Annons

Skriva in färgkod manuellt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Daneiz

Aktiv medlem
Har en båt jag ska måla om i samma färg och har tagit bilder av den!
har tagit i Raw fortmat och vill mata in färgkoden i PS för att se så färgerna stämmer överens!! Nån som har erfarenhet av detta så jag vet att jag beställer rätt färg sen!!

MVH

Hej.
detta kanske inte kommer som en överraskning, men detta kommer bli otroligt svårt. RAW format eller inte, färger är olika. kanske om du har ett väldigtr bra gråkort i bilden, och neutraliserar alla färgstick, och sedan kör i LAB läge, har för mig att alla färger har ett absolut nummer i LAB, vilket det inte har i RGB eller CMYK, då det finns olika varianter av RGB och CMYK.

Om jag förstått det rätt ska du måla en båt med en färg du tagit kort på? vad sitter färgen på nu? bästa är att ta med en bit av denna färgen och gå in till en målarfärgshandlare och så kan de läsa av den med Pantone systemet. då borde du komma i närheten av rätt färg..

Vet inte om jag missförstår. Som jag läser det så ska du måla om din båt i samma färg som den har förut. I så fall undrar jag varför du ska blanda in bilden du har tagit och vilken kulör den har på bilden. Det är ju båten som sådan som är färgprovet och med en flisa från båten som visar kulören går du till färghandeln och får rätt kulör. Etersom du behöver måla om den så har kanske färgen bleknat så du behöver en färgstarkare kulör än provet visar.

Men det verkar för enkelt, och antagligen menar du nånting annat än du skriver. Eller också är det jag som inte fattar.

Är det kanske nåt så här du menar? Du har sett, och fotograferat en båt som du i efterhand vill veta kulören på. Antagligen har du inte längre tillgång till båten och därför är du bara hänvisad till bilden (som Lillek verkar vara inne på).

Nu undrar jag om det är så kritisk att du måste komma fram till exakt samma kulör. Du har bilden och en minnesbild av hur du upplevde färgen. Själv skulle jag plocka ut några prover som verkar stämma med bilden, och hur jag minns färgen. Sen skulle jag välja den kulör som jag är mest nöjd med. Det viktigaste är väl att ha den valda kulören som ett större prov så du ser hur den ser ut på en större yta inna du börjar måla på allvar.

Jag gjorde något liknande när jag skulle måla om i vardagsrummet. Då plåtade jag rummet och "målade om" i PS. När vi så småningom blev nöjda med kulören skrev jag ut den på fotopapper och tog med den till färgaffären. Där scannade de av ett ställe på bilden där ljuset var bra och blandade sedan till färgen. Det stämde förvånansvärt bra.

Har en båt jag ska måla om i samma färg och har tagit bilder av den!
har tagit i Raw fortmat och vill mata in färgkoden i PS för att se så färgerna stämmer överens!! Nån som har erfarenhet av detta så jag vet att jag beställer rätt färg sen!!

MVH

Jag skulle som föregående talare lägga ner projektet ;)
För det första så måste du som sagt fota båten med ett gråkort i bilden för att få exakt rätt vitbalans.

Sen måste du ha en extremt bra skärm för att du ska vara säker på att färgen som du ser på skärmen är samma som i verkligheten, du kan inte börja dra i färgerna i PS för då kommer vi till hela färgrymdsfrågan.

Sen kommer vi till vilken färgkod du ska springa till färghandlaren med, de kanske inte kan hantera HEX-färgen som du får från PS utan vill ha det i pantone, CMYK etc.

Och som tidigare sagt, du vill kanske ha en starkare färg än den som är på båten idag...

Om du har tillgång till båten så skulle jag ta med en flisa eller färgflaga eller nått till butiken.

Lycka till ;)

Efter några spekulationer med olika råd är det kanske dags att Daniel själv förklarar lite närmare vad han är ute efter. Själv har jag (se ovan) två olika förslag på hur din fråga ska tydas, och andra har olika bidrag till problemets lösande.

Det börjar bli intressant att få veta vad du faktiskt vill åstadkomma. Vässa lite på dina formuleringar, kanske. Möjligen är du otydlig ...

Hej killar!

Tack för era svar.

Som ni var inne på så skrev jag lite slarvigt vad jag var inne på!
Då det verkar vara svårare än vad jag trodde ska jag förtydliga!!

Säg att jag har en båt! Den är vit och jag vill måla om den!
Jag tar säg 3 färgprover från butiken, då får jag kanske 3 färgkoder
med, säg att de står på färgburken eller att butiken hjälper mig med tex phantome! När jag kommer hem vill jag kunna hitta exakt denna färg i Adobe el. annat programm för att kunna måla båten i PS för att se exakt hur de tre olika färgerna skulle passa min båt!! Så det var nog lite tydligare!
Jag trodde det skulle bli enkelt med att bara fylla i färgkoden (Adobe)
i någon ruta och få upp exakt rätt färg men ni är inne på något annat...
Svara gärna igen och dela era funderingar! MVH Daniel

Färghandeln använder NCS-systemet för att märka sina färgprover. Du letar upp kulörerna du vill testa på din båt i form av små provlappar (som är märkta med NCS färgkoder). När du hittar t ex 3 kulörer som du gillar så investerar du i lite större prov som är lättare att bedöma. Den kulör som du tror mest på finns antagligen som en provburk för ca 20 kr. Med den målar du upp en ordentligt stor pappskiva som du tar med dig ner till båten. Ställ upp skivan mot båten och gå några meter bort. Testa kulören i lite olika ljusförhållanden. Om den inte ser bra ut så kanske någon av de andra provlapparna verkar mer lovande. Ny provburk/provmålning osv.

