Annons

Skall sälja min första bild, men för vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Tack för trevlig läsning även om vi kommer bort lite från ämnet. Har haft lite samtal med vänner osv idag och jag funderar numer på att ta lite mer för bilden. Jag funderar på att ringa o kolla lite med dem som vill köpa den, fråga lite hur länge de vill ha tillgång till den osv. De är väl inte fel att göra så man vet vad de förväntar sig?

Men tycker ni 1000 kr är girigt o ta för en bild om man är i min sits? Med tanke på att riktpriset annars är 3500 för en bild per år.
Se inlägg #3 ;-)
 

KGS

Aktiv medlem
Nu verkar det inte riktigt som du läste vad jag skrev. utvecklingen går framåt det har den alltid gjort. Men om vi å andra sidan tänker oss att det inte fanns regleringar så kanske spiksmederna levt kvar längre. Man kunde ju då sänka deras löner på ett sätt som gjort att moderniseringen inte skulle blivit lönsam? Det som driver utvecklingen är inte lönedumpning, den har rakt motsatt effekt.
Men då hade de inte (heller) överlevt på sitt yrke och varit tvungna att göra något annat eller dö, båda valen hade reducerat antalet spiksmeder rejält. De som uppskattar, och kanske t o m behöver, den kvalitet en duktig smed (fotograf) levererar betalar gärna för det, för vardagliga ändamål duger det bra med stockbilder (vanlig spik) eller glada amatörbilder.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Men då hade de inte (heller) överlevt på sitt yrke och varit tvungna att göra något annat eller dö, båda valen hade reducerat antalet spiksmeder rejält. De som uppskattar, och kanske t o m behöver, den kvalitet en duktig smed (fotograf) levererar betalar gärna för det, för vardagliga ändamål duger det bra med stockbilder (vanlig spik) eller glada amatörbilder.
och även glada amatörer kan råka ta fantastiskt bra bilder.

Skillnaden mellan proffs och amatör är väl att proffset kan ta bilder på beställning.

Petter ...
 

KGS

Aktiv medlem
och även glada amatörer kan råka ta fantastiskt bra bilder.

Skillnaden mellan proffs och amatör är väl att proffset kan ta bilder på beställning.

Petter ...
Kanske är det en skillnad och kanske är det en skillnad som en kund är beredd att betala för. Ibland finns det ingen "färdig" bild som passar och då brukar det få kosta extra att ta just den bilden. I vissa sammanhang väldigt mycket extra t o m.
 

ErlandH

Aktiv medlem
En hobbyfotograf som plåtar för att han tycker det är kul behöver givetvis inte ta sämre bilder än ett proffs. Däremot behöver han ju inte tänka på vare sig skatt eller sociala avgifter eller andra utgifter som företagaren dras med, så länge han inte drar in mer än 30000 om året (har jag för mig).
Det där har du nog missuppfattat. Oavsett om man har F-skatt eller A-skatt, bedriver näringsverksamhet eller hobbyverksamhet, har enskild firma, aktiebolag eller bara är privatperson, så måste man på ett eller annat sätt betala både arbetsgivaravgift och skatt. Det svenska skattesystemet är ganska bra på att se till att villkoren är någorlunda lika.

Men jag tror att man bör ställa sig frågan vilka som tjänar på att driva ned priserna i längden? Det kommer alltid att gå att hitta någon som är beredd att utföra ett arbete för lägre ersättning om man tar bort alla regleringar. Du är ju själv journalist vad jag förstått. Jag vet inte om du jobbar sedan du slutade på aftonbladet? Men om vi leker med tanken att vi skulle kunna anställa journalister från Baltikum, och för ett ögonblick bortser från eventuella språkproblem, som jobbade för halva lönen av vad en Svensk journalist gör, skulle du då vara beredd att gå ned motsvarande i lön för att konkurrera med dessa priser?
Jag tror kanske inte att mina privata förhållanden har så stort intresse för andra, men det är riktigt att jag säljer min tid och kunskap på en fri marknad. Att det just nu finns en prispress på den marknaden är tydligt, utbudet är större än efterfrågan. Ibland väljer köpare mina tjänster trots att jag är dyrare än mina konkurrenter, ibland erbjuds jag så dåligt betalt att jag tackar nej.

Så visst kan marknadsekonomin ibland vara ett problem för mig privat; det vore ju enklare om alla priser och löner bestämdes av en central myndighet och jag slapp förhandla med mina uppdragsgivare.

