Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skriva ut svartvitt
- Trådstartare mikep
- Start datum
aasaboe
Aktiv medlem
Jag kör ifs mest i färg, men de sv/v utskrifter jag gjort med min HP Photosmart 8750 har definitivt varit till belåtenhet. Färgutskrifterna är jag också mycket nöjd med, har jämfört med labkopior och skrivaren vann.
Det finns säkert de som påpekar att 3-färgspatronen -den kör med en grå patron, en foto-blå och en 3-färg för fotoutskrifter, ytterligare varianter finns för sepiautskrift och mer grafiskt inriktade utskrifter- är dumt och dåligt, men man får köra VÄLDIGT mycket utskrifter med en huvudsaklig färg för att det skall bli ett "problem".
Det finns säkert de som påpekar att 3-färgspatronen -den kör med en grå patron, en foto-blå och en 3-färg för fotoutskrifter, ytterligare varianter finns för sepiautskrift och mer grafiskt inriktade utskrifter- är dumt och dåligt, men man får köra VÄLDIGT mycket utskrifter med en huvudsaklig färg för att det skall bli ett "problem".
stefohl
Aktiv medlem
mikep skrev:
Finns det någon som har en bra uppfattning om vilken skrivare för A3 som är bäst eller åtminståne bra på att skriva ut svartvitt?
Två bra skrivare för svartvitt är Epson 2400 och HP Photosmart Pro B9180. Båda dessa skrivare använder både de svarta bläcken och färgbläcken för sina utskrifter. På så sätt kan man styra tonen i sina svartvita bilder, så att man får effekter som liknar vad man kan få från tonade svartvita bilder.
Båda två använder dessutom pigmenterat bläck, vilket gör att du får en mycket bra hållbarhet om du använder bra papper. I praktiken får du ofta bättre hållbarhet på dessa utskrifter än på silvergelatinbilder, om du inte har skyddstonat dessa helt korrekt.
Svärtan är också mycket bra, med ett Dmax på 2,2-2,4 på de bästa pappren.
MVH/Stefan
Calle Camp
Aktiv medlem
Hej
Håller med ovan, men nöjer med bara en, för den är absolut bäst.
Epson R-2400
Inget snack, läs riktiga tester.
Håller med ovan, men nöjer med bara en, för den är absolut bäst.
Epson R-2400
Inget snack, läs riktiga tester.
Sushan
Avslutat medlemskap
Nu gör jag ofta tonade svart-vita bilder, men vill även kunna skriva ut rent svart-vita varianter också och då frågar jag mig om det är en bättre idé att skaffa en skrivare som är speciellt bra för svart-vitt och en för färg? Eller finns det verkligen en "ultimat" skrivare som klarar att skriva ut både i svart-vitt och färg och då gärna i A3-format också?
stefohl
Aktiv medlem
Sans skrev:
Nu gör jag ofta tonade svart-vita bilder, men vill även kunna skriva ut rent svart-vita varianter också.
Kombinationen av en skrivare som Epson 2400 och en bra RIP gör exakt det du vill. Du kan skriva ut med en helt neutral färg, eller tona bilder i olika färger.
Stefan
Sushan
Avslutat medlemskap
Tack för svaret! Vad betyder RIP i det här sammanhanget?stefohl skrev:
Kombinationen av en skrivare som Epson 2400 och en bra RIP gör exakt det du vill. Du kan skriva ut med en helt neutral färg, eller tona bilder i olika färger.
Stefan
Senast ändrad:
Calle Camp
Aktiv medlem
Du behöver ingen RIP till Epson R-2400
stefohl
Aktiv medlem
Du behöver ingen RIP, men om man vill ha bästa möjliga kvalitet är fortfarande en RIP självklart. Jag har testat.Calle Camp skrev:
Du behöver ingen RIP till Epson R-2400
Stefan
Sushan
Avslutat medlemskap
Var får man tag på det och hur installeras och används det?stefohl skrev:
Du behöver ingen RIP, men om man vill ha bästa möjliga kvalitet är fortfarande en RIP självklart. Jag har testat.
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Eftersom RIP:ar idag oftast är programvara installeras det och används som vilket program som helst. Det finns många RIP:ar men bland de som anses ge bra svartvita bilder finns Colorburst, Imageprint och Quad Tone Rip.Sans skrev:
Var får man tag på det och hur installeras och används det?
Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Jag har provat Canons 9000 och deras iPF 5000. 9000-skrivaren är en dye-skrivare som, jämfört med pigmentskrivare, ger en sämre hållbarhet. På tjockare papper kunde man bara skriva ut en mindre bildyta, eftersom marginalerna skulle vara flera centimeter när man utnyttjade den raka pappersbanan.mikep skrev:
finns det någon som provat canons skrivare?
jag håller på att pendla mellan canon och epson.
är enbart intresserad av att skriva ut svartvita bilder som rena svartvita, och färgbilder som färgbilder
iPF 5000 är en A2-skrivare som arbetar med 12 olika pigmentbläck och är Canons första intressanta skrivare för Fine Art-utskrifter. Den medföljande programvaran är strulig, tycker jag, men det börjar komma tredjeparts-RIP:ar som stöder denna skrivare också. Men förbered dig på en stor skrivare om du tänker skaffa denna.
MVH/Stefan
mikep
Aktiv medlem
lite nyfiken på canons 9500.
det verkar som om epson 2400har bättre möjligheter till rena svartvita utskrifter än canons 9000 eftersom epson använder fler typer av svart bläck.
hade du provat rena svartvita utskrifter från epson 2400?
och vad finns det för papper med samma känsla som de gamla fiberpapperna
det verkar som om epson 2400har bättre möjligheter till rena svartvita utskrifter än canons 9000 eftersom epson använder fler typer av svart bläck.
stefohl
Aktiv medlem
Om 9500 inte har en bättre pappersmatning av tjocka papper än 9000 har är den inte intressant för mig. Men jag har inte provat den.mikep skrev:
lite nyfiken på canons 9500.
Om du menar helt neutrala utskrifter från Epson 2400 så är det inga problem. Beträffande papper finns det nu en mängd olika papper från företag som Hahnemühle, Crane, Innova, Permajet som ger utskrifter som efterliknar lufttorkat blankt barytpapper.
Stefan