Annons

Snabba minnen...

Produkter
(logga in för att koppla)

gsoul

Aktiv medlem
Har en lite smådum fråga.
Är på väg att köpa en Dynax 7D och har hört/läst att den är lite långsam på att skriva till kortet.
Gör det då någon skillnad om jag köper ett Sandisk Ultra II eller Extreme III minneskort?
Skillnaden mellan korten skall ju vara ca 10 mb/sek men klarar kameran av detta?

/förvirrad

Nej, kameran måste kunna skriva och läsa snabbt ifrån kortet också för att kunna dra nytta av hastigheten. Så även om man har ett superduper minneskort så måste läsaren i kameran vara lika bra. Men jag köper alltid snabba kort för man köper ju alltid på sig bättre kameror.

En fördel med snabba kort är ju om du kör t.ex extern FireWire-läsare för att tanka över dina bilder.

Jag har oxå intresserat mig för det här, men blir förvånad över siffrorna hos dyxum.com, Jag tror nog inte riktigt på att det skulle vara så stor skillnad mellan Sandisk Ultra II och Sandisk Extreme, som den enda siffran där visar.

På denna sida finns en massa tester, dock inte för D7D:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303

men tittar man på t.ex. Canon 20D och Nikon D70, vilka efter Minoltas firmware-uppdatering nog nu har liknande egenskaper, så är skillnaden mellan Sandisk-modellerna mycket liten, säkert inom osäkerhetsmarginalen. Det var vad Cyperphoto-försäljaren oxå sa till mig - Extreme är over-kill, så jag kommer att välja Sandisk Ultra II från en annan leverantör som syns på denna sida...

Min Dynax 7D finns snart att hämta hos en Vi-butik nära mig...

ANNONS
Götaplatsens Foto