Varför du tror att det är lättare att välja kulör sedan du omvandlat NCS-koden till motsvarande kulör i Photoshop, och ”målat” båten där, begriper jag inte.

Ta med färgproverna till båten och fotografera dem där. Ta samtidigt en bild på hela båten. Sedan kan du använda pipetten i photoshop för att hämta färger från bilden med färgproverna och måla båten.

Problemet med att fota av färgproverna och sen måla båten i datorn är att du som tidigare sagt bara får se hur färgen ser ut i just det ljusförhållandet som råder när du fotar, det kan se helt annorlunda ut när det är solnedgång etc. Nu vet jag inte om det spelar så stor roll för dig men.

Som jag sa tidigare så finns det inga garantier för att färgen du ser på din skärm är densamma som i verkligheten, även om du ställer in färgen exakt i programmet så betyder inte det att din skärm visar rätt för det.

Jag skulle skrota hela fotoköret, om det inte är så att du vill se en grov skillnad på hur båten skulle se ut som blå, gul, röd etc. Är det mindre nyansskillnader så tror jag inte att det kommer fungera som du tänkt.

Jag skulle istället köpa tre provburkar på typ en halvliter.
Sen skulle jag helt enkelt måla tre olika fält på båten, den ska ju ändå målas över senare. När färgen har torkat så att den får sin slutgiltiga färg så skulle jag gå och titta till båten i olika ljusförhållanden och bestämma mig därefter. Det är såhär man går tillväga om man ska måla om ett rum iallafall.

Lycka till

Okej så med andra ord så om jag ordnar att min skärm stämmer
vilket man kan så är det fullt möjligt! Säg att jag inte kan åka till min båt utan vill gå direkt till datorn och måla flera båtar i olika färger!
Det enda jag har är någon färgkod! Det är förutsättningen för mig! Att måla båten med olika färger är inget alt :))) Tack för era svar som får mig närmare lösningen!!! MVH

Jo, det du kan göra är såklart att måla din båt i datorn och printa ut resultatet på papper, om du tycker att utskriften motsvarar resultatet i datorn och du är nöjd med färgen så kan du ta med dig pappret till färghandlaren och låta dem scanna in färgen. Jag tror att det är lättare för dem att göra så än att konvertera mellan färgsystemen.

Alltså, måla i datorn, printa och ta med dig utskriften. Eller så hittar du något annat, en kudde, ett äpple, en banan eller vadsomhelst som har den färgen som du vill ha på båten. Färgaffären kan scanna färg från vadsomhelst ;)

Som jag sa tidigare så finns det inga garantier för att färgen du ser på din skärm är densamma som i verkligheten, även om du ställer in färgen exakt i programmet så betyder inte det att din skärm visar rätt för det.

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag trodde att det var därför man kalibrerade sin skärm? För att skärmen ska visa rätt?

Jo det kan man säga, men det blir aldrig 100%
Man ska för det första ha en väldigt bra skärm, sen ska man helst måla rummet i 18% grått osv osv för att få neutralt ljus.

Det finns så många variabler och det är så komplicerat, skärmen kanske inte klarar av att visa alla nyanser, exponeringen på fotot kanske inte är helt rätt, färgerna i skrivarens profil stämmer inte med verkligheten.
Allt detta gör att jag inte skulle lita på att jag kommer få fram en 100% verklighet på skärmen.

Hej alla!

Nu har jag snackat med en kille som har hållt på med detta som yrke
på en colorama affär här i Tyresö där jag bor!

Det är som ni säger, det finns inget igentligen system för att föra in
en färg i datorn via kod, det visar aldrig helt rätt! Man får jämföra på känn tills det känns bra!! Sen om man vill skriva ut det så kommer nästa problem och han berättade att man får köra ca 20 kopior innan man blir nöjd!

Så alltså, har man en färg från en färgaffär kan man hitta NÄSTAN exakt men inte via datorns hjälp utan ens egna ögon!!

MVH daniel

Nja, inte helt sant...

http://www.ncscolour.se/webbizz/mainPage/main.asp?UnitID={2FB270A7-C7EA-44B2-811F-BBC58E0A7F4C}&langID={1F4DBE0A-4BE5-4C73-A041-D9C599C8F8E7}

Ger dig NCS palleten i t ex photohop.
Redan i standard kan du välja Color libraries i Color Picker verktyget.
Där finns t ex Pantone mfl standard färgsystem.

Här finsn en tråd om att måla om hus men principen är den samma för olika saker oxå:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=107708

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto