Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

pet

Aktiv medlem
Jag efter att nu har haft med mig Nex på flera resor/utflykter så är jag inget annat än imponerad...den bästa "resekameran" jag har haft/ägt pra av sitt lilla format/vikt i kombination med bildkvaliten och alla funktioner som den har....mest imponerad är jag över hur jäklar bra Auto-HDR fungerar och hur bra resultatet blir...man få dock se upp med rörliga föremål/personer så man inte får "spöken" i bilden.

Fota med solen rakt in i kameran..inga problem med Nex i Auto-HDR läget:
 

Bilagor

Senast ändrad:

Rivqah

Avslutat medlemskap
Om det är så eller inte vet jag inget om, men om det går dåligt är det inte pga NEX utan Sonys marknadsavdelning i Sverige som inte verkar ha en aning om hur man marknadsför systemkameror.
Håller faktiskt med. Canon och Nikon syns överallt, men även Panasonic har jag börjat marknadsföras. NEX lyser med sin frånvaro, enda reklamen jag har sett är banner-annonser på hemsidor likt denna, vilket är rätt dålig reklam. Inte övertygande eller berättar något om kameran.

Själv blev jag nyfiken på NEX av en tråd om hybridkameror där en person nämnde videospecifikationerna för NEX. Många menade att Panasonics hybridkamera var överlägset bäst i kategorin (GH1) men NEX verkade så lockade med sina specifikationer så jag började "forska" på den. Nu i efterhand tycker jag att den är betydligt bättre än GF1, Panasonics motsvarighet (hur den står sig mot GH1 vet jag inte, men den stod sig bra mot Canon EOS 550D och jag tvivlar att GH1 är bättre än 550D bildmässigt).

Synd att många missar NEX, inget emot Canon och Nikon, eller Panasonic. Är man dock ute efter en hybridkamera så tycker jag NEX är överlägsen. Är det bara stillbilder som spelar roll så duger dock vad som helst, kanske Canon och Nikon bättre pga. utbudet av objekitv osv. Däremot vet jag att MÅNGA står i valet mellan att köpa en hybridkamera eller en stillbildskamera och en videokamera. Min erfarenhet är att man sällan släpar med två kameror eller får tillfälle att utnyttja bådas egenskaper så bra som med en hybridkamera. Tycker även att människor verkar filma oftare med videofunktionen som finns i stillbildskameran än med sin renodlade videokamera som oftast blir kvar hemma och samlar damm. Självklart finns det de som är tvärtom, mer flitiga med videokameran istället för med stillbildskameran. En kombination är dock överlägset bäst! För att inte glömma att videoresultatet med olika objektiv kan bli galet skarp och som klår många videokameror i mellansegmentet.

Canon EOS serie får mycket uppmärksamhet för sin videofunktion. Visst, det är inget fel på kvalitén. Däremot är det, vad jag har förstått, långt ifrån en hybridkamera eftersom de är krångligare att filma med. Om man är ute efter superkvalité och planera när man filmar så går det säker bra. Brist på vissa videospecifikationer kvarstår dock ihop med att det inte är lätt att spontanfilma (alltså inget man kanske filmar semestern med). GH1 och GF1 ska däremot vara med anpassade för spontanfilmning även de.
 
Senast ändrad:

ÅkeK

Aktiv medlem
Så!

Nu har jag hunnit prova 3D panorama funktionen. Det blir en stark stereoeffekt men bilden buktar en del.
Kameran skapar en MPO-fil som t.ex. kan öppnas i stereophoto maker och sedan ses med exempelvis röd/gröna glasögon.

Lite rolig funktion men vet inte riktigt om jag kommer att använda den så mycket,men nån gång kan det vara kul.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Pengarna som du gafflade ut för din NEX verkar ju inte att ha varit bortkastade i ditt fall ... :)

Med andra ord - jag gillade dina bilder!
 

pet

Aktiv medlem
Pengarna som du gafflade ut för din NEX verkar ju inte att ha varit bortkastade i ditt fall ... :)

Med andra ord - jag gillade dina bilder!
Tack Gunnar.....nej Nex är en av dom bästa "prylarna" jag köpt på länge...den har gett mig så mycket tillbaka så pengarna den kostade är verkligen inte bortkastade.
 

Boel Thörn

Aktiv medlem
Upplösning/skärpa?

Hej!

Kan någon säga mig om jag gör något fel?
Jag bifogar en bild tagen med Nex-3 och "pannkakan". Öppnad i Image data Converter SR ver 3, sen obehandlad till PS, 100% och skärmdump på det. Alla bilder som jag har tagit med Nexen tycker jag har dålig skärpa om jag jämför med NikonD80. Men den blir kanske inte bättre?

Mvh /Boel
 

Bilagor

arvro395

Aktiv medlem
Äntligen börjar det komma lite bilder och vettiga diskussioner i den här tråden! Här kommer några till. Måste säga att jag är glatt överraskad över hur användbart det är med både panorama- och auto-HDR-funktionen direkt i kameran. Jag skulle aldrig orka hålla på och greja med det i datorn för de bilder jag tar med NEX:en, men när det finns direkt i kameran så använder jag det.
 

Bilagor

Photocon

Aktiv medlem
Hej!

Kan någon säga mig om jag gör något fel?
Jag bifogar en bild tagen med Nex-3 och "pannkakan". Öppnad i Image data Converter SR ver 3, sen obehandlad till PS, 100% och skärmdump på det. Alla bilder som jag har tagit med Nexen tycker jag har dålig skärpa om jag jämför med NikonD80. Men den blir kanske inte bättre?

Mvh /Boel
Ser inte alls optimalt ut. Nu är inte Sonys rawkonverterare någon höjdare, men skärpan borde vara bättre. Ser ut som bakfokus. Å andra sidan är ju detta en 100% crop av en väsentligt större bild. Min gissning är att "målet" du fokuserat på är mindre än AF-punkten och då blir det väldigt lätt så här. Hur fokuserar det på näravstånd?

För att utesluta fel sätt kameran på stativ och plåta på referensavstånd 50x brännvidden mot kontrastrikt objekt på största bländaröppning. Blir det ff oskarpt på målet gå vidare och ställ in skärpan manuellt via MF-assist. Blir det skarpt då så är det kanske dags för en garantijustering av antingen kamera eller objektiv.

Det bästa vore om du hade något annat objektiv att testa med för att kolla om det är kamera eller objektiv som "bråkar"
 
ANNONS