Annons

Skillnad mellanringar (fabrikat)

Produkter
(logga in för att koppla)

mganga

Aktiv medlem
Beroende på fabrikat skiljer det väldigt mycket i pris mellan mellanringar. Allt från ca 1700 för en Canon till 700 för en Soligor med samma mått, nypriser. Är dessa prisskillnader befogade, byggkvalitet, eller något annat?

Luften är dyrare i Japan helt enkelt. Skämt o sido Det har jag också undrat. Mellanringar är ju bara distanser med kontakter för att kunna skicka information mellan kamera och objektiv (blända ner osv). Ser inte att det ena skulle var bättre än det andra. Jag köpte själv kenko's sats och är jätte nöjd. Har provat dom på alla mina objektiv och det fungerar utmärkt

En liten kvalitetsskillnad som jag har märkt med Kenkos mellanringar är att de elektriska överföringarna någon enstaka gång kan glappa. Antagligen är metallkontakterna mer känsliga för oxidation. Jag brukar gnugga lite på kontakterna med Topz, då funkar de igen.

Detta är inget stort problem och motiverar på intet sätt prisskillnaden mellan original/pirat.

Kör själv soligors mellanringar och är nöjd. Den skillnaden jag har noterat är att orginal-ringarna är bättre/finare i bearbetningen i bajonetten, men detta har ingen betydelse bilderna utan snarare om man är perfectionist.
Rekommenderar starkt pirat-ringar om man inte har överflöd av pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto