Annons

Skriva ut på skivor med Epson?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePOM

Aktiv medlem
Jag har funderingar att sälja min canon i9950 och gå över till Epson. Främst för att kunna få bättre bilder i gråskala.

Jag skriver ut ganska mycket direkt på skivor och undrar därför om det är möjligt att skriva ut direkt på skiva med t ex Epson r2400?

Jag har tittat på deras hemsida men jag har inte hittat något svar.

/Petri

???

Är det ingen som vet om det går att skriva ut direkt på "photo printable" skivor med en Epson skrivare? T ex r2400.

/Petri

Jag har kollat där och misstänkte att det inte var möjligt enligt deras specifikationer. Jag ville bara luska om det fanns en annan modell som klarade det eller om de som har de bättre modellerna hade något annat knep. Jag har själv tidigare använt mig av självjhäftande skrivarpapper men tycker att det är klart överlägset att kunna skriva ut direkt på skivan.

R2400 var intressant för mig för att det är modellen på Epsons sida som är närmast i9950 som jag har. Har funderat på om den skulle passa mig bättre men det verkar so jag får titta på Canon pixma pro 9500 istället.

/Petri

Jag skriver på CD/DVD-skivor med min R1800, det följer med en speciell hållare samt ett enkelt program för att lägga in text och bilder på framsidan av CDn.

Då verkar det vara liknande som hos Canon. En släde som man lägger skivan i därefter matar man in den framifrån.

Undrar varför inte R2400 har stöd för den funktionen.

ThePOM skrev:
Då verkar det vara liknande som hos Canon. En släde som man lägger skivan i därefter matar man in den framifrån.

Undrar varför inte R2400 har stöd för den funktionen.

Det verkar som om Epson:s proffsskrivare saknar funktionen.
Min (fd) R1800 och min Photo 900 har möjligheten, men inte R2400 eller min Pro3800 klarar det.
Har provat att skriva ut på skivor och det fungerar bra och blir snyggt.
Enda problemet är att hålet i CD/DVD skivan tar bort en, ofta, viktig del av motivet. Det är svårt att hitta bilder som klarar hålet.

ANNONS
Götaplatsens Foto