Annons

SMUTS, men var??

Produkter
(logga in för att koppla)

rallipics

Aktiv medlem
Hej!

Jag har något av ett AKUT problem, som ni ser på den bifogade bilden så finns det ett antal fläckar!! vad gör man objektinev e putsade och rena så där sitter inte problemet, troligen "inne i huset" (nikon d70), skulle va tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta, kan man göra nått själv eller MÅSTE man lämna in kameran på service?

Med hopp om användbara tips/ Nicklas
 

Bilagor

  • akut-problem.jpg
    akut-problem.jpg
    34.7 KB · Visningar: 845
Det är sensordamm. Oftast kan man få bort det genom att blåsa med en liten gummituta på sensorn. Men vad du än gör, blås inte med munnen.

Billiga gummitutor ( som man har för att spola rent öronen med) finns att köpa på apoteket. Annars kan man köpa dom i fotohandeln.

Hur du ställer in kameran när du ska rengöra sensorn står i instruktionsboken.

/Joakim
 
tack

Tusen tack killar, jag hade nog redan testat att blåsa med "gummikudde" men ska göra det igen nu. nått annat man bör rengöra på samma gång?
 
Om man aldrig har haft sensordam eller "smuts" i kameran använder man inte sin kamera ordentligt ;)

Ställ in din kamera på BULB, fotografera rakt ner i golvet och blås med en såndär gummisak.

Du ska givetvis exponera under hella "blåstiden" så att spegeln är helt nerfäld/infäld.


rent?
 
samma problem!

hej! jag har ungefär samma problem att det är "smuts" i huset... men när jag tar billder så syns inte smutset på bilden, bara i lincen.
skall jag göra samma sak att gå till apotekt och köpa samma produkt?
tacksam för svar!
johan
 
Då har du förmodligen smuts på mattskivan och precis som du säger kommer den smutsen inte att synas på bilderna, alltså behöver det inte åtgärdas (alldeles för omständigt att rengöra det då mattskivan i de flesta kamerahus sitter fast).
 
Zoné skrev:
Om man aldrig har haft sensordam eller "smuts" i kameran använder man inte sin kamera ordentligt ;)

Ställ in din kamera på BULB, fotografera rakt ner i golvet och blås med en såndär gummisak.

Du ska givetvis exponera under hella "blåstiden" så att spegeln är helt nerfäld/infäld.


rent?

Det finns en stor risk att du skadar din kamera med denna metod, det räcker att du av misstag lättar lite på fingret från avtryckaren och du har skadat din slutare. Bättre är att använda kamerans sensorrengöringsläge där kameran fäller upp spegeln och öppnar slutaren och håller dem öppna tills du slår av strömmen på kameran. Se bara till att batteriet inte är tomt för då kan strömmen slås av mitt under operationen.
 
Eeros skrev:
Det finns en stor risk att du skadar din kamera med denna metod, det räcker att du av misstag lättar lite på fingret från avtryckaren och du har skadat din slutare. Bättre är att använda kamerans sensorrengöringsläge där kameran fäller upp spegeln och öppnar slutaren och håller dem öppna tills du slår av strömmen på kameran. Se bara till att batteriet inte är tomt för då kan strömmen slås av mitt under operationen.

Dessutom så är väl sensorn avslagen när man kör i rengöringsläget. Är den påslagen som i bulbläget så är den också statiskt laddad och attraherar därmed damm vilket gör det svårare att får rent.
 
Jag provade framgångsrikt med tryckluft på burk som går att köpa på Biltema för en hundring. En lätt blåsning så var problemet löst, funkar kanon även till objektiven. Drivgas kan dock komma ut om burken hålles fel.
 
VARNING!

HenryB skrev:
Jag provade framgångsrikt med tryckluft på burk som går att köpa på Biltema för en hundring. En lätt blåsning så var problemet löst, funkar kanon även till objektiven. Drivgas kan dock komma ut om burken hålles fel.

Om burken är för nära, och trycket för högt kan man blåsa fast dammet på sensorn, och/eller repa sensorn med dammet. Använd blåsbälg om ni är rädda om era sensorer! och om det inte blir rent, använd en kameraverkstad för rengöringen. Nikon tar en ca250.- t ex...
 
Varför har ingen av kamerasystemen något system för att täcka sensorn (eller lågpassfiltret) när man byter objektiv, om det nu är så som damm normalt kommer in i kameran? Jag tänker mig en lösning som liknar den enkla plåt som finns på utbytbara magasin till Hassselblad och andra kamerahus.

Hur tänker jag fel?

Per.
 
Lånar tråden

Döda pixlar brukar visa sig som färgade prickar, finns det chans att damm också kan se ut så ?
 
johan b-lund skrev:
Lånar tråden

Döda pixlar brukar visa sig som färgade prickar, finns det chans att damm också kan se ut så ?

Låter osannolikt tycker jag. Dammet skulle i såfall vara en pixel stort - vilket är ganska litet.
 
perstromgren skrev:
Varför har ingen av kamerasystemen något system för att täcka sensorn (eller lågpassfiltret) när man byter objektiv, om det nu är så som damm normalt kommer in i kameran? Jag tänker mig en lösning som liknar den enkla plåt som finns på utbytbara magasin till Hassselblad och andra kamerahus.

Hur tänker jag fel?

Per.

Även om sensorn vore täckt vid objektivbyte (vilket den på sätt och vis redan är eftersom det sitter en spegel och en slutare i vägen), så kommer damm in i huset. Någon gång innan exponering måste skyddet över sensorn tas bort och då är det fritt fram för dammet som flyttat in i huset att bosätta sig direkt på sensorn.
 
har nu köpt en stor gummi blåsa, och blåst o blåst o blåst i kamera huset,men prickarna e ännu kvar på bilderna:( var e felet? för objektivena är rena
 
ANNONS