Annons

Ska köpa digitalkamera - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

zarax

Ny medlem
Tänker köpa mig en digitalkamera, och det finns ju en del att välja på. Väldigt förvirrande för mig som inte är så insatt. Har hört att dom ska ha minst 3 megapixels för att bildkvalitén ska vara något att ha, stämmer det?
Jag vill ta närbilder på tex. blommor o dylikt, men samtidigt kunna fota solnedgångar och liknande på håll. Jag vill helt enkelt kunna använda den till allt. Den får kosta max 6000 kr.
Så, kan någon rekommendera en kamera inom dessa ramar?

Som med mycket här i livet så får du vad du betalar för och 6000 kr är inte så otroligt mycket pengar när det kommer till kameror som man skall kunna fotografera allt med.

Leta istället bland begagnade digitala systemkameror (t ex Canon D30, D60, Nikon etc) för genom detta har du möjligheten till att kunna byta objektiv vilket du inte kommer att kunna göra med merparten av de kameror som finns ute på marknaden nu.

Dessa 'riktiga' kameror kostar mera (även begagnat) men det är guld värt att kunna använda riktiga gluggar och ha möjligheten att växla mellan olika gluggar efter behov och ekonomi. Det rent ekonomiska skulle du kanske istället kunna se som en förskottsbetalning av film och framkallning som du senare inte kommer att ha som rörliga omkostnader.

Köp min PhaseOne H20

Jag skall sälja mitt PhaseOne H20 bakstycke för Hasselblad. 16MP.
Kostar runt 5000kr/månad....

zarax skrev:
Tänker köpa mig en digitalkamera, och det finns ju en del att välja på. Väldigt förvirrande för mig som inte är så insatt. Har hört att dom ska ha minst 3 megapixels för att bildkvalitén ska vara något att ha, stämmer det?
Jag vill ta närbilder på tex. blommor o dylikt, men samtidigt kunna fota solnedgångar och liknande på håll. Jag vill helt enkelt kunna använda den till allt. Den får kosta max 6000 kr.
Så, kan någon rekommendera en kamera inom dessa ramar?

Om du skall göra delförstorningar av dina bilder kan 3 megapixlar vara en nedre gräns - men inte nödvändigt. Om du inte har för avsikt att göra detta så räcker 2.1 megapixlar eller t.o.m. 1.3 megapixlar! Det är lätt att gå i fällan och tro att si och så många megapixlar är ett "måste".

För 6000:- skulle jag kolla begagnatmarknaden. Någon av Nikons Coolpix modeller - t.ex. 995:an (3.3 megap.) - eller Olympus 2100:an (2.1 megap) är exempel på bra kameror.

Lycka till!

/Janne

Jag hejar på olympus. Camedia C-4000Z är säkert ett bra val. Den enda nackdelen med min Camedia 2040 är att den är lite "seg på klicket". Efter att man tryckt på avtryckaren så tar det lite för länge innan bilden tas. Inget man tar sportbilder med alltså. Annars är jag helnöjd. Solnedgångar och vyer är dock svårt med digitalkameror över huvud taget tycker jag.

Re: Köp min PhaseOne H20

kanonen skrev:
Jag skall sälja mitt PhaseOne H20 bakstycke för Hasselblad. 16MP.
Kostar runt 5000kr/månad....
... I tre och ett halvt år :-D

Har ett sånt på jobbet, det är rätt grymt, men för det mesta så vill fotograferna inte använda det, tycker att det blir FÖR stora bildfiler :)

Loj skrev:

På vilket vis då?

mvh Janne

Jo p.g.a. två faktorer kan man säga.
För det första så är det svårt att få bra vyer med digitalkameran. Det blir ofta lite kladdigt eftersom att det inte finns riktigt lika mycket detaljrikedom.
För det andra så kan det bli problem om man har en digitalkamera som man inte kan använda filter på. På speciellt färgsprakande vyer kan det vara svårt att göra efterjusteringar på ljus och fäger datorn så att dom ser naturliga ut.

Personligen tycker jag alltså att det är lite knepigt. Fast nu har jag ju inte pysslat speciellt mycket med just solnedgångar varken analogt eller digitalt så det är nog brist på erfarenhet som är det största problemet. ;)

ace skrev:
Jag hejar på olympus. Camedia C-4000Z är säkert ett bra val. Den enda nackdelen med min Camedia 2040 är att den är lite "seg på klicket". Efter att man tryckt på avtryckaren så tar det lite för länge innan bilden tas. Inget man tar sportbilder med alltså. Annars är jag helnöjd. Solnedgångar och vyer är dock svårt med digitalkameror över huvud taget tycker jag.

jag tycker trots allt att olympus funkar bra även som "sportkamera".. kolla på min sida www.mek.nu och år 2001.. alla dom bilderna är tagna med en olympus 2020z

ace skrev:

Men tycker du inte avtryckaren är lite seg? Det kanske bara gäller vissa modeller i så fall.

tja nackdelen är ju om man ska ta såna actionbilder på tex hjullyft osv, då måste man vara beredd innan och hålla knappen nedtryckt halvvägs.. det är väldigt svårt att ta ögonblicksbilder tyvärr

ANNONS
Götaplatsens Foto