Annons

Sony α7/α7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

landen

Aktiv medlem
Dock kan man kanske ha tur - en del tycks vara nöjda med sina billiga "eBay-adaptrar"."
Ja, eller snarare ha otur om man får tag i en som är så dåligt tillverkad att den förstör kameran/objektiv. Om bara "en del" skulle vart nöjda känns det som att det hade vart en större diskussion kring vilka adaptrar som fungerar bäst osv, och varningar för de som förstör kameran. Klart man kan vara extra noga när man första gången sätter på en billig adapter, men vill man vara på säkra sidan så får man väl hosta upp 10X priset.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Ergonomi & videoknappens placering

Nu är det bara 30 minuter kvar till officiell lansering och ingen idé att hymla längre, det som läcker på nätet nu är homogent och sammanhållet, och med all sannolikhet rätt.

Här bilder på husen (och RX10) från andra vinklar:
http://www.sonyalpharumors.com/last-minute-leak-first-rx10-and-new-a7-images/

Tycker A7-husen ser ut att få ett klassiskt skönt Sony-grepp (Sonys kanske bästa gren, och en av få de inte verkar slumpmässigt kasta in och ut beroende på lynne?). Ser mycket användarvänligt ut med dubbla äkta inmatningsrattar, taktil kontroll för exponeringskompensation. Får se om Sony stängt av scrollhjulet eller låter det vara öppet för inmatning - då har vi helt plötsligt 4-navi.

Däremot blir jag trött på videoknappens placering. Känns lite som "OK, det visade sig att någon idiot faktiskt lyckades nå videoknappen på NEX-6 - vi flyttar den ytterligare lite längre in mot tummens rot så de helt säkert inte kan starta video utan att orsaka skakningar!".
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Nåt måste de ju göra för att hålla ner storleken. Det går inte att trolla med optikens/fysikens lagar.
Nä precis, och tittar man på hur stora kitzoomarna ändå blev på A7-husen är iaf jag tacksam för att de inte föll för f/2,8-sjukan. Särskilt som det finns flera A-mountvarianter av 2,8-zoomar som sannolikt kommer gå att slänga på med adapter och fungerande AF.

Den aningen biffigare 24-70-zoomen verkar bli precis så stor som man övht kan tänka sig att slänga på ett A7-hus under normala omständigheter.
 

Bengf

Aktiv medlem
Fast man valde en av de största och tyngsta m4/3-kamerorna. Jämför man med t.ex. Olympus E-M5 eller Panasonic GX7 så blir det en annorlunda match, och tar man en riktigt liten m4/3-kamera om Oly E-PM2 så blir det ingen match alls.

Men det är dock intressant att Sony kommer med en så pass liten småbildskamera som A7/A7r. Tillsammans med ett antal Olympus OM- eller Pentax M-objektiv så kan man nog få ihop ett lika litet och lätt paket som man kunde med de kompakta småbilds-ESR:erna i slutet av 1970-talet.

Synd bara på den saknade IBISen.

Inlägg 281 har en länk som pratar lite storlek, A7r väger 465 gram med batteri. E-M1 väger 497 gram. Och A7r har en småbildssensor, skall man bara jämföra vikt oavsett sensorstorlek så finns det väl kompaktkameror som ligger runt 130gram. en bastant sak som 7D ligger väl runt 950 gram om jag inte mins fel.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Av det jag sett hittills på filmerna så ro kar de här ka.erorna fett!
Visst finns det kompromisser och är man negativt lagd kan man gnälla över saker, men helvete vilka bra kameror. Så coola och häftiga.

Kommer garanterat uppföljare och olika varianter. Kanske en hel bunt ganska snart som NEXarna utvecklats, eller så gör det inte det....

Jag tänker inte vänta. Blir en A7 för mig. ;-)

Alltså AF verkar ju helt ok. Videofunktionerna suveräna.
A7r är strået vassare i bildkvalitet, men inte lika mångsidig då den är utan pdaf och långsammare och jag gissar att den filmar inte fullt lika bra och att A7 kan ha en liten edge i iso-prestanda.

Årets julklapp?


/Mats
 

MrKarisma

Aktiv medlem
OMG.. 14490kr på Cyberphoto vid start?! Äntligen börjar det likna nåt, nu har Canikon mjölkat konsumenter tillräckligt länge. TACK SONY! Kommer lätt ligga runt 11990kr till våren/sommaren och runt 9990kr till nästa höst/vinter. Underbart!

Vad jag inte förstår är hur Nikanon ska möta detta? Kommer de bemöta det överhuvudtaget? Eller kommer Nikon fortsätta med sitt "1"-system som om ingenting har hänt?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, jag har märkt att de passar dåligt ibland, men jag undrar om man inte ska ha en del otur om de ska göra skada. Jag köpte dock själv en Novoflexadapter för Nikonobjektiv, och det var en enorm skillnad mot de andra jag provat i passform (liksom i pris).
Nä det kan nog ske ganska lätt. Mina adaptrars fäste är i förkromad mässing medan en del objektiv har bajonett av någon form av aluminium som förmodligen är mjukare än adapterfästet. Det går att legera aluminium med koppar. Upplösningsbehandlar man den och kyler av den så blir den härdad efter ett dygn och mycket hård men jag undrar om kameratillverkare bryr sig om sådant. Det är så man länge gjort i flygindustrin för att göra aluminium starkt. Nackdelen är dock att det blir mer korrosionsbenäget istället.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Fantastiskt kul att det händer så mycket på konsument/entusiast/semiprosidan just nu! Pentax K3, nya OMD:n, dessa Sony- kameror.

Den efterlängtade och omspekulerade D400-an måste , om den någonsin kommer, vara en jäkel till kamera för att mäta sig med dessa! Även om den givetvis har sina kunder,

Applåder till Sony för att de vågar satsa på lite nytt och fräscht!!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det här kanske är precis vad Sony behöver. Det är förmodligen helt rätt att satsa på detta spår istället för att stånga pannan blodig på tjockkameramarknaden. Jag tror den här FF-marknaden som öppnar sig nu kommer vara mycket större än den mer nischade marknaden för avancerade tjockkameror. Trendkänsliga entusiaster kommer i högre utsträckning välja denna typ av kameror framför tjockisklunsarna, oavsett hur bra dessa än kan vara i sina nischfunktioner. FF-system till rimlig kostnad (om man väljer bort Zeiss) och med en storlek folk inte tröttnar att släpa på direkt när den första förälskelsen lagt sig. De här kamerorna har betydligt större förutsättningar att verkligen tas med ut än tjockisarna som alltför ofta snabbt blir dyra bokstöd och hyllvärmare.

Jag undrar som MrKarisma, vad Canon och Nikon kommer hitta på. De kan bara inte lämna WO när de ser hur dessa Sony-erbjudanden mottas av marknaden. Det kommer bli en spännande höst och ett spännande 2014.

... men menysystemet såg ju inte så upphetsande ut. Jag menar bara för att man flirtar lite med retrotrender, så behöver det ju inte ge vibbar från MS-DOS och 80-talet.
 

PMD

Aktiv medlem
Inlägg 281 har en länk som pratar lite storlek, A7r väger 465 gram med batteri. E-M1 väger 497 gram. Och A7r har en småbildssensor, skall man bara jämföra vikt oavsett sensorstorlek så finns det väl kompaktkameror som ligger runt 130gram. en bastant sak som 7D ligger väl runt 950 gram om jag inte mins fel.
Ska och ska. Man kan väl jämföra precis vad f*n man vill, men jag tror att det var underförstått (minst!) att jämföra systemkameror.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS