Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts i kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Montenegro

Aktiv medlem
Har börjat se lite (stora) svarta prickar när jag kollar i sökaren på min 20D. Kan dock inte se att de förs över på bilderna - vart ligger smutset då? Även om det inte syns på bilderna så är det störande att ha i synvinkeln när man fotar.

Skulle tro att smutsen sitter antingen på mattskivan eller spegeln, troligen mattskivan.

Jag brukar (med bra resultat) använda mig av en gummiblåsa för att blåsa bort smuts från mattskivan i samband med att jag gör rent sensorn.

Jag hade sådana också, de försvann när jag gjorde rent sensorn. Enligt servicerapporten gjorde de rent sensor och spegel.

Om prickarna syns tydligt i sökaren, men inte på bilderna sitter dammet på mattskivan. Mattskivan är den plastskiva du ser upptill inuti kameran när du tar av objektivet.
Olle

Blås lite med en liten såndär "gummituta" för att försöka få bort dammet på mattskivan (den som sitter i "taket" i kamerahuset... dvs inte spegeln.

Blås inte för hårt bara, så att dammet istället flyttar sig till sensorn (håll kameran uppåner så att dammet kan falla ur kameran istället.

Jag har också fått in smuts bakom min display och hur ska jag göra rent med tanke på att jag har en digitalkompakt? Ska jag skruva isär hela kameran?
Det känns lite riskabelt,
(Jag har en Canon Powershot A85 om det gör någonting.)

Damm på mattskivan är något som man får leva med på en system kamera, sluta bry er istället, min mattskiva är också full med damm, man blir smått galen om man skall försöka hålla den ren hela tiden. Visst man kan försöka göra ren den med en luftblåsa, man brukar få bort det värsta på det viset. Själv tänker jag lämna in min på fullständig rengöring en gång om året och blåser bort det värsta med blåsbälg imellan.

ANNONS
Götaplatsens Foto