Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Smarta filter i CS4 och lager

Produkter
(logga in för att koppla)

peber

Aktiv medlem
En kanske dum fråga men... om jag ska använda flera smarta filter på en bild i CS4, är det någon skillnad i att lägga alla filter på samma lager mot att låta varje filter få ett eget lager? Naturligtvis förutsatt att jag inte påverkar själva lagret på något sätt med en mask eller dylikt...

/Per

Hej, jag är inte helt säker på om jag förstår dig rätt, men gör man om en bild till ett Smart Objekt så lägger sig de filter man applicerar på den bilden tillsammans med just detta. Alla filter som tillhör objektet använder sig sedan av samma mask, så det har sina begränsningar.

Är det något särskilt du har problem med eller var det bara en allmän fråga? Återkom annars gärna.

Jo, det har jag förstått. Men blir det någon skillnad om jag lägger på flera filter/effekter på samma smarta lager mot om jag skapar ett lager, lägger på filter nr 1, skapar ett nytt smart lager ovanpå det första, lägger på filter nr 2 och fortsätter så? Hoppas du förstår vad jag menar... Och det är en allmän fråga så att jag vet hur jag på bästa sätt hanterar smarta filter.

Jag tror jag försöker med ett konkret exempel. Jag har skaffat några plugins, bl a Viveza 2 och Sharpener Pro 3. Båda kan användas som smarta filter. Om jag ska lägga på båda två på en bild; ska jag ge dem varsitt smart lager eller ska jag lägga båda på samma lager? Blir det någon skillnad?

/Per

Ok, såhär fungerar det för mig.
Det är objektet som blir smart, dvs det lager som innehåller pixlar t ex din bild som du börjar med. I detta objekt ligger lager med filter som du kan gå tillbaka till och ändra på i efterhand, på så sätt är de smarta.

Lägger du däremot en kopia av bilden ovanpå den första och sedan applicerar något nytt filter kommer bara detta att synas, om du inte använder en mask på hela det lagret eller justerar opaciteten.

Så det är för det mesta ingen vits att göra flera lager med smarta objekt om det inte är något väldigt avancerat du är ute efter.

Hoppas detta förklarade något, och rätta mig gärna om jag har fel. Smarta objekt har verkligen sina begränsningar, ibland får man använda det så långt det går och sedan retirera till lösningar som fungerar för just det man vill åstadkomma, även om det kanske inte går att ändra i lika lätt i efterhand.

ANNONS
Götaplatsens Foto