Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skarpare bild
- Trådstartare digitell
- Start datum
unoengborg
Aktiv medlem
Ett annat tips är att sätta kameran på Live View så att spegeln är uppfälld om man använder spegelreflexkamera.
Falumas
Aktiv medlem
Karl, båda bilderna är tagna med kameran på stativ. Tid 1/1,3, bländare 6,3.
Vad har du för stativ? Har du tryckt på kamera på den suddiga bilden? MUP, stativ och fjärrutlösare är bra grejer om man vill ha bort vibrationer.
/Karl
digitell
Aktiv medlem
Ett Velbon SE3 och ett Kennex. Båda trebenta och i aluminium. Kennex det bättre av de två.
Gör samma prov och berätta om resultatet, om Du har lust.
Båda exponeringarna är gjorda genom tryck på kameran. 2 sekunders fördröjning för den ena bilden genom att använda självutlösaren innebar tydligen att de små vibrationerna "stillade" sig och bilden blev skarpare.
Båda exponeringarna är gjorda genom tryck på kameran. 2 sekunders fördröjning för den ena bilden genom att använda självutlösaren innebar tydligen att de små vibrationerna "stillade" sig och bilden blev skarpare.
Falumas
Aktiv medlem
Ett Velbon SE3 och ett Kennex. Båda trebenta och i aluminium. Kennex det bättre av de två.
Här ser du vibrationerna på min månfilm. 1500mm och tryck på kameran för att starta filmningen. Använder där ett billigt Hamastativ och vibrationerna slutar först efter 8sek.
http://www.youtube.com/watch?v=9fqiuoXMhd0
/Karl
unoengborg
Aktiv medlem
Här ser vibrationerna på min månfilm. 1500mm och tryck på kameran för att starta filmningen. Använder där ett billigt Hamastativ och vibrationerna slutar först efter 8sek.
http://www.youtube.com/watch?v=9fqiuoXMhd0
/Karl
Så långa brännvider fordrar rejäla stativ.
Kanske något i stil med Gitzos GT5532LS + ett bra direkt på stativet, helst med lite tyngder så att de blir ännu stabilare.
En annan sak att tänka på vid stativfoto är att inte dra ut mittpelaren fullt för att göra stativet högre.
Man kan möjligtvis använda den för att justera några centimeter hit eller dit, men ju mer man drar ut den desto instabilare blir det.
Falumas
Aktiv medlem
Så långa brännvider fordrar rejäla stativ.
Kanske något i stil med Gitzos GT5532LS + ett bra direkt på stativet, helst med lite tyngder så att de blir ännu stabilare.
En annan sak att tänka på vid stativfoto är att inte dra ut mittpelaren fullt för att göra stativet högre.
Man kan möjligtvis använda den för att justera några centimeter hit eller dit, men ju mer man drar ut den desto instabilare blir det.
Jo, syftet med filmen var att visa att månen rör sig en hel del. Vilket behövdes för att motbevisa argument i en annan tråd för ett tag sedan, men den kan även användas i detta fallet för att bevisa Digitells teori.
/Karl
digitell
Aktiv medlem
Med dom slutartiderna så hade jag även rekommenderat spegeluppfällning ifall live view inte används.
Min kamera erbjuder inte den möjligheten (D40). Men den erbjuder mycket annat, enkelhet och skarpa bilder då bra objektiv används.
digitell
Aktiv medlem
Man skall ha trådutlösare när stativ används.
Det tror jag är inte ett dugg bättre än att använda självutlösaren.
Falumas
Aktiv medlem
Min kamera erbjuder inte den möjligheten (D40). Men den erbjuder mycket annat, enkelhet och skarpa bilder då bra objektiv används.
Jag är tämligen säker på att D40 stödjer den trådlösa fjärrutlösaren som dessutom är rusktigt billig.
http://www.adorama.com/NKMLL3.html?...te&utm_campaign=Other&utm_source=rflAID021866
Nikon hävdar i manualen på sidan 32 för D40 att den hanterar fjärren. Shooting mode måste ändras i menyn sedan är det bara att klicka på fjärren.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Tror han syftade på spegeluppfällningen dock.
/stefan
Ok, ser det nu jag också. Det är en funktion inte ens D40 manualen vill kännas vid.
/Karl
digitell
Aktiv medlem
Jag är tämligen säker på att D40 stödjer den trådlösa fjärrutlösaren som dessutom är rusktigt billig.
http://www.adorama.com/NKMLL3.html?...te&utm_campaign=Other&utm_source=rflAID021866
Nikon hävdar i manualen på sidan 32 för D40 att den hanterar fjärren. Shooting mode måste ändras i menyn sedan är det bara att klicka på fjärren.
/Karl
Det fungerar för självporträtt. Kan inte användas bakom kameran. Senare versioner från Nikon har öga på båda sidor.
Falumas
Aktiv medlem
Det fungerar för självporträtt. Kan inte användas bakom kameran. Senare versioner från Nikon har öga på båda sidor.
D70 hade bara öga framtill också, men det fungerar fint inomhus då IRen nästan alltid hittade något att studsa på. I stativfallet använde jag det ofta och även utomhus fungerade bra att nästan hålla ögat mot sökaren och hålla fjärren framför kameran och ta kort.
/Karl