Annons

Skanna diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Smålänning

Aktiv medlem
Nikon Coolscan 4000 och Windows 10

Magnus skrev: "Min Nikon Coolscan 4000 är väldigt skarp om negativen är plana."

Har sedan drygt 10 år samma skanner. Den var ursprungligen avpassad för Windows XP. När Windows 7 kom slutade Nikon att tillverka skannrar och struntade dessutom fullständigt i sina kunder. Jag lyckades dock med hjälp av tips på nätet modifiera skannerprogrammet så att skannern kunde arbeta i Windows 7.

Så långt var allt gott och väl, men finns det nu någon drivrutin som gör det möjligt att använda Nikon Coolscan 4000 i Windows 10?

/Lars
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Så långt var allt gott och väl, men finns det nu någon drivrutin som gör det möjligt att använda Nikon Coolscan 4000 i Windows 10?
Nikons programvara har aldrig varit bra. Jag bytte till Vuescan privat och Silverfast på jobbet redan 2003 för att få ut all information i filmen. Nikonprogrammet klipper bl. a. högdagrar.

Silverfast är lättare att ställa in än Vuescan, men Vuescan är klart billigare.
 

Lars Smålänning

Aktiv medlem
Nikon Coolscan 4000 och Windows 10

Är Vuescans och Silverfasts mjukvaror komplement till Nikon Scan (som möjliggör för Nikon Scan att arbeta i Win 10) eller ersätter de Nikon Scan helt och hållet (varvid således Nikon Scan inte behöver finnas i datorn)?
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Nikons programvara har aldrig varit bra. Jag bytte till Vuescan privat och Silverfast på jobbet redan 2003 för att få ut all information i filmen. Nikonprogrammet klipper bl. a. högdagrar.

Silverfast är lättare att ställa in än Vuescan, men Vuescan är klart billigare.
Jag tycker Silverfast bara är omständigt och krångligt. För bättre resultat med vuescan.
 

stefohl

Aktiv medlem
Kollade lite på Dmax och V850 har 4,0 mot 3,6 för 8200i så dey kanske inte stämmer denna gång.
Har du verkligen mätt upp detta eller är det bara ett teoretiskt beräknad D-Max? Mycket sällan som en flatbädd når upp i ett omfång på 1 : 10000, även om V850 är en bra skanner.
 

norragryta

Aktiv medlem
Jag har en Nikon Coolscan IV för att skanna småbild och en Epson V700 för mellan- och storformat.

Ibland skannar jag även småbild på Epsonskannern när det inte är så viktiga bilder eftersom man där kan ladda fyra remsor på en gång. Resultatet är ok, men det blir helt klart skarpare och mer detaljer med Nikonskannern, så jag rekommenderar den.

Jag änvänder Vuescan numera för Nikonskannern, men dia tycker jag är knepigt att få bra med det. Känns som att det var enklare med Nikons programvara.

Generellt känns det som att resultatet ibland kan variera lite och vissa neg, t ex de plåtade i starkt solljus, är betydligt lättare att få bra än bilder tagna i skymning eller liknande som ibland får oönskade färgstick.
 
ANNONS