Trots det kommer jag envist att försvara den fria prissättningen, förhandlingsrätten och marknadsekonomin. Alla alternativ jag sett eller hört talas om är nämligen alldeles förskräckliga.

Men tycker ni 1000 kr är girigt o ta för en bild om man är i min sits?
Absolut inte. Jag tycker faktiskt du skulle kunna begära mer än så, vad ni sen slutligen lyckas komma överens om är förstås en förhandlingssak.
 

mapem

Aktiv medlem
En tidning ville skriva en artikel om en bok som jag medverkat med bilder i. De ville publicera tre av bilderna. Det går bra sa jag, mot gängse taxa. Då skickade de ut en egen fotograf i stället. Så kan det gå! De hade nog tänkt sig bilderna gratis. Jag är inte proffsfotograf, men det bjuder mig emot att skänka bort bilder ändå. Det verkar som om många är så glada att få bilder publicerade att de gör det. Och det tycks mig också att tidningar numera inte har särskilt höga kvalitetskrav på bilderna. Hellre en gratisbild än en bra bild. Är det så?

I det här fallet kanske det var dumt av mig att begära betalt, jag kanske skulle ha sett det som reklam för boken (och mina bilder). Så har jag resonerat tidigare någon gång i en liknande situation.

Men i ditt fall tycker jag absolut att du ska ta betalt, på en lagom nivå, som du själv antyder.
 

alf109

Aktiv medlem
Det där har du nog missuppfattat. Oavsett om man har F-skatt eller A-skatt, bedriver näringsverksamhet eller hobbyverksamhet, har enskild firma, aktiebolag eller bara är privatperson, så måste man på ett eller annat sätt betala både arbetsgivaravgift och skatt. Det svenska skattesystemet är ganska bra på att se till att villkoren är någorlunda lika.


Jag tror kanske inte att mina privata förhållanden har så stort intresse för andra, men det är riktigt att jag säljer min tid och kunskap på en fri marknad. Att det just nu finns en prispress på den marknaden är tydligt, utbudet är större än efterfrågan. Ibland väljer köpare mina tjänster trots att jag är dyrare än mina konkurrenter, ibland erbjuds jag så dåligt betalt att jag tackar nej.

Så visst kan marknadsekonomin ibland vara ett problem för mig privat; det vore ju enklare om alla priser och löner bestämdes av en central myndighet och jag slapp förhandla med mina uppdragsgivare.

Trots det kommer jag envist att försvara den fria prissättningen, förhandlingsrätten och marknadsekonomin. Alla alternativ jag sett eller hört talas om är nämligen alldeles förskräckliga.


Absolut inte. Jag tycker faktiskt du skulle kunna begära mer än så, vad ni sen slutligen lyckas komma överens om är förstås en förhandlingssak.
Du har säker rätt i sak när det gäller att försäljning av enskilda bilder skall beskattas, men frågan är om det görs i realiteten och om någon bryr sig? Dessutom får man ju göra avdrag för kamerautrustningen i så fall så frågan är hur summan av kardemumman blir. Men just prisdumpningen som sker när glada amatörer säljer bilder eller gör enskilda jobb tyder på att de flesta struntar i det, och det är nog delvis detta som gör att de kan lägga sig på en prisnivå som ofta inte ens uppgår till hälften av gängse prislistor. Jag hade missuppfattat detta med 30000 kr, det handlade om momsen.

När det gäller marknadsekonomi så är jag ingen motståndare till denna (givetvis) det jag är motståndare till är den helt oreglerade marknadsekonomin, en sådan skapar med sin egen logik ett race mot botten och det tror jag att de flesta håller med om, även de mest uttalade marknadsliberalerna. Det är en sak att konkurrera med effektivitet, sådant driver utvecklingen, en helt annan sak att konkurrera med lönedumpning, sådant slår på sikt undan benen för den marknad man säger sig vilja värna och motverkar effektivisering.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Du har säker rätt i sak när det gäller att försäljning av enskilda bilder skall beskattas, men frågan är om det görs i realiteten och om någon bryr sig? Dessutom får man ju göra avdrag för kamerautrustningen i så fall så frågan är hur summan av kardemumman blir.
Jovisst, men det gäller som sagt lika för "proffs" och "amatörer".

