oundvikligt. Helst vill man ju att påverkan skall komma så sent i kedjan som möjligt (dvs i skärmen), men när det inte går, ja då får man ta det man får.

I valet mellan fler men inkorrekt återgivna färgnyanser eller färre men korrekt återgivna är det senare att föredra.

Det finns ingen programvara som kan läsa av vad som visas på skärmen, till det får du antingen använda ögonen vilket ger otroligt dålig precision eller en kalibrator som ger hög precision.

Ok... Då vet jag lite mer om det här och tackar så mycket för allas tips och inlägg! Det får ju bli en Spyder helt enkelt!

Mvh, Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto