Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solkatter

Produkter
(logga in för att koppla)
När det är en så enkel "backdrop" till reflexen är det oftast inte så svårt.

Gör ett kopielager. Välj rätt färg till penseln (pensel vald, håll [alt] inne och klicka i en färg UTANFÖR refelxen som du vill ha INNE i reflexen). Sätt penselblandningen till "color". Måla i färger inne i reflexen så att de ser "rätt" ut - de kommer vara för ljusa, men ignorera det så länge.

När du är nöjd, gör ett kopielager till ovanpå det färgkorrigerade lagret. Sätt lagerblandningen på detta lager till "luminosity".

Välj en stor, mjuk pensel (som får plats inne i refelktionen) med svart färg. Sätt penselblandningen till "multiply" och "flow" till 1%. Måla över det du vill ha mörkare.

När du är nöjd, slå ihop. Du kan nu jämföra med orginalet genom att slå av/på synligheten på ditt kopielager. Är du nöjd, slå ihop din korrigerade kopia.

Följande tog mig ca 60s - det tar längre att ladda upp bilderna till FS igen...
1:eek:rginal
2:färgkorrigering
3:mörkhetskorrigering

Bilagor

• ret_1_original.jpg
    ret_1_original.jpg
    33.8 KB · Visningar: 448
  • ret_2_colour.jpg
    ret_2_colour.jpg
    32 KB · Visningar: 451
  • ret_3_lum.jpg
    ret_3_lum.jpg
    32.2 KB · Visningar: 453
Det hade det nog inte gjort om jag lagt två minuter i stället för en på redigeringen. Vilket jag inte hade lust med, eftersom jag bara körde ett demo på en teknik.

Vill du se "felet" tydligare, lägg på ett kurvjusteringslager, och öka kontrasten runt det intressanta exponeringsområdet. Ta bort justeringslagret när du är färdig. Ju nogrannare du kan se felet när du redigerar, desto mindre blir restfelet när du är färdig.

Jag tyckte det var svårt att få till rätt färg att måla med trots att jag zoomade in mycket när jag markerade. Såg även lite av kanterna på ringen efter redigeringen så jag körde lite med lagningspenseln vid övergångarna. Sen blev det bättre!

Du verkar kunna få till det lättare och snabbare. Det du fixade på 1 minut blev ju nästan perfekt. Är väl bara att träna =)

Tack för tipsen!

ANNONS
Götaplatsens Foto