Det är en sak att konkurrera med effektivitet, sådant driver utvecklingen, en helt annan sak att konkurrera med lönedumpning, sådant slår på sikt undan benen för den marknad man säger sig vilja värna och motverkar effektivisering.
Det är ju lätt att hålla med om att "löndumpning" (dvs att andra säljer ungefär samma tjänst/vara som jag fast för ett lägre pris) är tråkigt, men återigen: alternativen till marknadsekonomin är inte speciellt lockande.
 

alf109

Aktiv medlem
Jovisst, men det gäller som sagt lika för "proffs" och "amatörer".


Det är ju lätt att hålla med om att "löndumpning" (dvs att andra säljer ungefär samma tjänst/vara som jag fast för ett lägre pris) är tråkigt, men återigen: alternativen till marknadsekonomin är inte speciellt lockande.
Tycker att du har en ganska konstig syn på marknadsekonomi. Marknadsekonomin är som regel reglerad för att komma åt dess värsta avigsidor. En helt oreglerad marknadsekonomi skulle också skapa en massa monopol då den starkare alltid skulle kunna konkurrera ut den svagare. Om du endast räknar den helt oreglerade marknadsekonomin som marknadsekonomi skulle det vara kul om du kunde ge något exempel på en sådan?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tycker att du har en ganska konstig syn på marknadsekonomi. (...) Om du endast räknar den helt oreglerade marknadsekonomin som marknadsekonomi skulle det vara kul om du kunde ge något exempel på en sådan?
Nja, det är nog du som har "en ganska konstig syn", eller så svarar du på mina inlägg utan att läsa och/eller förstå dem. I mitt första inlägg i den här tråden skrev jag : Vi lever (tack och lov) i en marknadsekonomi. För de flesta är det nog uppenbart att jag med "marknadsekonomi" avser t ex det system vi har i Sverige, med alla dess regleringar.

Dock har vi (tack och lov) inga tvingande regler för t ex vad en arkivbild ska kosta.
 

alf109

Aktiv medlem
Nja, det är nog du som har "en ganska konstig syn", eller så svarar du på mina inlägg utan att läsa och/eller förstå dem. I mitt första inlägg i den här tråden skrev jag : Vi lever (tack och lov) i en marknadsekonomi. För de flesta är det nog uppenbart att jag med "marknadsekonomi" avser t ex det system vi har i Sverige, med alla dess regleringar.

Dock har vi (tack och lov) inga tvingande regler för t ex vad en arkivbild ska kosta.
Jag skrev:
"alf109 skrev: ... om man säljer till företag eller institutioner ser jag inte vitsen med att dumpa priserna."

Och du replikerade:
"Vi lever (tack och lov) i en marknadsekonomi. Det innebär t ex att de som har varor/tjänster att sälja konkurrerar både genom kvalité och genom prissättning. Den som säljer en vara/tjänst av lika hög kvalité men till lägre pris än konkurrenterna får i allmänhet sälja mer."

Jag har alltså inte sagt något annat än att jag inte anser att man skall dumpa priser om man säljer till företag eller institutioner. Och eftersom du svarade som du gjorde på detta tolkade jag dig på det enda sätt som din text i detta sammanhang låter sig tolkas. Nämligen att du tycker att det är ok med lönedumpning.

Att jag skulle vara motståndare till marknadsekonomi har jag överhuvud taget inte påstått, det jag påstått är att en oreglerad marknadsekonomi inte fungerar då dess inneboende mekanismer på sikt tar död på den själv. De flesta regleringar av marknadsekonomin är nödvändiga för att skydda den mot sig själv.
 

dajli

Aktiv medlem
Det där har du nog missuppfattat. Oavsett om man har F-skatt eller A-skatt, bedriver näringsverksamhet eller hobbyverksamhet, har enskild firma, aktiebolag eller bara är privatperson, så måste man på ett eller annat sätt betala både arbetsgivaravgift och skatt. Det svenska skattesystemet är ganska bra på att se till att villkoren är någorlunda lika.
Om man är privatperson och fotar som hobby och säljer en arkivbild så går det under "hobbyverksamhet", och han kan kvitta inkomsten mot utgifter han haft för utrustning detta eller föregående år. Så länge han inte går med vinst så behöver han inte ta upp försäljningen med skatteverket.
 

