Annons

Ska byta till Nikon, FX lockar! Utrustningsfrågor..

Produkter
(logga in för att koppla)

genkakuzai

Aktiv medlem
Då hade jag personligen köpt D700 + BG istället för D3/D3s eftersom jag då har möjligheten till en "liten och lätt" kamera vid tillfällen då jag inte vill släpa på onödig vikt.
Sen hade jag köpt 24mm/f1,4 , 35mm/f1,4 , 50mm/f1,4(alt 60mm/f2,8 makro) och 85mm/f1,4(alt 105mm/f2,8 makro) istället för zoomar då jag föredrar fasta objektiv och inte är någon "telefotograf"....men som sagt det är bara vad jag själv personligen hade valt.
Hade prioriterat precis likadant själv, med skillnad då att jag inte kört på Nikons 50/1.4, utan Sigmas dito.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Hade prioriterat precis likadant själv, med skillnad då att jag inte kört på Nikons 50/1.4, utan Sigmas dito.
Om man fokuserar en del manuellt tycker jag det är trist och förvirrande att Sigmas gluggar går baklänges jämfört med Nikon. Alltså om du vrider fokusringen max åt höger så hamnar du vid närgränsen istället för oändligheten.
 

Ragdollar

Aktiv medlem
Hej!

Efter en lååång tids sparande har jag snart fått ihop pengar till en drömuppsättning objektiv och en D3s! Underbart.. Men frågan jag ställer mig är om jag är onödigt slösaktig i mina objektivval. Följande gluggar står på inköpslistan i dagsläget:

14-24/2,8
24-70/2,8
70-200/2,8
50/1,4

Alla är "originalgluggar" samt relativt dyra. Jag vet dock att man får vad man betalar för, har köpt billiga objektiv förut och knappt velat använda dom pga optiska brister.

Använder ni 14-24 mycket? borde jag nöja mig med 24-70 och 70-200 när det kommer till zoomarna? Är egentligen inte någon vidvinkelfantast. Men när man har möjligheten kliar det ändå i fingrarna. Alternativet, som är i tankarna är 16-35:an (är det den brännvidden?). Era tankar kring detta?

Pengar är inte en issue, men "nödvändigheten" spelar in..

Jag är inte heller någon vidvinkelfantast utan kör med 24-70/2.8 och 70-200/2.8 på min D3S, båda är utmärkta och jag använder oftast 24-70 men är mest nöjd med 70-200 som med sin superba skärpa och utmärkta VR är en dröm ihop med D3S, särskilt vid actionfoto och/eller under sämre ljusförhållanden .. Jag är synnerligen nöjd med båda dessa gluggar.

Det hänger naturligtvis ihop med vad utrustningen i första hand skall användas till, men som jag ser det så är den genomsnittlige D3S-köparens användningsområde inte i första hand inom extrem-vidvinkelområdet, det kommer säkert protester och avvikande åsikter från det påståendet och undantag finns ju alltid ... Visst finns tillfällen när man önskat sig ett riktigt bra vidvinkel, Men 24mm på fullformat räcker en bit faktiskt. Min nästa glugg blir iaf ett fast 400mm tele, tror jag ..
 

afe

Aktiv medlem
24-70 och 70-200 är en utmärkt kombination på FX. 14-24 är kul och jäkligt bra, men åtminstone för mig roligare än användbar (för de pengarna). Möjligen skulle man kunna tänka sig 16-35/4 och 70-200 om du står ut med lägre ljusstyrka och ett glapp i zoomomfånget.
 

Mesch

Aktiv medlem
24-70 och 70-200 är en utmärkt kombination på FX. 14-24 är kul och jäkligt bra, men åtminstone för mig roligare än användbar (för de pengarna). Möjligen skulle man kunna tänka sig 16-35/4 och 70-200 om du står ut med lägre ljusstyrka och ett glapp i zoomomfånget.
16-35/4, 50/1.8, 70-200/2.8 i så fall
Ett glapp mellan 35-70 skulle jag ha väldigt svårt att leva med på FX.
Förmodligen ligger mer än 50% av mina bilder mellan 35-70 :)
 

Francis-G

Aktiv medlem
Du verkar ha plockat ihop ett riktigt dunderpaket, men jag tror också att 14-24 är mer kul än användbar. Jag har själv 24-70, 70-200 och Nikon AF 50/1.4D, dvs det gamla utan AF-S och det är klart trevligt - litet, lätt, bra bildkvalitet och skapligt snabb AF (på en D3). Jag hade ett AF 50/1.8D tidigare men 1.4:an är klart bättre.

Några andra trevliga objektiv är Nikon 85/1.4, 105/2.0DC, 28/2.8 ais (supersmidig o skarp manuell vidvinkel) och även 180/2.8 ais som är riktigt bra på en D3. Den manuella 180:an är väldigt smidig jämfört med moderna motsvarigheter och har inbyggt motljusskydd :)

Lycka till med inköpen!
 

