Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skillnad mellan raw och dng? Vilken bäst för arkivering?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Idag arkiverar jag mina CR2 filer på kvalitets dvd:er, 2 kopior av varje som jag förvarar på olika plats. En kopia i ett brandsäkert skåp.

Dock börjar ja bli osäker om det är en bra idé att bränna cr2 filerna. Bör man konvertera dem till dng? Vad är skillnaden mellan dessa format? Vilket bör man arkivera i?

hi folks

Ja du. Vem var först, hönan eller ägget?

Jag har faktiskt inget svar på dina frågor utan kan bara konstatera att jag har haft samma funderingar. Om jag har förstått det rätt så har Canon redan släppt stödet för D30's råfiler i sina senaste råfilskonverterare.

För mig är detta illavarlsande, om en tillverkare som Canon redan "struntar" i sina kunder på detta sätt. Visst finns det andra tillverkare men Canon om någon borde ha intresset att vara långsiktig i dessa fall. Idag är det väl inget problem, det är ju bara att spara en gammal version av Canons program men vad händer om 10 år när vi har Windows hasta la vista version 65 som är et 256 bits program och inte kan köra ett så pass antikt program som Caonon DPP från år 2000

DNG? Ingen aning faktiskt. Ägs ju av Adobe och har inte slagit igenom riktigt ännu. Stöds idag bara av de mindre kameratillverkarna. Visserligen stöds formatet av nästa alla tredjepartstillverkare av råfilskonverterare men hur länge om inte formatet tar fart snart. Visserligen växer antalet kameratillverkare som använder formatet men de stora har som sagt inte hoppat på tåget ännu.

Själv har jag valt att spara råfilerna (NEF) från mina Nikon och samtidigt en lågupplöst jpg (3MP).

Räknar kallt (hoppas) att jag hinner konvertera om bilderna den dag som Nikon släpper stödet från mina D100 och D2X

Mankan

Senast ändrad:
Jag tror inte heller det spelar någon större roll i dagens läge. Själv gillar jag tanken med DNG, dvs ett universellt råformat som funkar oberoende av vilken utrustning som använts för att ta bilden, den tanken gillar vi nog alla.
Dock tycker jag inte att det tagit sig så bra som jag hade hoppats och dom flesta verkar behålla sina bilder i det ursprungliga råformatet.

På sikt tror jag dock att det behövs ett format som är gängse standard för råfiler, det för att även i framtiden kunna göra om en konvertering till en annan bild än den färdigbehandlade vi redan sett.

Om 10 år när vi glömt bort 20D, 30D, D200, D2X, 5D med flera kameror vi tycker är kanon idag så kanske stödet för dessa råfiler är historia. DNG står för digitala negativ (vilket är nonsens då det inte finns några negativ på digitala bilder) och skulle i en perfekt värld vara beständiga på så sätt att det skulle gå att konvertera dom till bilder även i framtiden. Desto fler av oss som tar till sig DNG, desto större chans att det blir vad det var tänkt att bli. Lite misstänksam blir jag då det är Adobe som styr formatet, hade varit bättre med någon form av "public domain" format. Vem vet om Adobe finns i framtiden, kanske det köps upp av microsoft och läggs ner.

Skillnaden i bildkvalitet är noll, skillnaden består i vad du tror att du lättast kan använda i framtiden. Jag satsar på DNG men är långt ifrån säker på att det är vad som kommer att gälla några år från nu.

Jag känner mig tveksam till värdet av att arkivera tillverkarnas råfiler för dagens kameror inför framtiden, men osäker om vad som kommer gälla för framtiden.

1)Hur är det med dng och öppen källkod? jag vet att tidigare hade inte adobe släppt den, något som kan göra att det inte alls blir så framtidsäkert som de påstår.

2)Hur är det nu då? Blir en konverterad cr2-fil lika bra kavlitetsmässigt som en dng-fil? Jag menar är det bättre att ändra exponering osv. i cr2-filen än dng-filen? hmm..Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara min fråga men jag hoppas någon förstod

3)Har dng-formatet uppdaterats något på senare tid? Om det kommer uppdateras i framtiden är kanske svårt att veta men finns det idag något behov av uppdatering nu? Isåfall kan man ju hoppas på någon slags dng-uppdaterare så man kan uppdatera sina gamla filer till en ny version utan att gå vägen över de gamla cr2-filerna..

/Henrik

DNG är släppt som en öppen specifikation, dock ej med tillhörande källkod ( finns dock andra som släppt källkod baserat på specifikationen )

Vet inte om du kan ladda hem specen direkt från deras hemsida, eller om du ska begära ut den infon. Dock så har jag för mig att det är helt gratis i vilket fall som helst.

egentligen kanske det vore en bra idé att bränna ner källkoden till specifikationen så att man är säkrare på att filerna kommer gå att öppna i framtiden (Med hjälp av lite komlilering, förmodar jag). Just nu känns det som om dng är mer framtidssäkrat än canons cr2-format. Hade det varit så att adobe sålde lisener för dyra pengar för att filformat av den sorten brukar inte överleva särkilt länge.

Men min fråga om inställningsmöjligheterna i dng-formatet kvarstår. Försämras dem om man konverterar från cr2 till dng? Som om jag vill ändra exponeringen i dng-filen så blir det lite sämmre än om jag hade gjort det direkt i cr2-filen?

qxziw skrev:
Men min fråga om inställningsmöjligheterna i dng-formatet kvarstår. Försämras dem om man konverterar från cr2 till dng? Som om jag vill ändra exponeringen i dng-filen så blir det lite sämmre än om jag hade gjort det direkt i cr2-filen?

Det blir ingen skillnad alls, hela sensordatat finns med i båda formaten. Ändrar du exponeringen i råkonvereraren så ändrar du inte bilddata utan bara hur det visas på skärmen, först när du tar in bilden i PS appliceras ändringarna till den bitmappade bild du ser på skärmen.
Ur bildkvalitetssynpunkt är det alltså hugget som stucket om dom ligger som cr2 eller DNG. Allt data finns där men är organiserat på olika sätt.
Vad är det för källkod ni pratar om? Hur kan ett bildformat ha en källkod, det är väl inte ett program? Ett bildformat kan ha en öppen specifikation men inte en källkod.

BugEyes skrev:
Det blir ingen skillnad alls, hela sensordatat finns med i båda formaten. Ändrar du exponeringen i råkonvereraren så ändrar du inte bilddata utan bara hur det visas på skärmen, först när du tar in bilden i PS appliceras ändringarna till den bitmappade bild du ser på skärmen.
Okej tack för hjälpen!

Vad är det för källkod ni pratar om? Hur kan ett bildformat ha en källkod, det är väl inte ett program? Ett bildformat kan ha en öppen specifikation men inte en källkod.
Det är källkoden för att läsa dng-filer vi menar.

ANNONS
Götaplatsens Foto