ErlandH

Aktiv medlem
JJag har alltså inte sagt något annat än att jag inte anser att man skall dumpa priser om man säljer till företag eller institutioner. Och eftersom du svarade som du gjorde på detta tolkade jag dig på det enda sätt som din text i detta sammanhang låter sig tolkas. Nämligen att du tycker att det är ok med lönedumpning.
Jag tycker det är bra att vi lever i en marknadsekonomi där inte staten reglerar priser och löner med nåt slags femårsplan. Att det innebär att folk som konkurrerar med mig ibland kan sälja sina varor/tjänster till priser som jag inte kan/vill tävla med får jag stå ut med.

Om man är privatperson och fotar som hobby och säljer en arkivbild så går det under "hobbyverksamhet", och han kan kvitta inkomsten mot utgifter han haft för utrustning detta eller föregående år. Så länge han inte går med vinst så behöver han inte ta upp försäljningen med skatteverket.
Javisst. Det är alltså samma villkor som för ett företag.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag tycker det är bra att vi lever i en marknadsekonomi där inte staten reglerar priser och löner med nåt slags femårsplan. Att det innebär att folk som konkurrerar med mig ibland kan sälja sina varor/tjänster till priser som jag inte kan/vill tävla med får jag stå ut med.
Finns det någon som förordat planekonomi och/eller femårsplaner här?
Jag har i alla fall inte gjort det.
Jag avslutar replikskiftet här.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Finns det någon som förordat planekonomi och/eller femårsplaner här?
Nej, iaf inte med de ordvalen. Men om jag inte helt missuppfattat så tycks du förorda ett ekonomiskt system med betydligt mindre frihet än det svenska, där man t ex förbjuder (eller iaf reglerar) konkurrens.
 

alf109

Aktiv medlem
Nej, iaf inte med de ordvalen. Men om jag inte helt missuppfattat så tycks du förorda ett ekonomiskt system med betydligt mindre frihet än det svenska, där man t ex förbjuder (eller iaf reglerar) konkurrens.
Frihet, definierat som vad?
Marknadens frihet eller människans frihet?
Marknadens frihet sammanfaller med människans frihet bara till en viss gräns, om detta är nog de flesta ekonomer överens. Sedan kan man ha olika åsikter om vart denna gräns ligger. Det finns extremerna där man antingen helt vill inskränka marknaden eller helt låta marknaden råda. Jag är inte anhängare av någon av dessa extremer. Sannolikt förordar jag mer regleringar än dig, men det är min personliga uppfattning, och du har givetvis rätt att ha din egen uppfattning.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag har fotat i ca 2 år nu +/-. Nu är det ett företag som jobbar med att promota ett landskap som vill köpa en av mina bilder.

Det är i princip en fin bild på en stengärsgård som de tror sig ha användning för i sin marknadsföring.

Frågan är då, vad skall jag ta betalt? jag har kollat lite på prislistor men jag vet inte hur mycket jag vågar ta för min första bild.

Sen undrar jag också lite över rättigheter då de säger sig vilja ha full rätt till att använda bilden på sin hemsida.

Skulle vara väldigt tacksam för lite riktlinjer eller tips. Vill ju liksom inte bli av med fisken från betet eller vad man nu skall jämföra med. Jag vill med andra ord verkligen sälja min bild. :)

PS! Då jag är privatperson så undrar jag också hur betalning osv kan lösas i ett fall som detta?



Tycker du skall ta minst 8-900:- för din bild och skriva ett litet papper hur dom får använda bilden,
och dom kan väl använda bilden som dom vill i sin marknadsföring!?
Men inte sälja eller överlåta bilden/rättigheten, och att du kan göra vad du vill med bilden,
sälja eller ställa ut bilden tex.

Genom att ta ett rimligt pris så kan du få fler bilder sålda till det här företaget! :)
Bra kontakter e viktiga i dagens läge! :)

Du redovisar som Hobbyarbete. Skatteverket har anvisningar.
/B
 

KGS

Aktiv medlem
En tidning ville skriva en artikel om en bok som jag medverkat med bilder i. De ville publicera tre av bilderna. Det går bra sa jag, mot gängse taxa. Då skickade de ut en egen fotograf i stället. Så kan det gå! De hade nog tänkt sig bilderna gratis. ...
Vad fotade proffsfotografen då? Dina bilder i boken, eh? Bara nyfiken, svara som PM om du inte vill trasha tråden *s*
 
ANNONS