Annons

Ska ett EF 100-300 "zooma av sig själv"?

Produkter
(logga in för att koppla)

PoS

Aktiv medlem
En undran eftersom jag inte har erfarenhet av så många objektiv. Jag har bl a ett EF 100-300 som är så "slappt" att det "zoomar" av sig själv om jag håller det i för stark lutning. Är detta normalt eller kan det justeras med någon skruv som "tajtar" upp det? Hoppas ni förstår vad jag menar med min beskrivning av problemet.

PoS skrev:
En undran eftersom jag inte har erfarenhet av så många objektiv. Jag har bl a ett EF 100-300 som är så "slappt" att det "zoomar" av sig själv om jag håller det i för stark lutning. Är detta normalt eller kan det justeras med någon skruv som "tajtar" upp det? Hoppas ni förstår vad jag menar med min beskrivning av problemet.

Vissa objektiv som inte har inre fokus slappar dock till och kommer att åka ut om man tex har det runt halsen, det är naturligt tyvärr. Inre fokus löser problemet ;)

// Jocke

Drog ur en recension ur FS-arkiv..

2002-09-28 Fredrik Mörk

Håller med Jans recension. Vill tillägga att zoomen har en tendens att "krypa" när objektivet riktas nedåt (d v s objektivet "dras ut" vilket medför att det zoomar in). Kan vara irriterande om man plåtar med stativ och motivet finns i den riktningen...

// Jocke

Tack Jocke, borde givetvis kollat recensionerna innan jag postade. Får väl leva med mitt "autozoom"-objektiv eller öppna plånboken och köpa vad jag egentligen vill ha. ;)

PoS skrev:
Tack Jocke, borde givetvis kollat recensionerna innan jag postade. Får väl leva med mitt "autozoom"-objektiv eller öppna plånboken och köpa vad jag egentligen vill ha. ;)

Mitt objektiv är riktigt bra: Sigma EX 100-300/4 IF HSM (ca 8-9.000:)..

Skulle dock vilja ha Sigma EX 120-300/2.8 IF HSM (ca 18-20.000:), men det är när plånkan blir fet ;)

// Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto