** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Testet på photozone nämner f8 som bästa bländare på pannkakan. Jag ska prova det och använda flexibel punkt, tack Åke!

Tack för tipsen Lennart! Här kommer bilderna om jag förstod dig rätt. Ett utsnitt och hela bilden, ingen bildbehandling/skärpa gjord, bländare 3,5 och 1/40, ISO 200.

Hur blev förgrunden med grönskan (strax innan det övergår i centrumpartiet) vad gäller skärpa? Om bättre så är det framfokus. Bakgrunden lite svår att se på utsnittet. Ser den skarpare ut så är det bakfokus.
Dock ser det väl tämligen naturligt ut vad gäller utsnittet. Det är inte så mycket kontraster i det att det är lättbedömt.

Maila hela bilden till mig på [email protected] så har jag lättare för att bedömma den.

MVH//Lennart
 
Hur blev förgrunden med grönskan (strax innan det övergår i centrumpartiet) vad gäller skärpa? Om bättre så är det framfokus. Bakgrunden lite svår att se på utsnittet. Ser den skarpare ut så är det bakfokus.
Dock ser det väl tämligen naturligt ut vad gäller utsnittet. Det är inte så mycket kontraster i det att det är lättbedömt.

Maila hela bilden till mig på [email protected] så har jag lättare för att bedömma den.

MVH//Lennart

Du kan säker mer om detta än jag men iallafall.

Efter att för rätt länge sedan ha läst diskussionerna om 5D MKII kände jag att jag måste försöka verifiera att fokuset verkligen låg rätt.

Jag använde mig av

http://focustestchart.com/chart.html

och fann dessbättre att allt såg rätt ut.
Är testet pålitligt? och om det är det så kan hon väl använda det för att verifiera?

När det gällde min NEX så oroade jag mig inte med tanke på vem som varit tidigare ägare.
 
Du kan säker mer om detta än jag men iallafall.

Efter att för rätt länge sedan ha läst diskussionerna om 5D MKII kände jag att jag måste försöka verifiera att fokuset verkligen låg rätt.

Jag använde mig av

http://focustestchart.com/chart.html

och fann dessbättre att allt såg rätt ut.
Är testet pålitligt? och om det är det så kan hon väl använda det för att verifiera?

När det gällde min NEX så oroade jag mig inte med tanke på vem som varit tidigare ägare.

Jo, det är användbart. Men många mäter inte in 45-gradersvinkeln på stativet så bra. Själv har jag övergått till en snabbare och primitivare metod.

Exempelvis 3 likadana flaskor med kontrastrika etiketter. Huvudmotivet Flaska 1 i mitten och flankerad av flaska 2 diagonalt framför samt flaska 3 diafonalt bakom.

På ett kvadriskt underlag är det lätt att ställa alla tre pavorna i en diagonal från hörn till hörn. Avståndet lika mellan flaskorna. Därefter kamera på stativ dom är lättare att få i vattring på detta sett eftersom det inte behöver vinklas mot ett så litet mål som detta testark.

Nackdelen med det test du refererar till är att absolut näravstånd rekommenderas istället för referensavståndet 50x brännvidden. Men det är min personliga åsikt för det blir extrem jobbigt att testa exv zoomar och telen med 45-gradersarket.

jag avvisar dock inte tanken, men hon har ju själv skrivit att objektivet ger bra resultat på näravstånd. Jag tror ff att det handlar om att lära sig hur stor area AF-punkten mäter som utgör ett bra botemedel i första hand.

Men man kan ju inte utesluta felkalibrerat objektiv eller kamerahus heller.

Okej, tidigare ägare av din NEX var extremt "varvad" den kvällen du köpte den av honom. Den hade dock klarat flasktestet perfekt. Dock tror jag vi båda överskattade våra förmågor att plåta med för långa slutartider:):) Slit den med hälsan och ha det bra//Lennart
 
Det finns några olika adaptrar för Contax-objektiv på NEX.

http://search.eim.ebay.se/?Query=sony+nex+adapter+contax

Jag antar att det är en Contax Y/C (CY) du behöver.
Harre jav--!

Det finns alltså redan mer än ett 3-siffrigt antal adaptrar bara för Contax/Yashica-fattningen till NEX! OK, jag har i och för sig inte kollat efter dubletter i listan, vilket förmodligen finns.

Har varenda Kina-verkstad satt igång med att tillverka NEX-adaptrar? Man verkar uppenbarligen tro på att NEX:arna kommer att bli en makalös försäljningssucce... :) Det finns förvisso tecken på detta, men SÅ stor?
 
Vilka fina bilder ni har laddat upp. Blir helt klart lite intressantare med bilder och faktiskt enda anledningen till mitt NEX-förvärv;). Jag fortsätter med några till. Samtliga i manuell mode och 52mm.

Fina bilder Stephan!! Gillar hur optiken tecknar. På något sätt distinkt, men ändå "mjukt".... Och det svartvita blir ju kanon!!

Läser här om att "pankakan" är medioker :( Stämmer det?? Mvh, /Peter-L
 
Fina bilder Stephan!! Gillar hur optiken tecknar. På något sätt distinkt, men ändå "mjukt".... Och det svartvita blir ju kanon!!

Läser här om att "pankakan" är medioker :( Stämmer det?? Mvh, /Peter-L[/QUOT

Tack Peter! Optiken fungerar bra men det manuella är lite tungrott. Hoppas på en högklassig 24:a (36) från Sony-Zeiss om inte alltför lång tid.

Har några till på lager;)
 

Bilagor

  • NEX-SCR.2010-09-12-295.svartvit.Nik.Maserati.Sthlm.frimärke.jpg
    NEX-SCR.2010-09-12-295.svartvit.Nik.Maserati.Sthlm.frimärke.jpg
    83.6 KB · Visningar: 539
  • NEX-SCR.2010-09-05.1876.svartvit.Nik.Ringlande-väg.frimärke.jpg
    NEX-SCR.2010-09-05.1876.svartvit.Nik.Ringlande-väg.frimärke.jpg
    76.2 KB · Visningar: 541
  • NEX-SCR.2010-08-21.1522.svartvit.DN.Nik.Micke.hund.plugg.jpg
    NEX-SCR.2010-08-21.1522.svartvit.DN.Nik.Micke.hund.plugg.jpg
    81.1 KB · Visningar: 536
  • NEX-SCR.2010-09-08.089.svartvit.Nik.Ellens.Stockholm.frimärke.jpg
    NEX-SCR.2010-09-08.089.svartvit.Nik.Ellens.Stockholm.frimärke.jpg
    75.7 KB · Visningar: 531
  • NEX-SCR.2010-09-08.087.svartvit.Nik.Mörby.T-bana.frimärke.jpg
    NEX-SCR.2010-09-08.087.svartvit.Nik.Mörby.T-bana.frimärke.jpg
    73 KB · Visningar: 538
Med bländare på 11 börjar bilderna likna något. Men jag tycker det är svårt att sätta fokus exakt där man vill ha det.

Hej Boel! Kolla din mail. Där finns ARW-filen du skickade till mig, bearbetad och konverterad till jpeg med inskrivna kommentarer.

Av intresse för er andra på tråden ang pannkakan. Boels objektiv tecknar ungefär som det exemplar jag testade. Verkar vara helt inom toleranserna. Det är ganska mjuktecknande och får skärpeavfall ju längre ut från bildcentrum man kommer vilket är comme il faut med sådana här vidvinklar. Isynnerhet vid f/2.8 och f/3.5 (vilket Boels bild var plåtad med).

Den var också tagen på lite längre avstånd och innehöll inte så många kontraster p g a hur ljuset föll. Här gick det ganska direkt att se hur viktigt det är att veta hur stor area AF-punkten verkligen mäter. Avviker ju från markeringen man ser på displayen.

På näravstånd tycker jag pannkakan träffar rätt mycket bra, vid längre avstånd fordras viss eftertänksamhet om man inte fokuserar på relativt stort föremål.

Utan att på något vis säga att objektivet är dåligt, för det är det inte så ger Olympus och Panasonics pannkakor ett distinktare resultat vid de största bländaröppningarna. Nu är ju Sonys pannkaka det "vidaste" av dem och därtill använd på "fullstor" aps-c istället för micro 4/3 vilket kanske orsakar resultaten man upplever på skärm som lite faddare vid stora bländare.

Jag skaffade aldrig pannkakan efter jag provat gluggen då jag tyckte att standardzoomens 17mm-läge gav tillfredsställande resultat. Förväntar mig att Sony släpper en fast 24 eller ännu hellre en fast 30mm med ljusstyrka f/2.0.
 
Sony kommer med ny uppdatering av mjukvaran till Nex...verkar som att den kommer att innehålla en hel del förbättringar plus att dom "släpper" möjligheten till AF med A-adaptern ihop med SAM och SSM objektiven.

http://www.dpreview.com/news/1009/10092123sonynexfirmware.asp

Utöver uppdateringen så avslöjade Sony att följande kommer till E-systemet under 2011/2012:

Camera body:

*Color Variation Concept Models of NEX-5 and NEX-3

Lenses:

* Wide fixed focal length CZ : available from 2011
* Telephoto zoom : available from 2011
* Macro : available from 2011
* Portrait : available from 2011
* High performance standard zoom G : available from 2012
* Wide zoom : available from 2012
* Mid-telephoto : available from 2012

Accessories:

*Flash

http://www.dpreview.com/news/1009/10092114sonyatphotokina.asp

Lite bilder från Sonys monter på mässan:

http://www.dpreview.com/articles/photokina2010/Sony/
 
Senast ändrad:
Voigtländer 15 mm

Nu har jag börjat testa lite med mina två Voigtländer-vidvinklar på NEX:en. Det blir helt klart färgfel och ljusbortfall i hörnen. I många bilder spelar det inte så stor roll, iaf inte med 15mm, men det känns lite tristare med 25mm-objektivet. Här kommer två små exempelbilder från idag.
 

Bilagor

  • DSC00911.jpg
    DSC00911.jpg
    19.7 KB · Visningar: 347
  • DSC00920.jpg
    DSC00920.jpg
    77.6 KB · Visningar: 346
Lite trist som sagt att Voigtländer dras med dessa färgfel i kanterna/hörnen...dock inte jättesvårt att fixa till i efterhand...finna en plug-in/ett program som heter Cornerfix som skall fungera bra för detta..används av många Leica-användare.
 
E-fattningen mäktar med en FF-sensor och det har Sony haft i tankarna från första början när Nex togs fram/designades:

"Also, it was possible to create a full frame NEX, using the same mount and the A-mount adaptor, but never the same lenses as the APS-C NEX. The mount had been designed to allow this and it might one day happen, in which case full-frame adapted Leica lenses (and so on) would be even more useful"

http://www.photoclubalpha.com/2010/09/23/nex-firmware-update-details-in-full/
 
Senast ändrad:
Den kommer dock inducera en del mekanisk vinjettering, ofrånkommligt med den diametern den har. Detta är oftast inte synligt mer än om man använder mellanbrännvidder med stora bländare (typ 85/1.4).

Se oskärpecirklarna från t.ex 50/1.2 osv, de "klipps" så att cirklarna inte är runda längre när man kommer ut mot bildkanterna.

Annars får jag väl kommentera om att jag sett massvis med NEX5 i användning bland privatpersoner på photokina. Framför allt gäller detta asiater, procentdelen användare bland europeer verkar faktiskt lägre - men ändå ganska stor.
 
ANNONS