Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka via email ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pettson_

Aktiv medlem
Hallå

Det jag funderar på är hur folk gör när de ska t ex skicka 8 st högupplösta bilder via email.

Oftast får ju bara en bild per mail plats så då skulle man ju måste skicka minst 8 mail och det känns ganska oproffsigt.

Hur löser ni det ?
Kan man skicka "stora" mail på något sett istället ?

Jag försöker nog lägga bilderna någonstans där man kan hämta hem dem, det är inte så roligt att få sin brevlåda fylld med stora filer. Någon server därute, alltså.

Det finns flera specialtjänster på nätet, där man lägger upp fioler och skickar en pekare till filerna. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med namnet på någon av dem... De finns och är gratis, det vet jag!

Någon med bättre minne därute? (*)

Per.

*) Daniel hade...

Till att börja med tycker jag att man skall fundera över vilken upplösning som mottagaren behöver. För visning på skärm och små utskrifter (10x15cm) klarar man sig ju perfekt med 1500x1000 pixlar. Även så små bilder som 960x640 pixlar blir ju 160 ppi i 10x15cm-format, och det duger nog åt många.

Riktigt högupplösta bilder skickar jag helst på en CD eller DVD.

Då lägger jag också gärna till ett färdigt webalbum på skivan. Sådana skapar man enkelt med t.ex. Jalbum ( www.jalbum.net )

Kan göra lite reklam för Imagedesk som jag tycker fungerar hur smidigt som helst när det gäller bildöverföring. Bara att skapa ett ljusbord och skicka över till kund vilken sedan kan tanka ner de bilder denne behöver högupplösta. Tidigare skötte jag bildleverans via ftp eller CD-r vilket kanske är bättre om du inte behöver skicka bilder lika ofta.

ANNONS
Götaplatsens Foto