Annons

Solariz?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
En efekt på Minolta A1 heter SOL och jag tror det står för solarisation eller nått liknande. Men vad gör denna efekt? Det ser ut som den inverterar vissa förhållanden men inte andra och den ter sig tämligen meningslös. Jag skulle kunna tänka mig denna om den var svartvit eller för svartvitfotografering eller kanske i efterbehandlins syfte.

Har man någon nytta av den eller är det bara en kul efekt?

"Solarize

Blends a negative and a positive image--similar to exposing a photographic print briefly to light during development."

Står det att läsa om solarize i Photoshop, kanske kan ge en ledtråd ^^

solarisering var en ball effekt som man gjorde i mörkrummet på lite olika sätt.
själv så gjorde jag så att när kopian låg i framkallaren så tände jag det vanliga ljuset en sekund. det fick vissa partier i bilden att invertera sig. ibland blev det bra, ibland såg det för jäkligt ut. det var en svår balansgång som krävde massor av papper.

vissa gjorde som så att dom tog i rejält och gjorde en rätt mörk kopia med mycket inverterade partier och sen la dom den ovanpå ett nytt papper och belyste för att en slags "kontaktkopia". dom bilderna kunde bli rätt häftiga med enorm effekt och stora kontraster.

nu förtiden tycker åtminstone jag att solarisering ter sig tämligen trist.
om man inte gör det i mörkrummet alltså, för då är det ju spännande eftersom man aldrig riktigt vet vicket resultat man får.
men i en digitalkamera eller i photoshop... nä, gäsp, va trist.
men det är min åsikt, alltså.

Solarisering dök upp tidigare i en tråd och jag hänvisade i den till några länkar där man hade exempel och vidare förklaring.

Lekte lite med "Sabbatiereffekten" ("Print Solarization") när jag lyckats sabba en kopia och då lekte runt lite i mörkrummet. Precis som Christel säger så upplevde jag effekten väldigt svårförutsägbar och svåranvänd. Jag har själv aldrig fått en bild som varit särskilt lyckad, i den meningen att solariseringen gjort ursprungliga bilden bättre i mina ögon. Jag såg för ett tag sedan ett porträtt i en bok där man använt ganska måttlig grad av solarisering, där fungerade det mycket bra. Ska säga till om jag hittar bilden igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto