Annons

ska köpa begagnad objektiv idag behöver hjälp!!! :D

Produkter
(logga in för att koppla)

ägneos

Medlem
Hej!

jag ska köpa en sigma 50/1.4 EX HSM till mitt Nikon d3100 idag och jag skulle träffa säljare vid 18 tiden, jag undrar hur kan jag testa den snabbt eftersom vi kommer träffas ute och och det kommer vara ganska mörkt. vilka tester kan man köra och hur så att man vet att den funkar bra med kamera mitt kamera hus??

allt tips&råd är välkommen tack för er hjälp :D
 

iSolen.se

Guest
Hej!

jag ska köpa en sigma 50/1.4 EX HSM till mitt Nikon d3100 idag och jag skulle träffa säljare vid 18 tiden, jag undrar hur kan jag testa den snabbt eftersom vi kommer träffas ute och och det kommer vara ganska mörkt. vilka tester kan man köra och hur så att man vet att den funkar bra med kamera mitt kamera hus??

allt tips&råd är välkommen tack för er hjälp :D
Gå in på ett café, där kan ni sitta en stund och är inte så mörkt.

Klart ni inte ska stå ute i kylan.
 

iSolen.se

Guest
okej hur kan jag testa den på ett snabbt sätt? och är den värd 1900:-???

MVH Milad
Prova att den fokuserar rätt och exponerar rätt. Och att allt så går att röra på går mjukt och fint. Det är normalt med lite glapp för den delen som rör på sig när man fokuserar.

Sen får du förstås kolla skicket. Det är ett rätt litet objektiv så om personen inte har tappat det borde det vara helt, svårt att ha sönder.

1900 låter ok om allt är bra, nypriset är väl knappt det dubbla, eller hur?
 

kaoriblast

Aktiv medlem
okej hur kan jag testa den på ett snabbt sätt? och är den värd 1900:-???

MVH Milad
Det är väl bara att montera den på kameran och testa fota lite med den.

Ja 1900 är den klart värd, jag köpte nyligen densamma ny för ca 3500 om jag minns rätt. Enligt mig den bästa 50mm-gluggen för under 10k.
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Sen får du förstås kolla skicket. Det är ett rätt litet objektiv så om personen inte har tappat det borde det vara helt, svårt att ha sönder.
Nåja med een 77mm filtergänga och en vikt på över ett halvkilo så är den en rejäl bit glas. Visst, inte som ett 200mm f2, men för en normal är den rejäl.
 

iSolen.se

Guest
Nåja med een 77mm filtergänga och en vikt på över ett halvkilo så är den en rejäl bit glas. Visst, inte som ett 200mm f2, men för en normal är den rejäl.
Eftersom det inte är en zoom är det färre optiska element och beydligt färre rörliga element som går sönder så den borde vara robust.


Är lite sugen på att köpa en 1.4 själv (annat märke), gillar den högre vikten, inte bara ljusstyrkan och bokeh.
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Eftersom det inte är en zoom är det färre optiska element och beydligt färre rörliga element som går sönder så den borde vara robust.


Är lite sugen på att köpa en 1.4 själv (annat märke), gillar den högre vikten, inte bara ljusstyrkan och bokeh.
Det jag svarade på var mer att du sa att det är ett litet objektiv, jag håller såklart med om att det troligen är helt.

Det gör du rött i de är himla trevliga, men är det vikt och storlek du är intresserad av så är det bara Canon 1.2 som är i samma storlek, Zeiss Otus är dubbelt så stor och 10 gånger så dyr, så det kan vara ett alternativ. Nikons varianter är alla mindre och väsentligt lättare.
 

ägneos

Medlem
Tack för alla snabba svar, när det gäller rätt exponering så hur kan jag testa det??? Och när det gäller ISO borde jag ha den på ett specila nummer ???


MVH Milad
 

kaoriblast

Aktiv medlem
Tack för alla snabba svar, när det gäller rätt exponering så hur kan jag testa det??? Och när det gäller ISO borde jag ha den på ett specila nummer ???


MVH Milad
ISO bör vara så lågt som möjligt på din kamera, men det blir svårt den tiden på dygnet när det är bäcksvart.

Kolla mer att autofokus fungerar som det ska, och att bilderna ser ut att bli skarpa.
 

iSolen.se

Guest
ISO bör vara så lågt som möjligt på din kamera, men det blir svårt den tiden på dygnet när det är bäcksvart.

Kolla mer att autofokus fungerar som det ska, och att bilderna ser ut att bli skarpa.
Tycker tvärtom, höj iso ordentligt så du inte får skakningsoskärpa, annars måste du ta bra stöd. Bruset vet du var det kommer ifrån och påverkar inte optiska kvaliten. Med kort slutartid ska du få skarpa bilder. Bortse från bruset. Blir bilderna inte skarpa kan det vara något fel på objektivet.
 

glemmy

Aktiv medlem
Var din avsikt att länka till den här sidan?
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=165086
Din länk fungerar inte nämligen.

Om man tittar på porträttbilden ser det ut som att du har några ganska ordentliga märken i något.
Damm på sensorn brukar bli mer utsmetade mörka fläckar och repiga glas tror jag inte ska synas så tydlig.

Uppkommer dessa fläckar bara med det nya objektivet?
 

ägneos

Medlem
problem är de kommer inte så ofta bara då och då jag jag har inte sätt detta med den andra objektivet som är 35/1.8
 

AFJ

Aktiv medlem
Det ser ju inte alls bra ut.

Märkligt om problemet bara kommer då och då.

Dessutom verkar ju fokus fel, men det kan ju vara så att du satt fokus på stenen istället för i ansiktet?
 

ägneos

Medlem
jag rengjorde kamerahus med bomullspinnar innan jag tog den porträtt bilden kan det beror på det??
men första bilden vad kan det beror på ??

MVH MIlad
 

Luis Serrano

Ny medlem
Porträttet är felfokuserat och de vita fläckar är ju snö/is, den andra foto är ljusfläckar (Newtonringar) från gatubelysningen :) tror jag iaf.

Det är ganska vanligt att ljusstarka linser får ljusfläckar även om de har bra "coating". Jag skulle rekommendera att du testar lite mer :).

Mvh Luis
 
ANNONS