Upaflash

Aktiv medlem
Missat något? En D800 är på G, = ja det är rykten.
Vill egentligen inte vara en "sådan". Allt handlar om inom vilken
"timeframe" man rör sig men att köpa en D3/X idag känns
osäkert... eller+
 

Tgrahm

Aktiv medlem
Hej, Kaj..

Jag har allt du beskriver, förutom D3S då..
Kör på D700, men måste säga att de gluggarna du nämner ligger i en klass för sig själv.
Testade Sigmas 24-70 HSM (nya varianten), men var inte nöjd med färgåtergivningen med den. Nikons 24-70 är ju bara så mycket bättre. 50/1.4 eller 50/1.8.. Lite pengar i jämförelse, om man ser till det du tänkt lägga ut, så..

14-24/2.8 är bland det skarpaste man kan sätta på en Nikon FX (i zoomformat då).
Fantastisk vid kustfoto, exempelvis. Dock lite sämre möjlighet med filter, men det får man ta.

70-200/2.8 VRII är ruggigt bra den också.
Har även 85/1.4 som står i en klass för sig.

Bra val du gör där..

Ha de..
/Tobbe
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
50/.4 eller 50/1.8.. Lite pengar i jämförelse, om man ser till det du tänkt lägga ut, så..
Ja, men det är inte säkert att 1,4:an är bättre beroende på vad man ska ha den till. Då är det ju dumt att betala mer... Personligen tycker jag det är undermåligt att den har så mycket distorsion. Vill man konstant plåta på 1,4 så säger det ju sig självt vilken som är bäst, men annars vette sjutton... Rent tekniskt så har 1,8:an ett asfäriskt linselement vilket 1,4:an inte har. :) Om vi pratar AF-S då alltså.
 
Objektiv till D3S

Hej Kaj

Har själv köpt upp mig på 24-70 och 70-200 f2.8, känner att jag kommer att sälja 24-70. Eftersom det räcker med att släpa ett tungt objektiv och har redan känt att 24 är för lite vidvinkel och bristen av VR har betydelse :(
Har kört skateboard killar med 14-24 och den fungerar mkt bra men min rek är; valfritt 50mm, ett fast vidvinkel t ex det gamla 14 f2.8 och 70-200. M a o skippa 24-70 och använd 50mm och gå några steg bakåt eller framåt för att få samma utsnitt.... Detta förslag prioriterar snabbhet och mobilitet (vikt).

Åke
Hej!

Efter en lååång tids sparande har jag snart fått ihop pengar till en drömuppsättning objektiv och en D3s! Underbart.. Men frågan jag ställer mig är om jag är onödigt slösaktig i mina objektivval. Följande gluggar står på inköpslistan i dagsläget:

14-24/2,8
24-70/2,8
70-200/2,8
50/1,4

Alla är "originalgluggar" samt relativt dyra. Jag vet dock att man får vad man betalar för, har köpt billiga objektiv förut och knappt velat använda dom pga optiska brister.

Använder ni 14-24 mycket? borde jag nöja mig med 24-70 och 70-200 när det kommer till zoomarna? Är egentligen inte någon vidvinkelfantast. Men när man har möjligheten kliar det ändå i fingrarna. Alternativet, som är i tankarna är 16-35:an (är det den brännvidden?). Era tankar kring detta?

Pengar är inte en issue, men "nödvändigheten" spelar in..
 

djabag

Medlem
Hej!

Efter en lååång tids sparande har jag snart fått ihop pengar till en drömuppsättning objektiv och en D3s! Underbart.. Men frågan jag ställer mig är om jag är onödigt slösaktig i mina objektivval. Följande gluggar står på inköpslistan i dagsläget:

14-24/2,8
24-70/2,8
70-200/2,8
50/1,4

Alla är "originalgluggar" samt relativt dyra. Jag vet dock att man får vad man betalar för, har köpt billiga objektiv förut och knappt velat använda dom pga optiska brister.

Använder ni 14-24 mycket? borde jag nöja mig med 24-70 och 70-200 när det kommer till zoomarna? Är egentligen inte någon vidvinkelfantast. Men när man har möjligheten kliar det ändå i fingrarna. Alternativet, som är i tankarna är 16-35:an (är det den brännvidden?). Era tankar kring detta?

Pengar är inte en issue, men "nödvändigheten" spelar in..
Allt är personligt när det gäller vad man vill ha !

Jag har 24-70 och 70-200 VRII till min D700 och det är något speciellt med Nikons proffsgluggar.
Du kommer att bli imponerad av kvaliteten och skärpan i bilderna. Det är på riktigt !
Jag känner att jag inte behöver 14-24 just nu, då man klarar sig bra med 24mm till FX.

Om du väntar några veckor tills det kommer en D4 (om det nu gör det?) kommer priset på en lätt begagnad D3 sjunka. Då kan du lägga mer pengar på objektiv.

Så det är som dom gamla nikonisterna säger: " It's all about the glass"
Sensorhållaren är i och för sig viktig, med det är glaset som är det viktigaste och det du kan ta med in i framtiden.
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag hade satsat på byta zoomarna mot några fasta gluggar:
24 1.4
35 1.4
85 1.4
70-200 VRII - skulle jag inte vilja vara utan.

Jag tänker att det är väldigt tungt att kånka runt på 6-7kg utrustning och det kan döda vilken fotoglädje som helst. Å andra sidan kanske du inte tänkte ha med dig de tre zoomarna på fält? Har själv D700 + 16-35, 50/1.4 och 70-200VRII och det är för stort och tungt i min värld och jag upplever dessutom att fasta gluggar ger den lilla extra utmaningen/fotoglädjen som jag söker (men det är säkert väldigt personligt).
 

JazzBass

Aktiv medlem
Alla har ju sina egna preferenser, och man vet inte om man gillar eller behöver ett objektiv förrän man provat det ett tag... Så hår skulle jag iaf satsa om jag hade (så gott som) obegränsat med pengar att lägga ut:

D800 med batterigrepp när den nu kommer; 24 aug eller senast i vinter på nästa års sida tror jag,
AF-S 16-35/4 VR
AF 35/2 - Grymt bra och litet objektiv för allmänfotografering, ganska billigt
AF-S 50/1,4 eller Sigmas motsvarande (jag har den, gillar den skarpt)
(AF eller AF-S 85/1,4)
AF-S 70-200/2,8 VRII
AF-S 24-120/4 VR som allroundglugg om man står ut med ganska mycket distorsion. Då jag inte är ute efter kort skärpedjup använder jag nästan alltid det här. De gånger jag vill ha kort skärpedjup eller fotograferar i mörkare miljöer blir det främst fasta objektiv för min del, därför klarar jag mig utan en svindyr f/2,8 normalzoom som dessutom saknar stabilisator, nåt jag uppskattar väldigt mycket då jag avskyr att jobba med stativ... :)
 

Gården

Aktiv medlem
Hade kört på 24-70, 70-200 och Sigmas 50/1.4, då jag faktiskt föredrar den före Nikons dito. Vidvinkeln hade jag skippat tills vidare, 24mm på FX är faktiskt ganska mycket vidvinkel i slutändan. Skulle du känna behovet senare är det ju inget som hindrar dig från att köpa det då istället :) Sen hade jag nog lekt med tanken av Nikon 85/1.4 också, klockren porträttglugg, framför allt på FX.
+1 för Sigma 50/1,4 Är supernöjd med mitt köp av den.
Likaså kan jag rekommendera Nikon 16-35 /4 som vidvinkel till FX
 

Tokoza

Aktiv medlem
En Dream Team uppsättning (Nikon 14-24/2.8, Nikon 24-70/2.8, Nikon 70-200/2.8 vrII och Nikon D3S) som inte begränsar prestandamässigt. Köp allt om du har råd och lämna direkt in för kalibrering (hus och objektiv) så har du ett system som ”duger” till det mesta. ;) Är allt kalibrerat och klart slipper du kanske fundera över hur fokuseringen funkar (om det finns bakfokus eller frontfokus).

Håller med att Nikon 50/1.4 inte är så het prestandamässigt. Välj då hellre en Sigma 50/1.4 om du måste ha något ljusstarkt vid den brännvidden.
 
Senast ändrad:

keckax

Aktiv medlem
Slopa 50 mm och ta Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor istället.
Håller inte med. I dina kläder skulle jag köpa på mig så många 1,4 - gluggar jag har råd med. Ljusstyrka behövs ibland, men den viktigaste faktorn för mig är andra fotografiska möjligheter som det korta skärpedjupet kan åstadkomma.

/K
 

Frasan

Medlem
Bra val!

Hej!

Efter en lååång tids sparande har jag snart fått ihop pengar till en drömuppsättning objektiv och en D3s! Underbart.. Men frågan jag ställer mig är om jag är onödigt slösaktig i mina objektivval. Följande gluggar står på inköpslistan i dagsläget:

14-24/2,8
24-70/2,8
70-200/2,8
50/1,4

Alla är "originalgluggar" samt relativt dyra. Jag vet dock att man får vad man betalar för, har köpt billiga objektiv förut och knappt velat använda dom pga optiska brister.

Använder ni 14-24 mycket? borde jag nöja mig med 24-70 och 70-200 när det kommer till zoomarna? Är egentligen inte någon vidvinkelfantast. Men när man har möjligheten kliar det ändå i fingrarna. Alternativet, som är i tankarna är 16-35:an (är det den brännvidden?). Era tankar kring detta?

Pengar är inte en issue, men "nödvändigheten" spelar in..
Jag skulle skippa 50/1.4 och gå på resten. Jag har själv en 24-70/2.8 och har testat 14-24/2.8 samt 70-200/2.8, alla tre är helt fantastiska med superbra optiska egenskaper. Lite trist att man inte kan ha något vanligt filter på 14-24 (det finns men är klumpigt att använda) men det gör inte så mycket när man ser resultatet. Mycket hög "vill ha" faktor på ditt val av objektiv.
 
ANNONS