Annons

Skarpare bild

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
För en tid sedan lärde jag mig något nytt, hur man får skarpare bilder när man använder stativ. Bilderna är tagna med exakt lika kamerainställning. Den skarpare är tagen med 2 sekunders självutlösare.

Bilagor

• 12A486D0.jpg
    12A486D0.jpg
    85.9 KB · Visningar: 123
  • 585C0643.jpg
    585C0643.jpg
    51.1 KB · Visningar: 119
Jo, man skall ha väldigt korta slutartider för att inte vinna på stativ speciellt om man har en lätt kamera som man orkar skaka mycket på.

/Karl

Ett annat tips är att sätta kameran på Live View så att spegeln är uppfälld om man använder spegelreflexkamera.

Ett Velbon SE3 och ett Kennex. Båda trebenta och i aluminium. Kennex det bättre av de två.

Gör samma prov och berätta om resultatet, om Du har lust.

Båda exponeringarna är gjorda genom tryck på kameran. 2 sekunders fördröjning för den ena bilden genom att använda självutlösaren innebar tydligen att de små vibrationerna "stillade" sig och bilden blev skarpare.

Ett Velbon SE3 och ett Kennex. Båda trebenta och i aluminium. Kennex det bättre av de två.

Gör samma prov och berätta om resultatet, om Du har lust.

Båda exponeringarna är gjorda genom tryck på kameran. 2 sekunders fördröjning för den ena bilden genom att använda självutlösaren innebar tydligen att de små vibrationerna "stillade" sig och bilden blev skarpare.

Här ser du vibrationerna på min månfilm. 1500mm och tryck på kameran för att starta filmningen. Använder där ett billigt Hamastativ och vibrationerna slutar först efter 8sek.

http://www.youtube.com/watch?v=9fqiuoXMhd0

/Karl

Då är vi tydligen överens och jag kommer att utnyttja metoden enligt inlägg nr 1.

Trevlig pratstund Karl!

per

Här ser vibrationerna på min månfilm. 1500mm och tryck på kameran för att starta filmningen. Använder där ett billigt Hamastativ och vibrationerna slutar först efter 8sek.

http://www.youtube.com/watch?v=9fqiuoXMhd0

/Karl

Så långa brännvider fordrar rejäla stativ.
Kanske något i stil med Gitzos GT5532LS + ett bra direkt på stativet, helst med lite tyngder så att de blir ännu stabilare.

En annan sak att tänka på vid stativfoto är att inte dra ut mittpelaren fullt för att göra stativet högre.
Man kan möjligtvis använda den för att justera några centimeter hit eller dit, men ju mer man drar ut den desto instabilare blir det.

Så långa brännvider fordrar rejäla stativ.
Kanske något i stil med Gitzos GT5532LS + ett bra direkt på stativet, helst med lite tyngder så att de blir ännu stabilare.

En annan sak att tänka på vid stativfoto är att inte dra ut mittpelaren fullt för att göra stativet högre.
Man kan möjligtvis använda den för att justera några centimeter hit eller dit, men ju mer man drar ut den desto instabilare blir det.

Jo, syftet med filmen var att visa att månen rör sig en hel del. Vilket behövdes för att motbevisa argument i en annan tråd för ett tag sedan, men den kan även användas i detta fallet för att bevisa Digitells teori.

/Karl

Med dom slutartiderna så hade jag även rekommenderat spegeluppfällning ifall live view inte används.

Bra ifall man är tidsberoende, behöver ha ögonen från sökaren, kunna distrahera personer etc. Ur bildkvalitetsperspektiv är timer lika bra.

/Stefan

Min kamera erbjuder inte den möjligheten (D40). Men den erbjuder mycket annat, enkelhet och skarpa bilder då bra objektiv används.

Jag är tämligen säker på att D40 stödjer den trådlösa fjärrutlösaren som dessutom är rusktigt billig.

http://www.adorama.com/NKMLL3.html?...te&utm_campaign=Other&utm_source=rflAID021866

Nikon hävdar i manualen på sidan 32 för D40 att den hanterar fjärren. Shooting mode måste ändras i menyn sedan är det bara att klicka på fjärren.

/Karl

Jag är tämligen säker på att D40 stödjer den trådlösa fjärrutlösaren som dessutom är rusktigt billig.

http://www.adorama.com/NKMLL3.html?...te&utm_campaign=Other&utm_source=rflAID021866

Nikon hävdar i manualen på sidan 32 för D40 att den hanterar fjärren. Shooting mode måste ändras i menyn sedan är det bara att klicka på fjärren.

/Karl

Det fungerar för självporträtt. Kan inte användas bakom kameran. Senare versioner från Nikon har öga på båda sidor.

Det fungerar för självporträtt. Kan inte användas bakom kameran. Senare versioner från Nikon har öga på båda sidor.

D70 hade bara öga framtill också, men det fungerar fint inomhus då IRen nästan alltid hittade något att studsa på. I stativfallet använde jag det ofta och även utomhus fungerade bra att nästan hålla ögat mot sökaren och hålla fjärren framför kameran och ta kort.

/Karl

ANNONS
Götaplatsens Foto